Jenn Kirves on kirjoittanut Yliopistolehteen 12/2009 lyhyen jutun nimekltä Ryssittty sotapropaganda Suomen sotaopropagandasta, josta hän tekee väirtöskirjaa.
Kirveen teesit:
- "Suiomalainen sotapropaganda oli varsinkin jatkosodan alkuaikoina yltiöisänmaallista ja sen ominaisluonteeseen kuului nimenomaan vihollisen halventaminen."
- "Venäläisiä alemmaksi roduksi parjaava propaganda oli toisinaan niin räikeää, että se herätti tiedostavissa ihmisissä pahoinvointia."
- "Propagandalla oli tarkoituksensa. Se palveli pienen kansan eloonjäämisen logiiikaa. Vastassa oli ylivoimainen vihollinen, mutta kansan puolustustahto ei saanut silti murtua. Niinpä viholllisesta tehtiin aliollento, joka ei kykenisi taistelemaan sisukasta suomalaista vastaan. Propagandaan uskotiin, koska siihen haluttiin uskoa. Vihollisen kaikenkattava mitätöinti esti suomalaisia vaipumasta epätoivoon ylivoiman edessä.
- Kirves lainaa Heikki Luostariseebn pohjautuen, miten "lehdistössä oli suosittua kirjoitella kolhoosien orjaelämästä, sosialistisen järjestelmän siveettömyydestä sekä yleisestä kurjuudesta ja juopottelusta. Venäläisiä verrattiin eläimiin, kuten susiin, koiriinb ja sikoihin. Yksi suomalaisten suosikkiaiheista oli venäläisten siivottomuus ja siitä johtuva paha haju.
- lainataan Pallen värssyä "paras ryssä kuollut ryssä" jne
- "Saunahullut suomalaiset olivat puhtaita, venäläiset saastaisia. Suomalaiset olivat ahkeria, kun taas venäläisille tyypillinen työtapa oli niin sanottu ryssiminenm, joka tarkoitti kaiken tekemistä mahdollisimman tehottomasti ja huonosti.
- Kirves yhtyy Luostarisen kirjassaan Perivihollinen esittämään päättelyyn, että syy siihen, miksi suomalaiset keskittyivät propagandassaan vihollisen kelvottomuuteen, oli sisällissota. En muista Luostarisen menneen kuitenkaan niin Kirves, jonka mukaan venäläisviha oli ”ainoa kansaa edes jossain määrin yhdistävä asia. Muita yhteisiä tavoitteita ei ollut, sillä jatkosodan päämäärätkin olivat kiistanalaisia ja epäselviä.”
- Aikuisilla ihmisillä oli mahdollisuus kriittisyyteen, ja siksi sotapropagandalla oli suurin vaikutus lapsiin ja nuoriin. Esimerkiksi Kirves otata Wolf H. Halstin ”aika rajun kirjeen lapsilleen jouluna 1941 teoksessa Elämän valtasuonet.
- ”Kun sotamenestys kääntyi, vihollisesta alettiin puhua aivan toisin äänenpainoin.” ”Venäläisiä oli nyt viimeistään ryhdyttävä kunnioittamaan taistelijoina, sillä muuten suomalaisten olisi ollut mahdotonta käsittää tuleva tappionsa.”
- Rauhan tultua ei ryssä-sanaa saanut käyttää. ”Hybristä seurasi Nemesis. Viha jalostui suruksi.”
Epäilemättä kuvatunlaista propagandaa esiintyi paljonkin, mutta kysyisin seuraavaa:
:
- sotaa tuskin voi edes käydä ilman että vihollinen dehumanisoidaan. Oliko Suomen sotapropaganda jotenkin erityisen rajua verrattuna muiden maiden vastaaviin?
- mikä oli ”vihapropagandan” osuus ja vaikutus verrattuna ”viihdepropagandaan” tyyppiä ”te isät veljet äidit ja siskot rakkahat / mä olen täällä teidän turvanane”
- eikö suomalaisia yhdistänyt mikään muu kuin ryssänviha?
- olivatko jatkosodan tavoitteet useimmille suomalaisille ”kiistanalaisia ja epäselviä”?
- oliko Halstin kirje (”Muistelkaa kaikkia niitä Suomen miehiä, jotka nyt jo toisen kerran valvovat yössä ja pakkasessa, jotta te saisitte olla turvassa. Ilman heitä te olisitte jossakin ryssien orjina. Niin kauan kuin elätte, olkaa heille kiitollisia!”) ”aika raju” vai upseeriperheessä (jotka olisivat kuuluneet ”puhdistuslistalle”) aikanaan ymmärrettävä?