
Ateneumin taidemuseon kokoelmaan kuuluva Edelfeltin historiamaalaus talletetaan Turkuun. Samalla palautetaan Turkuun myös toinen Ateneumin kokoelmaan kuuluva maalaus, E. J. Löfgrenin Eerik XIV ja Kaarina Maununtytär.

Ateneumin taidemuseon 1960-luvulla Turkuun tallettama teos palautettiin Ateneumiin Helsinkiin keväällä 2010. Palauttamisen syynä olivat turvallisuuteen liittyvät tekijät. Samalla palautettiin myös toinen Ateneumin kokoelmaan kuuluva maalaus, E. J. Löfgrenin Eerik XIV ja Kaarina Maununtytär. Molemmat teokset ovat olleet esillä Ateneumin kokoelmanäyttelyssä.

Ateneumin taidemuseon sekä Valtion taidemuseon ja Turun museokeskuksen konservointiyksiköiden neuvottelujen ja selvitysten perusteella todettiin, että Edelfeltin maalauksen turvallisuus pystytään takaamaan parhaiten suojaamalla teos vitriinillä. Vitriini mahdollistaa taideteoksen vaatimat vakaat olosuhteet, joita on aikaisemmin ollut vaikea kontrolloida.
Turun linnan turvallisuutta on parannettu myös teknisin ratkaisuin sekä lisäämällä henkilövalvontaa.”Edelfeltin teos on suomalaisen historiamaalauksen merkkiteoksia, ja sen arvostus ja vakuutusarvo ovat nousseet huomattavasti siitä, kun se talletettiin Turun linnaan. Olosuhteiden korjaamisella huolehdimme siitä, että tämä taidehistoriallisesti ja kulttuurihistoriallisesti tärkeä maalaus säilyy myös jälkipolville”, sanoo Ateneumin museonjohtaja Maija Tanninen-Mattila.
Kaarle-herttuan paluu Turkuun juhlistaa hienolla tavalla alkavaa kulttuuripääkaupunkivuotta. Arvoteoksen palauttamista Turun linnaan pidetään kulttuuripääkaupunkivuotta valmistelevassa Turku 2011 -säätiössä merkittävänä asiana. Turkulaisten mielestä arvoteos kuuluu Turun linnaan, johon Edelfeltin maalauksen kuviteltu tapahtuma sijoittuu.
”Kun kerran Kaarle-herttuakin palaa Turkuun, kannattaa jokaisen suomalaisen nyt seurata esimerkkiä ja tulla Suomen Turkuun”, sanoo Turku 2011 -säätiön toimitusjohtaja Cay Sevón.
Sijoituspaikaksi valittiin linnan aulan ylätasanne. Turun linnaan saapuva vierailija näkee taulun linnan kierrosta aloittaessaan. Pian sen jälkeen kierros vie hänet Sturenkirkkoon, paikkaan, jota Edelfelt kuvasi maalauksessa.
