Tapio Onnela
Viestit: 4903
Liittynyt: 13.09.05 12:40
Viesti: Kotisivu

Suomalaisten ruotsikaunan juurilla

Mistä kumpuaa monien suomalaisten tuntema vastenmielisyys Ruotsia ja ruotsalaisuutta kohtaan? Asiaa ihmetteli myös Suomessa lukion käynyt Ainur Elmgren, jonka Lundin yliopistossa joulukuussa tarkistettu väitöskirja Den allrakäraste fienden. Svenska stereotyper i finländsk press 1918-1939 käsittelee suomalaisten stereotyppisiä kuvia Ruotsista ja ruotsalaisista 1920- ja 1930-luvuilla. Ruotsikuva oli ainakin kahta eri typpiä, joista toisessa Ruotsi nähtiin vihollisena ja toisessa maanpäällisenä paratiisina. Ruotsi nähdään usein Suomessa maana joka ”petti Suomen”, mutta käsitykset Ruotsista vihollisvaltiona ovat sotien välisen ajan tuotetta.

Elmgrenin mukaan kyseessä oli viholliskuvien muodostuminen, jossa sisällissodan repimän maan väestö piti saada yhtenäiseksi, viholliskuvia tarvittiin siis sisäisen yhtenäisyyden saavuttamiseksi. Viholliskuvaa tuotti erityisesti sotien välisenä aikana suomalainen kulttuurilehdistö. Valkoinen, voittajien Suomi näki Suomen länsimaisen sivistyksen viimeisenä etuvartiona inhaa itään vastaan ja kun kuvaa yhtenäisestä kansasta haluttiin vahvistaa tuotettiin samalla myös negatiivista kuvaa Ruotsista, toinen systemaattisesti luotu viholliskuva oli tietenkin ”perivihollinen” Venäjä. Viholliskuvat olivat käyttökelpoisia kun tavoitteena oli lakaista erimielisyydet ja yhdistää kansaa.

Viholliskuvat oli tarkoitettu kotimaiseen käyttöön ja samaan aikaan esiintyi myös toisenlaista, täsmälleen päinvastaista Ruotsi-kuvaa. Erityisesti tämä toinen kuva oli erittäin positiivinen kuvaus Ruotsia kuvaavissa matkakertomuksissa, jotka siis kuvasivat suomalaisten ja ruotsalaisten oikeita tapaamisista. Näissä suomalaisten Ruotsia käsittelevissä matkakuvauksissa ylistettiin ruotsalaisten avoimuutta ja lämpöä. Elmgren toteaa asiasta näin:
Huomattava poikkeus monimuotoisesta ja monikäyttöisestä ruotsikuvasta oli matkakertomuksien Ruotsi. Äidinkielestä ja poliittisesta vakaumuksesta riippumatta suomalaisvierailijat kokivat aina itsensä yhtä tervetulleiksi Ruotsissa ja saivat saman vaikutelman harmonisesta ja hyvinvoivasta yhteiskunnasta. “Sydämellisten” ja “avomielisten” ruotsalaisten hehkuttelu heijasti kotiyleisön ihanteita ja haastoi suomalaisia rauhanomaiseen kilpailuun naapurin kanssa. Ruotsin kuviteltu harmonia oli ehkä mahdollista saavuttaa myös Suomessa; kääntöpuolena oli varsinkin oikeiston pelko “juutalaistuneesta” Ruotsista rähmällään Neuvostoliiton edessä.
Positiivista, melkein ylistävää Ruotsi kuvaa ylläpidettiin ja levitettiin vasemmistososialistien piirissä, jotka tunsivat 1920 ja 1930-lukujen suomalaisen sulkeutuneen poliittisen ilmapiirin ja ilmaisuvapauden rajoitukset painostavaksi. Vasemmiston ja liberaalien Ruotsi-kuvassa lähes palvottiin ruotsalaista yhteiskuntaa erityisesti kasankodin rakentamista ja pidettiin Ruotsia kaiken kaikkiaan esikuvallisena maana.

Ruotsista negatiivista viholliskuvaa rakentaneet piirit olivat samoja, jotka levittivät myös systemaattisesti ryssävihaa. Viholliskuvissa esiintyi usein myös juutalaisvastaisia elementtejä. Myös konservatiiviset suomen-ruotsalais -piirit halusivat tehdä selkeän eron 1920-luvun pasifistiseen ja sosialistiseen Ruotsiin.

Elmgren kirjoittaa:
Jos huomioi Venäjän perinteisen roolin Suomen vihollisena, vaikuttaa ehkä yllättävältä että juuri ne piirit jotka levittivät ohjelmallista “ryssävihaa” leimasivat myös Ruotsin viholliseksi. Näistä viholliskuvista puuttui harvoin juutalaisvastaisia aiheita. Negatiivinen stereotypia Suomen kansasta teki ulkoiset viholliskuvat välttämättömiksi. Niihin sivistyneistö projisoi kapinan aiheuttamat vieraantumisen tunteet.

Vihollisstereotypia painostaa jatkuvaan valmiustilaan. Sivistyneistö, jonka täysiaikaisena tehtävänä on vihollisen identifiointi ja kartoitus, hyötyy tietenkin tällaisista viholliskuvista. Stereotypian tehtävä on luoda yksimielisyyttä, ja jos sivistyneistön sisällä esiintyy ristiriitaisuuksia, ei viholliskuvista tule uskottavia. Lehdistö oli pakko pakottaa aisoihin oikeudellisin keinoin. Sananvapauden rajoittamisella pyrittiin myös yhtenäiseen kansakuntaan. Koska oikeisto rajasi vihollisensa kansakunnan rajojen ulkopuolelle, se oli helpompi sopeuttaa hegemoniaan, joten se saattoi koetella rajojaan rajummin kuin vasemmisto. Vasemmisto pyrki myös kansakunnan eheyttämiseen, mutta sen päämääräksi tuli todistaa että kansallismielinen retoriikka itsessään ei antanut takeita politiikan hyvyydestä.

Antisemiittiset stereotypiat liittyivät historiallisen tehtävän aatteeseen. Toisin kuin muutamat tutkijat ovat aikaisemmin todenneet, juutalaisia ei kuvattu ainoastaan harmittomana vähemmistönä Suomen rajojen sisäpuolella. Samoin kuin suomenruotsalaiset nähtiin osana “kansainvälistä ruotsalaisuutta”, oli juutalaisilla määrätty rooli kansallisaatteen viholliskuvastossa. Yhteys Ruotsiin merkitsi petturuuden mahdollisuutta. Snellmanilaisen kansallismielisyyden mukaan ei tähän ristiriitaiseen tilanteeseen ollut muuta ratkaisua kuin täydellinen assimilaatio ja toiseuden kieltäminen.
Elmgrenin mukaan ulkoiset viholliset olivat tarpeellisia syntipukkeja tilanteessa jossa koulutetun luokan peloissa kansakunnan pahimmaksi uhaksi oikeasti koettiinkin sisäinen uhka. Kansallisten sterotyypittelyn ensimmäinen uhri ei kuitenkaan Elmgrenin mukaan ollut Ruotsi vaan suomalaiset itse.
Ruotsin piti täydellisesti omaksua valkoisen Suomen identiteetti länsimaiden etuvartiona, mutta pysytellä Suomen sisäpoliittisista kysymyksistä loitolla. Kuten suomenruotsalaisten, piti Ruotsinkin sekä assimiloitua että hiljentyä. Ruotsi ei saanut omin ehdoin kilpailla Suomen kanssa etuvartija-asemasta, ei varsinkaan suomenruotsalaisten tai Suomen vasemmiston liittolaisena.

Ruotsi toimi peilikuvana Suomelle, joko täydentäen ihanteellista kansaa pohjoismaisella suuntautumisella, tai vahvistaen sotaista kansallismielistä stereotyyppiä vihollisten ympäröimästä kansakunnasta. Sivistyneistön suurin pelko oli kuitenkin se, että kansakunnan pahin vihollinen saattoi piillä sen omassa sydämessä. Stereotyyppien pääasiallinen uhri ei ollut Ruotsi, vaan suomalaiset itse, identiteettipoliittisesti jakautuneina mahdottoman puhtausihanteen ja verenpunaisen painajaisen välillä.
Sekä positiiviset että negatiiviset viholliskuvat ovat työkaluja politiikan käyttöön. Suomessa niitä käyttivät paitsi hallitseva kerrostuma, mutta myös ne jotka aikaisemmin olivat olleet alistetussa asemassa käyttivät sterotypioita kohottaakseen asemaansa. Stereotyypiat eivät ole pelkästään negatiivisia ennakkoluuloja ”toisista” vaan ehkä yhä enemmän kuvia meistä itsestämme tai siitä millaisia ”meidän” tulisi olla. Elmgrenin mukaan myös populaarikulttuurilla ja kuvataiteilla on merkittävä asema siinä, miten stereotyyppejä rakennetaan.

* Ainur Elmgrenin väitöskirjan sivusto: Den allrakäraste fienden Stereotyper om Sverige i Finland 1918-1939
* Väitöskirjan tiivistelmä (Suomeksi)
* Ainur Elmgrenin väitöskirjaa käsitteli artikkelissaan myös Nättidningen Svensk Historia

* Ruotsi lehdistössäkin Suomen rakkain vihollinen (Sveriges Radio Sisuradio, 19.12.2008)

Kuva

Ciccio
Viestit: 918
Liittynyt: 13.12.06 23:36
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää

Suomen rakkain vihollinen

Tapio Onnela kirjoitti: Elmgrenin mukaan kyseessä oli viholliskuvien muodostuminen, jossa sisällissodan repimän maan väestö piti saada yhtenäiseksi, viholliskuvia tarvittiin siis sisäisen yhtenäisyyden saavuttamiseksi. Viholliskuvaa tuotti erityisesti sotien välisenä aikana suomalainen kulttuurilehdistö. Valkoinen, voittajien Suomi näki Suomen länsimaisen sivistyksen viimeisenä etuvartiona inhaa itään vastaan.
Ruotsi lehdistössäkin Suomen rakkain vihollinen[/url] (Sveriges Radio Sisuradio, 19.12.2008)

Kuva
------------------------------------------------------------------------------------
Suomi nähtiin lännen etuvartiona inhaa itää vastaan ja vuosi 1939 osoitti, ettei tuo pelko ollut aiheeton.
Ja eniten Suomea auttoi Ruotsi.
Itsenäistynyt Suomi oli maa- ja metsätalousmaa, jonka lähinnä puu- ja paperiteollisuuden tuotteiden vienti ja tuonti suuntautui Länteen, viennistä 1939
n. puolet Englantiin.
Suomen kansantuote ja elintaso nousivat 1930-luvun lopulla Ranskan tasolle, Italian kansantuote oli n. 60 % Suomen kansantuotteesta ja Ruotsin ja Saksan kansantuote n. 20 % korkeammalla tasolla
1939 koko Euroopan indeksin keskiarvon ollessa 74.
Vuosi 1918 loi valkoisen nationalismin ja kielinationalisminkin, "valkoinen talonpoikaisarmeija" oli suomenkielinen ja -mielinen.
SKP:n kommunistit saattoivat 1920-luvun toimia julkisesti, peitejärjestöissä ja SDP:n äärivasemmiston joukossa.
Mutta Ruotsi- ja Skandinavia-suuntautuneisuus ja kaupankäynti Länteen vahvistivat demokratiaa Suomessa, toisin kuin muissa maailmansodan seurauksena syntyneissä valtioissa - joissa demokratiasta ei ollut juuri merkkejä.
Suomessa oli jo 1926 - 27 sosiaalidemokraattinen vähemmistöhallitus.
SDP:n vasemmalla laidalla toimi sotien välillä "salonkisosialisteja" ja niitä, jotka 1944 loikkasivat SKP-SKDL:ään.
Mutta pula-ajan radikaalit vaikuttajatkin tunnustivat parlamentaarisen sosiaalidemokratian ja SDP puolestaan hyväksyi yhteistyön keskustan ja maltillisen oikeiston välillä, eikä IKL:kään näyttäisi vallankumousaatetta ajaneen.
Punamultayhteistyö ei syntynyt ulkoisesta uhasta ja 1939- 1944 sota yhdisti yhä enemmän.
Kommunismille ei syntynyt sijaa ja kannatusta suomalaisessa yhteiskunnassa, SKP lienee ainoana nähnyt Ruotsissa vihollisen - myös sodan jälkeen ?

SKP:n kommunistit sodan jälkeen loivat myös myytin Lapuan liikkeen ja Mäntsälän kapinan "fasistien" vallankaappaushankkeesta, jonka pysäytti --- mikä ja ketkä ?
Eivät ainakaan kommunistit, joille kaikki sen vastustajat Kominternin oppien mukaisesti olivat fasisteja, sosiaalifasisteja olivat sosiaalidemokraatit - SKP:n pahimmat viholliset Suomessa ja Ruotsissakin.
------------------------------------------------------
Urho Kekkonen: Suomi contra komintern:
https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1
kirjoittaa:
"Mutta kun kommunistien toimintaa ei kuitenkaan saatu ( Suomessa ) kerta kaikkiaan lopetetuksi, alkoi 1929 kansanliike, jonka vaikutuksesta vihdoinkin saatiin aikaan sellainen lainsäädäntö, joka asetti lopullisen esteen kommunistien julkiselle toiminnalle maassamme."
"Se, mitä Suomi teki omille kommunisteilleen, oli meidän ja muidenkin
( nota bene Ruotsi ! ) kannalta tärkeää."

Veikko Palvo

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Suomalaisten ruotsikaunan juurilla

Etsin kirjoituksesta aiheitta Onnelan otsikolle Suomalaisten ruotsikaunan juurilla. Ei löytynyt.

Väitöskirjan aihe näyttää olevan suomalaisen lehdistön stereotyppisiä kuvia Ruotsista ja ruotsalaisista 1920- ja 1930-luvuilla.

Yhteenvedon mukaan näitä stereotypiota ovat mm:

Ruotsi on harmoninen ja hyvinvoiva yhteiskunta.
Ruotsalaiset ovat sydämellisiä ja avomielisiä.
Negatiivinen stereotypia Suomen kansasta.
Ruotsi on länsimaiden etuvartio.
Stereotyyppien uhreja olivat suomalaiset.


Olisi mielenkiintoista, jos Elmgren olisi syventynyt aiheeseensa eli suomalaisessa lehdistössä havaitsemiinsa stereotypioihin Ruotsista ja ruotsalaisista. Väitöskirja vaikuttaa yhteenvedon perusteella olevan pääasiassa Elmgrenin mielipiteiden, ennakkoluulojen ja omien stereotypioiden esittelyä.

Elmgren ei osaa kovin selkeästi ja tarkasti kirjoittaa niin kuin tästä näkyy:
Puolueettomuus sisällissodan aikana koettiin petoksena sekä oikealla että vasemmalla. Jopa reformistisen sosiaalidemokratian lehdistössä säilyi kuva ruotsalaisista palkkasotureista valkoisten leivissä, ja Ahvenanmaan kiista ei parantanut mielikuvaa (Suomen Sosialidemokraatti, Kurikka).

Trilisser
Viestit: 502
Liittynyt: 24.04.06 17:03

Re: Suomalaisten ruotsikaunan juurilla

Ainakin henkilökohtaisesti minun ja erittäin monen tuttavani Ruotsi-kaunaan on yksi pääsyy ylitse muiden: pakkoruotsi eli hyödyttömän roskakielen pakkosyöttö. Takaan, että pakkoruotsin lakkautus parantaisi kertaheitolla suuren suomalaisjoukon suhtautumista Ruotsiin.

Toni Selkala
Viestit: 159
Liittynyt: 15.04.07 13:28

Re: Suomalaisten ruotsikaunan juurilla

Onpas harmi, ettei itse väitöskirjaa pääse (vielä) Internetissä lukemaan. Aikaisemmissa töissään Elmgren on esittänyt varsin kiinnostavia huomioita myös Trillisserin mainitsemasta kieliasiasta. Hän kirjoittaa seminaaripaperissaan Än har yxen mycket att göra. Nationalitetsfrågor i Finland 1918-38 kiinnostavasti ruotsalaisten ja suomenruotsalaisten sekoittumisesta suomalaisessa keskustelussa:
Elmgren, Ainur kirjoitti:(s. 13)
Faktum kvarstår att man hittar mängder av källor från 1920- och 1930-talets Finland där de talas om "svenskar" men inte klargörs om det är "inhemska" eller rikssvenska svenskar som saken gäller.
Myöhemmin tekstissä hän esittelee kiintoisasti rotukysymyksen yhteyttä kielikysymykseen, jossa sekä suomenkieliset että ruotsinkieliset suomalaiset laukoivat täyslaidallisen vihaa milloin mistäkin syystä:
Elmgren, Ainur kirjoitti:(s.15ss.)
Det fanns också de som försökte förklara inbördeskriget i rasbiologiska termet. [...] de individualistiska och ekonomiskt sinnade svenskarna lät sig inte förledas av revolutionens massuggestion, medan de "östliga", grubblande och kollektivistiska finnarna [...] föll för "den andliga smittan".
Elmgren, Ainus kirjoitti:(s.19ss.)
För att Finlands folk skall kunna bli enhetligt och ett kulturfolk, krävs det, att hr H och andra svenskar blir finnar till språk och sinne och därefter drar sig undan, så att vi finnar kan ta deras plats. (lainaus Suomen Heimo nr 11 1924)
[...]
Som motbild till finnarna presenterades "våra svenstalande", som visserligen hade sina egna inre stridigheter men som bildade en enad front gentemot finnarna när det gällde deras gemensamma intressen, och röstade hellre på sina värsta fiender än på en finne.
Näyttääkin siltä kuin ainakin Elmgrenin lähteiden pohjalta nykyäänkin meitä "suomalaisia" pohdituttavat "ruotsalaisten" sitoutuminen kansallisina ikoneina pidettyihin urheilusankereihin tai taiteilijoihin on perua 20-luvulta. Onkin hauskaa miten kuvitelmat kielen sitoutumisesta valtioon, joka on "vieras" oikeuttavat samalla kyseenalaistamaan suomalaisuuden. Osaltaan tähän kieliajatteluun rinnastuu nyky-Suomessa käyty keskustelu maahanmuuttajien, erityisesti toisen polven maahanmuuttajien asemasta. Samoin kuin 20-luvun Suomessa kieleltään "vääränlaiset" suomalaiset olivat auttamattomasti arvelluttavia ovat nykyään toisen polven maahanmuuttajat arvelluttavia siksi, että he näyttävät "väärältä" vaikka puhuvatkin suomea äidinkielenään.

Sitten vielä Vetehisen kommentti, jossa hän ihmettelee miksei Elmgren syventynyt aiheeseensa -- no, itse en ainakaan onnistunut mistään väitöskirjaa löytämään, vain mainitun suomenkielisen yhteenvedon, jonka pohjalta on vaikea lähteä arvottamaan koko väitöskirjaa. Jääkäämme siis odottamaan lopullista teosta saapuvaksi ennen kuin annamme sille tuomiomme ;)

Ystävällisin terveisin,
Toni Selkälä

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”