Westerlundin kirja oli surkea vahvan asenteellisuutensa (hän ei arvioi kaikkia osapuolia samalla mittapuulla) takia. Esimerkkejä neuvostolaisten ja venäläisten "saatanallisesta sadismista ihmisyyttä" kohtaan löytyy pilvin pimein. Esim. varsin tuoreessa venäläisten kirjoittamassa kirjassa "Turning Point" (Leaping Horseman Books) yksi venäläisveteraani muistelee kuinka hän näki miten yksi vangiksi saatu romanialainen sidottiin panssarivaunun perään ja häntä hinattiin kunnes hän pikku hiljaa repeili kappaleiksi. On myös kuvallinen todiste siitä, kun suomalaiset löysivät vangiksi jääneen suomalaisen josta ei ollut jäljellä kuin nyljetty nahka.nylander kirjoitti:Mutta mistähän sitten voisi johtua tämän esikuvallisen kulttuurivaltion sanoisiko - ja anteeksi nyt viimeisetkin sivistyneet - saatanallinen sadismi ihmisyyttä kohtaan? Perustelut? No, vaikkapa Lars Westerlundin viimesyksyinen kirja Saksan vankileirit Suomessa ja raja-alueilla 1941 - 1944. Siinähän on monia kuvauksia siitä, kuinka saksalaiset jatkuvasti, tahallaan ja julkisesti rääkkäsivät venäläisiä sotavankejaan ennen surmaamista. Esiintyikö tällaista muiden sotaakäyvien valtojen armeijoissa? Esiintyikö edes neuvosto-Kurjalassa?
Simon Sebag Montefioren Stalin-kirjassa on mainintoja kuinka jopa korkea-arvoiset bolshevikkijohtajat henkilökohtaisesti kiduttivat "kansanvihollisia". Montefioren nuorta Stalinia käsittelevä kirja ei jätä selittelyn varaa: merkittävä osa bolshevikkijohtoa oli puhdasta gansteriainesta, rosvojoukkio.
Orlando Figesin vallankumoushistoriikki "A People´s Tragedy" sisältää sivutolkulla esimerkkejä bolshevikkien ja valkoisten venäläisten tekemisistä. Esim. yksi suosittu kidutustapa oli kastaa uhrin kädet kiehuvaan veteen ja sen jälkeen "riisua hansikkaat". Tämä ja muut "saatanallisen sadismin ihmisyyttä" kohtaan olleet ilmentyvät saivat jopa Maksim Gorkin pohtimaan onko petomaisuus venäläisellä veressä.
Samassa kirjassa on myös pohdintaa mitä ääribolshevikit tavoittelivat: ei enempää eikä vähempää kuin yksilöllisyyden täydellinen hävittäminen henkilön nimeä myöten.