Kestinen kirjoitti:Uskoakseni ensisijainen tavoite on aina lisätä kulttuuriperinnön vapaata saavutettavuutta. Meidän yhteenliittymämme on halunnut antaa kaikille suomalaisille yhtäläisen mahdollisuuden päästä katsomaan tuottamiamme kokoelmia.
Hienoa, että museoista osallistutaan keskusteluun ja tästä tavoitteesta varmaan kaikki ovat yksimielisiä!
Kestinen kirjoitti:Kokoelmat ovat kuitenkin laitosten omaisuutta (samassa mielessä kuin esimerkiksi kirjat ja kirjastoluettelot ovat kirjastojen omaisuutta), eikä laitoksilla ole sinänsä velvollisuutta niiden julkaisuun tai julkiseen jakeluun. Päädyimme siis ratkaisuun, että vapaasti saatavilla oleva matalaresoluutioinen kuva on merkitty vesileimalla, joka selkeästi kertoo, mistä kuva on peräisin ja missä niitä on lisää – ja mitä kautta on saatavilla myös oikeasti käyttökelpoinen kuva.
Epäilemättä on totta että kuvat ovat ”laitosten omaisuutta” mutta kyllä minusta laitokset ovat meidän kaikkien omistamia, pääosin verovaroilla perustettuja ja ylläpidettyjä organisaatioita. Tämä kyllä tuo näille laitoksille ainakin moraalisia velvollisuuksia, niillä on minusta selkeä tehtävä palvella ensisijaisesti yhteiskuntaa, eli omia rahoittajiaan. Kuvan lähde voidaan kyllä ilmoittaa muutenkin kuin leimaamalla se kuvan päälle, joka estää kuvan katsomisen.
Kestinen kirjoitti:Esiin on noussut myös kysymys kuvien väärinkäytöstä ja siitä, mitä sillä tarkoitetaan. Organisaatiot haluavat luonnollisesti kontrolloida sitä, miten ja missä niiden kuvia käytetään. Kuvamateriaalin käyttämistä sen luonnetta loukkaaviin tarkoituksiin halutaan ehkäistä. Vielä emme ole tällaiseen törmänneet, mutta aineistojen luonteen vuoksi tämäkin riski on mahdollinen. Väärinkäytöksi, tosin lieväksi sellaiseksi, voidaan laskea myös heikkoresoluutioisten kuvien käyttö verkkosivuilla tai erilaisissa julkaisuissa. Tietty laatuun liittyvä kontrolli ei ole pahasta, etenkään kun portaalin kautta on mahdollista saada laadukkaat versiot haluamistaan kuvista. Tuskin kuvien lahjoittajatkaan haluaisivat, että heidän kuvansa leviävät vapaasti esikatselukuvina verkossa.
Tarvitaanko todella vielä erillistä kontrollia normaalin käytännön lisäksi, jossa kuvan lähde ja tekijä mainitaan? Miksi organisaatiot haluavat kontrolloida informaatiota, miten se kuuluu näiden organisaatioiden tehtäviin? Eikö normaali lainsäädntö jo rajoita kuvien käyttöä tarpeeksi? Jos väärinkäyttöä on kuvien heikkoresoluutioisten kuvien julkaiseminen, niin vielä suurempaa väärinkäyttöä, suorastaan vandalismia on julkaista näitä kuvia leimoilla tuhottuina.
En ollenkaan ymmärrä miksi kuvia ei saisi vapaasti käyttää mihin tahansa tarkoitukseen lähde mainiten. En myöskään ymmärrä miksi oletetaan, etteivät kuvien lahjoittajat haluaisi, että heidän kuvansa olisivat mahdollisimman monen nähtävillä. Jos esimerkiksi jokin sukuseura haluasi julkaista omilla sivuillaan museoiden kuvia, miksi se olisi niiden väärinkäyttöä? Eikö museoiden tehtävä ole juuri auttaa tällaisessa toiminnassa kansalaisia?
Ehkä hieman eria asia on sitten kuitenkin niiden kaupallinen käyttö, mutta tätä ongelmaa ei taida olla jos kuvat netissä ovat heikkoresoluutioisia.
Suurempi periaatteellinen kysymys minusta on kuitenkin se, että verovaroilla kerättyjen ja ylläpidettyjen tietojen tulisi olla maksuttomia, eikä ole viranomaisen asia arvioida sitä onko käyttötarkoitus hyvä vai huono. Tässä ollaan myös olennaisten sananvapaus asioiden kanssa tekemisissä.
Kestinen kirjoitti:Saamamme kritiikin mukaan olemme pilanneet kuvat laittamalla niihin leimamerkit. Tarkoitus on tietysti päinvastainen, eli estää heikkotasoisten kuvien käyttö paremmin originaalia vastaavan asemasta, eli siis kunnioittaa respektioikeutta.
Kuten jo edellä totesin, kyllä minusta esim tässä tapauksessa leimat ovat kuvien väärinkäyttöä ja ainakin minun silmissäni vandalismia, joka rinnastuu vanhojen arkkitehtuurisesti kauniiden rakennusten seinille tehtyihin graffiteihin.
Kestinen kirjoitti:Työväenmuseo Werstas on monilla tavoin pyrkinyt lisäämään saavutettavuuttaan, mm. poistamalla kokonaan pääsymaksunsa viime vuoden joulukuussa. Nyt olemme olleet mukana avaamassa palvelua, jonka avulla on helppoa ja vaivatonta etsiä mielenkiintoisia kuvia ja esineitä. Pohdimme mahdollisuutta vähentää vesileiman häiritsevyyttä.
Hieno tavoite, mutta kyllä nuo leimatut kuvat karkottavat monia, minulta ainakin menee kokonaan kuvien selailun ilo niiden vuoksi.
Onneksi kuitenkin lukuisat ulkomaiset museot ja arkistot näyttävät kuviaan ilman leimoja ja kotimaisista pienistä museoista esimerkikillisen hienosti toimii
Uudenkaupungin museo joka on julkaissut Facebookissa aivan ihastuttavia kuvakokoelmiaan ilman kuvia tuhoavia ja häiritseviä leimoja.
Lähde: Uudenkaupungin museon kuvakokoelmat. Kuvaaja: Augusta Olsson.
Rouva Conradin sisar koirineen. (Uudenkaupungin museon Facebook-sivu)