Tapio Onnela
Viestit: 4763
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Kahvin paluusta Suomeen 70-vuotta, Forum Marinum muistelee

24.02.16 11:46

Kuva
Kuva: Kahvilaiva s/s Herkalesta puretaan Turun satamassa 24.2.1946. Sjöhistoriska Institutet vid Åbo Akademi
Suomalainen höyrylaiva Herakles oli ensimmäinen laiva, joka sodan jälkeen toi kahvia maahamme. Forum Marinum muistelee 70 vuoden takaista ilonhetkeä, kun rahtilaiva Herakles saapui Turun satamaan tasan 70 vuotta sitten 24.2.1946. Heraklesin pienoismalli ja pieni näyttely aiheesta on nähtävillä Kruununmakasiinin aulassa.

Laiva oli lähtenyt Kotkasta Rio de Janeiroon 28. syyskuuta 1945. Sieltä se lähti paluumatkalle 14. tammikuuta 1946. Lastina oli 2500 tonnia raakakahvia. Bahiasta lastattiin vielä mm. 300 tonnia tupakkaa, 2000 tonnia rehukakkuja, puuvillaa Suomen uusien seteleiden valmistukseen, talkkia, suolattuja nahkoja ja lääkkeitä.

Herakles saapui Turkuun sunnuntai-iltana 24. helmikuuta 1946, jäänmurtaja Sisun avustamana.
Laivan päällikkö Gunnar Möller sai vieraakseen kolme ministeriä, mm. kansanhuoltoministeri Uuno Takin, Suomen Pankin pääjohtaja Sakari Tuomiojan sekä Pauligin paahtimon ja Rettigin tupakkatehtaan johtajat ym. elinkeinoelämän johtajia.

Kahvilaivan saapuminen oli saanut suurta huomiota tiedotusvälineissä ja varmuuden vuoksi maanantaina 25. helmikuuta alkaneen purkamisen ajaksi järjestettiin ketju poliiseja valvomaan tilannetta. Närkästystä herätti, että muutaman rikkoutuneen kahvisäkin sisältö lakaistiin pois, tuhlattiin!
Suomen Kuvalehti kirjoitti vuonna 1946 aluksen saapumisesta näin: "
Satamassa jatkui tungos. Siellä oli kaikki toisin kuin ennen. Tuulikaan ei ollut enää kylmää, vaan se tuoksui kaukaisilta mailta ja kahvilta, ilman muuta. Ne mummot, jotka poliisiketjun välistä saivat kätensä kurkotetuksi kahvisäkkiä sivelemään, viettivään erään elämänsä juhlahetkistä. (SK n:o 9-10 9.3.1946)
Kansanhuoltoministeriö päätti, että saapunut kahvi tulee kauppoihin kupongeilla säännösteltynä vasta huhtikuussa. Kahvin säännöstely oli alkanut talvisodan alla. Kahviannos oli tuolloin neljänneskilo kuukaudessa. Tämän jälkeen kupongeilla sai korviketta, jossa oli kahvia 15%. Vuonna 1943 myyntiin tuli vastike, missä oli viljaa 85% ja sokerijuurikasta ja sikurijuurta 15%. Kahvin säännöstely loppui vasta 1954.

Herakles oli rakennettu englantilaiselle varustamolle Glasgowissa 1910. Muutaman vuoden kuluttua laiva myytiin Norjaan, Norske Afrika- og Australia Linielle. Suomeen laivan osti helsinkiläinen Oceanfart -yhtiö 1936. Tuolloin aluksen nimeksi tuli Herakles. Laiva oli Suomen kauppalaivastossa vielä vuonna 1958. Laivan pituus oli 124.7, leveys 15.9 ja syväys 7.8m. 5075 brt – 8200dwt. 2690Hv – 10 solmua.

Kuva
Kuva: Kahvilaiva Heraklesin pienoismalli on esillä Turun Forum Marinumissa

Lähde: Forum Marinumin tiedote 24.2.2016
Lisätietoja:
* Esko Kärkkäinen: Ensimmäinen kahvilaiva villitsi turkulaiset (TS, 21.2.2004)

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”