Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Avioliittolaki historian näkökulmasta

07.03.14 13:43

Turun yliopiston Suomen historian professori Kirsi Vainio-Korhonen kommentoi avioliittolainsäädäntöön liittyvää keskustelua Turun Sanomissa 7.3.2014. Vainio-Korhonen muistuttaa aiheellisesti siitä miten lyhyt monien mielestä ikiaikaiseksi perinteeksi mielletty käytäntö Suomessakin on:
Suomessa keskustellaan tällä hetkellä kiivaasti avioliittolainsäädännöstä. Monet pohjustavat väitteitään historialla ja kristillisellä perinteellä. Harva kuitenkaan tietää, että kirkollinen vihkiminen määrättiin vasta vuonna 1734 suomalaisen avioliiton pakolliseksi sinetiksi.
Vainio-Korhonen muistuttaa, että kyseessä on ollut alkujaan maallinen naittamistoimi:
Vihkiminen on uudempi lisä, jota kirkko yritti juurruttaa yleiseksi käytännöksi keskiajalta lähtien. Juridisesti se ei ollut kuitenkaan pakollinen ennen 1734 säädettyä yleisvaltakunnallista lakia. Avioelämän ilman häitä aloittanutta paria voitiin keskiajan lopulta lähtien sakottaa ”ennenaikaisesta vuodeyhteydestä”, mutta vihkimisen puute ei tehnyt heidän avioliittoaan pätemättömäksi.

Perinteiden näkökulmasta suomalainen avioliitto on ollut ennen kaikkea sulhasen ja morsiamen perheiden käsissä ollut maallinen naittamistoimi, ei kirkollinen toimitus. Vihkiminen ei ole koskaan ollut maassamme juridisessa mielessä myöskään sakramentti, sillä kirkollinen vihkiminen kirjattiin suomalaiseen avioliittolakiin vasta luterilaisella ajalla.
Vainio-Korhosen mielestä rekisteröity parisuhde tulisi säätää ainoaksi juridisesti sitovaksi avioliittomuodoksi:
Luterilaisen kirkon avioliittomonopoli piti pintansa varsin lyhyen ajan, vajaat kaksi vuosisataa. Siviiliavioliitto laillistettiin Suomessa vuonna 1917. Nykyliittomme perustuvat puolisoiden väliseen rakkauteen eikä vanhempien puuttumista nuoren parin asioihin juuri suvaita. Olemme järkyttyneitä, kun puheeksi tulevat joissain maissa tavanomaiset järjestetyt liitot. Niitä monet pitävät tunneköyhänä kaupankäyntinä.

Yksi asia ei ole kuitenkaan muuttunut: avioliitto on edelleen tärkeä juridinen sopimus, joka takaa oikeudellisia etuja, joita avopareilla tai rekisteröidyssä parisuhteessa elävillä ei tällä hetkellä ole. Jos haluamme puhua tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, ainakin siviiliviranomaisen vahvistama avioliitto on tuotava kaikkien ulottuville.

On itse asiassa erikoista, että avioliittolakimme vaatii edelleen vihkimisen avioliiton vahvistukseksi. Miksemme säädä rekisteröityä parisuhdetta ainoaksi juridisesti sitovaksi avioliittomuodoksi kaikille pareille? Ei vihkimistä ole Suomessa ennenkään tarvittu laillisen avioliiton merkiksi.
Suomalainen avioliitto ja historia, Turun Sanomat, 7.3.2014

Emma-Liisa
Viestit: 4990
Liittynyt: 30.01.07 18:25

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

07.03.14 16:59

Tapio Onnela kirjoitti: Kirsi Vainio-Korhonen:
Yksi asia ei ole kuitenkaan muuttunut: avioliitto on edelleen tärkeä juridinen sopimus, joka takaa oikeudellisia etuja, joita avopareilla tai rekisteröidyssä parisuhteessa elävillä ei tällä hetkellä ole.
Mutta eikös tämäkin asia voitaisi asettaa kyseenalaiseksi? Kyseessä siis on perintö (jollei sitä puolison kohdalla avioikeussopimuksella suljeta pois) ja puolisoiden keskinäinen elatusvelvollisuus. Sekä se että avioliitossa syntynyt lapsi on automaattisesti aviomiehen lapsi.

Emma-Liisa
Viestit: 4990
Liittynyt: 30.01.07 18:25

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

07.03.14 17:04

Tapio Onnela kirjoitti: Kirsi Vainio-Korhonen:
On itse asiassa erikoista, että avioliittolakimme vaatii edelleen vihkimisen avioliiton vahvistukseksi. Miksemme säädä rekisteröityä parisuhdetta ainoaksi juridisesti sitovaksi avioliittomuodoksi kaikille pareille? Ei vihkimistä ole Suomessa ennenkään tarvittu laillisen avioliiton merkiksi.
Miksi tässä puhutaan vihkimisestä tarkoittaen vain kirkollista vihkimistä? Eikö siviilivihkiminenkin ole vihkiminen? Vai tarkoitetaanko. että sen sijaan, että siviilivihkiminen avattaisiin kaikille, siitä luovuttaisiin ja kaikkien pitäisi tyytyä parisuhteen rekisteräimiseen (josta kai selviää paperilla?).

Emma-Liisa
Viestit: 4990
Liittynyt: 30.01.07 18:25

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

07.03.14 17:07

Entäs tämä ranskalainen kevytavioliitto:
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1381550205904

Eikös jo antiikin Roomassa ollut erilaisia avioliittomuotoja?

Trilisser
Viestit: 499
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

16.03.14 19:46

Kunhan vaan homopareille ei anneta adoptio-oikeutta.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 12:34

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

16.03.14 20:47

Lähes kolme vuosisataa ei ole ihmisyhteisöjen historiassa lyhyt aika. Onhan se toistakymmentä sukupolvea. Kyllä siinä ajassa ehtii perinteitä muodostua. Ei sentään tarvitse edellyttää Jeesuksen aloittaneen perinnettä.

Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

18.03.14 19:15

historioija kirjoitti:Lähes kolme vuosisataa ei ole ihmisyhteisöjen historiassa lyhyt aika. Onhan se toistakymmentä sukupolvea. Kyllä siinä ajassa ehtii perinteitä muodostua. Ei sentään tarvitse edellyttää Jeesuksen aloittaneen perinnettä.
Ajat ja arvostukset muuttuvat, onneksi lakeja voidaan demokraattisen prosessin kautta muuttaa vastaamaan paremmin aikamme arvoja ja käytäntöjä.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 12:34

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

18.03.14 19:32

Tapio Onnela kirjoitti:
historioija kirjoitti:Lähes kolme vuosisataa ei ole ihmisyhteisöjen historiassa lyhyt aika. Onhan se toistakymmentä sukupolvea. Kyllä siinä ajassa ehtii perinteitä muodostua. Ei sentään tarvitse edellyttää Jeesuksen aloittaneen perinnettä.
Ajat ja arvostukset muuttuvat, onneksi lakeja voidaan demokraattisen prosessin kautta muuttaa vastaamaan paremmin aikamme arvoja ja käytäntöjä.
Ymmärrän niitä, jotka haluaisivat säilyttää avioliittokäsitteen sisällön perinteisenä eli eri sukupuolten välisenä pariliittona. Onko sillä käytännön merkitystä tai olisiko se syrjivää? Olennaisinta minusta on juridinen puoli eli käytännön oikeudet ja velvollisuudet.
Perinteitäkin tarvitaan, ne pitävät muuttuvan maailman koossa.

Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 13:42

historioija kirjoitti:Ymmärrän niitä, jotka haluaisivat säilyttää avioliittokäsitteen sisällön perinteisenä eli eri sukupuolten välisenä pariliittona. Onko sillä käytännön merkitystä tai olisiko se syrjivää? Olennaisinta minusta on juridinen puoli eli käytännön oikeudet ja velvollisuudet. Perinteitäkin tarvitaan, ne pitävät muuttuvan maailman koossa.
Tässä Itä-Suomen yliopiston historian professori Jukka Korpelan historiallisiin lähteisiin perustuva näkemys ikiaikaisesta ja "perinteisestä" eri sukupuolten pariliitosta:
Itä-Suomen yliopiston historian professori Jukka Korpela on kaivanut esiin ortodoksiset rukoukset, joilla miehiä siunattiin liittoon keskiajalla. Hän törmäsi muinaisserbiaksi ja bysantin kreikaksi kirjoitettuihin siunauskaavoihin viime kesänä. Ne palasivat mieleen syksyllä, kun homokeskustelu oli kuumimmillaan.
Ja avioliitosta:
Sen sijaan avioliitosta ortodoksisen kirkon diakoniksikin vihityllä miehellä on painokas näkemys. Nykyisellään se joutaisi hänestä romukoppaan.
"Parasta olisi jos netissä voisi täyttää lomakkeen, ja jokainen voisi sitten järjestää oman vakaumuksensa mukaiset seremoniat."

Sukupuolineutraalista avioliitosta keskusteltaessa moni vastustaja on vedonnut Raamattuun. Se on Korpelalle punainen vaate.

"Ei Raamattua saa tulkita, jos ei osaa lukea sitä alkukielellä", hän puuskahtaa. "Siellä ei mainita edes risti-sanaa ja kansallisvaltiot, kuten Israel, on lisätty vasta 1800-luvun käännöksiin."

Olivatko nämä keskiajalla siunatut veljesliitot sitten homoliittoja? Sitä Korpela ei tiedä.
"Homoseksuaalisuus on sanana hyvin tuore. On vaikea tutkia homoutta kulttuurissa, jossa sille ei ollut käsitettä."

Hänestä ei kuitenkaan ole suurta merkitystä, pohjautuivatko liitot rakkauteen vai ystävyyteen.

"Nyky-Venäjällä on oma siunauskaava ydinohjuksille. On vaikea ymmärtää, miksi miesparia ei voisi yhtä hyvin siunata."
* Miespareja on siunattu liittoon jo keskiajalla (HS, 4.8.2011)

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 12:34

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 14:08

Tapio Onnela kirjoitti:
historioija kirjoitti:Ymmärrän niitä, jotka haluaisivat säilyttää avioliittokäsitteen sisällön perinteisenä eli eri sukupuolten välisenä pariliittona. Onko sillä käytännön merkitystä tai olisiko se syrjivää? Olennaisinta minusta on juridinen puoli eli käytännön oikeudet ja velvollisuudet. Perinteitäkin tarvitaan, ne pitävät muuttuvan maailman koossa.
Minä vetoan tuossa, kuten jatkossa annoin ymmärtää, omassa maassamme muutaman viime vuosisadan kuluessa vakiintuneeseen avioliittokäsitykseen ja -käytäntöön. En siis ymmärrä, miksi homoliittoja pitäisi välttämättä kutsua avioliitoiksi, jos niiden juridinen asema olisi sama kuin avoliittojen.

Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 14:16

historioija kirjoitti:Minä vetoan tuossa, kuten jatkossa annoin ymmärtää, omassa maassamme muutaman viime vuosisadan kuluessa vakiintuneeseen avioliittokäsitykseen ja -käytäntöön.
Tarkoita siis 1900-luvulla? Vai voitko vähän tarkentaa tätä "viime vuosisadan kuluessa"
ja miksi juuri 1900-luvun kuluessa olisi se oikein avioliittokäsitys? Onko se paljonkin sinulta pois jos ihmisiä kohdeltaisiin tasa-arvoisesti?

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 12:34

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 15:04

Tapio Onnela kirjoitti:
historioija kirjoitti:Minä vetoan tuossa, kuten jatkossa annoin ymmärtää, omassa maassamme muutaman viime vuosisadan kuluessa vakiintuneeseen avioliittokäsitykseen ja -käytäntöön.
Tarkoita siis 1900-luvulla? Vai voitko vähän tarkentaa tätä "viime vuosisadan kuluessa"
ja miksi juuri 1900-luvun kuluessa olisi se oikein avioliittokäsitys? Onko se paljonkin sinulta pois jos ihmisiä kohdeltaisiin tasa-arvoisesti?
"Muutaman viime vuosisadan kuluessa" eli vuoden 1734 laistahan silloin oli kysymys. Tuollahan se lyhyt sananvaihto on ketjun puolimaissa.

Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 15:39

historioija kirjoitti:"Muutaman viime vuosisadan kuluessa" eli vuoden 1734 laistahan silloin oli kysymys. Tuollahan se lyhyt sananvaihto on ketjun puolimaissa.
Aika lyhyt aika. Eikä perustele myöskään sitä, miksi nimenomaan tässä kysmyksessä pitäisi kohdella ihmisiä eriarvoisesti.

historioija
Viestit: 985
Liittynyt: 14.11.09 12:34

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

27.03.14 17:33

Tapio Onnela kirjoitti:
historioija kirjoitti:"Muutaman viime vuosisadan kuluessa" eli vuoden 1734 laistahan silloin oli kysymys. Tuollahan se lyhyt sananvaihto on ketjun puolimaissa.
Aika lyhyt aika. Eikä perustele myöskään sitä, miksi nimenomaan tässä kysmyksessä pitäisi kohdella ihmisiä eriarvoisesti.
Kuten olen jo maininnut, en käsitä avioliitto/pari-nimitystä sellaisenaan muita nimityksiä syrjiväksi.

Tapio Onnela
Viestit: 4862
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Re: Avioliittolaki historian näkökulmasta

01.04.14 12:22

historioija kirjoitti:Kuten olen jo maininnut, en käsitä avioliitto/pari-nimitystä sellaisenaan muita nimityksiä syrjiväksi.
Miksi tuon juridisen sitoumuksen pitäisi erotella ihmisiä sukupuolisen suuntautumisen perusteella? Eihän meillä ole erikseen vasenkätisillekään lainsäädäntöä.

Komppaa Helsingin piispaa Irja Askolaa:
"Jos laki ei kohtele kansalaisia yhdenvertaisesti, eduskunnan täytyy muuttaa lakia", Askola sanoo.
Hän ei ymmärrä näkemystä, että homoseksuaalien avioliitto uhkaisi naisen ja miehen välistä avioliittoa.

Kirkon virallisen näkemyksen mukaan avioliitto on miehen ja naisen välinen sopimus.

"Ei avioliitto ole mikään muuttumaton instituutio. Naisen asemakin avioliitossa on muuttunut huimasti vuosisatojen kuluessa", hän muistuttaa.
Tästä piispan näkemyksestä olen myös samaa mieltä:
Yksi mahdollisuus olisi, että avioliitto juridisena sopimuksena solmitaan vastedes maistraatissa. Sen jälkeen sille voisi saada kirkollisen siunauksen. Tällainen menettely on käytössä useissa maissa.
Piispa soisi homoille oikeuden avioon (HS, 15.3.2014)

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”