Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Perustuslaeista

Vetehinen kirjoitti:Hämärästi muistelen, että Yhdysvaltojen johdolla liittoutuneet laativat Saksalle uuden valtiosäännön, jossa Saksasta tuli liittovaltio ja valtiosääntö vaikeutti vallan kaappaamista. Hitlerhän kaappasi vallan.
Saksan poliittinen status liittovaltiona ei ollut toisen maailmansodan seurausta, vaan sillä oli jo tuolloin pitkä historiallinen tausta.

Weimarin tasavalta oli ollut liittovaltio, jossa osavaltioillakin oli oma lainsäädäntönsä, vaikkakin valtakunnan lailla oli eksklusiivinen roolinsa keskeisissä asioissa. Itse asiassa jo Saksan keisarikunta oli ollut niin ikään liittovaltio. Presidentti Ulysses S. Grant oli jopa lähettänyt onnittelusähkeen keisari Vilhelm I:lle tämän kruunajaisten jälkeen, todeten "The union of the States of Germany into a form of government similar in many respects to that of the American Union, is an event that cannot fail to touch deeply the sympathies of the people of the United States". Aiempi, Napoleonin sotien jälkeen muodostettu Saksan liitto oli taas ollut valtioliitto, ei siis liittovaltio, mutta toki osa samaa kehitystä.

Liittoutuneiden valvonnassa laaditun perustuslain suurin ero Weimarin perustuslakiin oli federalismin vahvistaminen, ihmis- ja kansalaisoikeuksien lukeminen perusoikeuksiksi siinä missä ne aiemmin olivat olleet vain "valtion tavoitteita" ja sen lisäksi tietysti tuo mainitsemasi hätätilalakien poistaminen. Mutta muuten perustuslaissa ei ollut mitään vierasta tai uutta saksalaisille poliittisille perinteille.
Vetehinen kirjoitti:Vastaavalla tavalla Yhdysvallat menetteli Japanissa. Italiasta minulla ei ole aavistustakaan oliko Yhdysvalloilla näppinsä pelissä jotenkin. Jospa joku tietää näistä tarkemmin.
Mikäli forumin lukijoina on oululaisia, he voivat valaista Japanin perustuslain taustaa tarkemmin. Oma käsitykseni on, että vaikka perustuslaki laadittiinkin amerikkalaisten toimesta, se vastasi varsin tarkoin Japanin sotaaedeltäneen perustuslaillisen demokraattipuolueen (Minseitō) alkuperäistä ohjelmaa.

Suusanallisena anekdoottina minulle on kerrottu, että Douglas MacArthurin perhetausta Wisconsinin suunnalla olisi sekin vaikuttanut Japanin perustuslakiin. Osavaltio on perinteisesti Yhdysvaltain vapaamielisimmästä päästä, ja vaikka MacArthur tunnettiinkin umpikonservatiivina, hänessä oli tiettyä poliittista pragmaattisuutta, eräänä esimerkkinä hänen Filippiineillä oleillessaan esittämänsä kommentti "If I had to work in those goddam sugar fields, I would be a Communist too".

Kiinnostava eroavaisuus Saksan ja Japanin sodanjälkeisissä perustuslaeissa on muuten niiden asenne kuolemantuomioon. Japani on säilyttänyt kuolemantuomion, ja myrkkyruiske on maan oikeusjärjestelmässä käypä rangaistus vielä tätä nykyä. Saksassa se sen sijaan poistettiin vuonna 1948, siitäkin huolimatta että mielipidetiedustelujen mukaan 77% läntisten miehitysalueiden kansalaisista kannatti kuolemantuomiota. Erikoisen lisäyksen kuolemantuomion hylkäämisestä teki muuan Hans-Christoph Seebohm, joka oli päässyt perustuslakia säätävään kokoukseen erään "Saksalaisena puolueena" (Deutsche Partei) tunnetun hyvin pienen oikeistoryhmän edustajana. Kuten oheinen artikkeli mainitsee, Seebohmin motiivit eivät suinkaan olleet yleismaailmallisen humaanit, vaan hän halusi ainoastaan pelastaa teloituslistalla vielä olleet sotarikoksista tuomitut natsit kuolemalta...

Italialaiset säätivät vuoden 1948 tasavaltaisen perustuslakinsa tietääkseni täysin itse.

(Tämä ei enää varsinaisesti liity Koskenniemeen, joten ylläpito avatkoon uuden ketjun mikäli niin haluaa.)


Cheers,

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: V.A. Koskenniemi

Jussi Jalonen kirjoitti:Liittoutuneiden valvonnassa laaditun perustuslain suurin ero Weimarin perustuslakiin oli federalismin vahvistaminen, ihmis- ja kansalaisoikeuksien lukeminen perusoikeuksiksi siinä missä ne aiemmin olivat olleet vain "valtion tavoitteita" ja sen lisäksi tietysti tuo mainitsemasi hätätilalakien poistaminen. Mutta muuten perustuslaissa ei ollut mitään vierasta tai uutta saksalaisille poliittisille perinteille.

Kiitos selvennyksestäsi.

Ihmis- ja kansalaisoikeuksien lukeminen toimiviksi perusoikeuksiksi pyrkimyksen sijaan lienee merkittävä muutos aikaisempaan verrattuna. Pelkkä pyrkimys ei riitä.

Tuli tuosta mieleen äskeinen artikkeli lehdestä. Siinä kuvattiin, miten Venäjällä määräävä laki tai määräys on se, jonka antaa alin viranomainen. Asiat ovat siis päälaellaan. Oikeasti perustuslain tulee olla vahvin ja alempien viranomaisten määräykset ovat sille alisteisia. Vaikuttaa siltä, että ellei perustuslakia voimakkaasti puolusteta, se menettää merkityksensä ja tyhjää puhetta. Vaikka tämä on melko kevyttä, niin en malta olla vertaamatta amerikkalaisiin tv-sarjoihin, joissa tämän tästä viitataan perustuslakiin. Vaikutelma on, että perustuslakia oikeasti pyritään noudattamaan.

Suomessa kun puuttuu kokonaan perustuslakituomioistuin ja sille kuuluva valta on jaettu alemmille oikeusasteille (vertaa Venäjän tilanne) ja poliitikoista koostuvalle perustuslakivaliokunnalle, lienee yksi syy miksi Suomi on jatkuvasti ja toistuvasti samoista syistä tuomiolla EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa.

H Salonen
Viestit: 17
Liittynyt: 24.01.10 18:39

Re: V.A. Koskenniemi

Vetehinen kirjoitti:Tuli tuosta mieleen äskeinen artikkeli lehdestä. Siinä kuvattiin, miten Venäjällä määräävä laki tai määräys on se, jonka antaa alin viranomainen. Asiat ovat siis päälaellaan.
Nyt on Vetehinen kyllä käsittänyt väärin. Ei voine olla niin, että alempi viranomainen on ylemmän viranomaisen yläpuolella? Silloinhan ylempi viranomainen olisi alempi näistä viranomaisista (ja alempi viranomainen olisi ylemmän yläpuolella olevana ylempi viranomainen eikä alempi)???

Vetehinen kirjoitti: Vaikuttaa siltä, että ellei perustuslakia voimakkaasti puolusteta, se menettää merkityksensä ja tyhjää puhetta. Vaikka tämä on melko kevyttä, niin en malta olla vertaamatta amerikkalaisiin tv-sarjoihin, joissa tämän tästä viitataan perustuslakiin. Vaikutelma on, että perustuslakia oikeasti pyritään noudattamaan.
Niinpä. Joka tahtoo, että hänet kaadetaan ja pakotetaan maahan ja pannaan käsirautoihin samaan aikaan kun hänen perustuslain mukaiset oikeutensa luetaan messuavasti ääneen (eli ne hänen perustuslailliset oikeutensa, joita parhaillaan ollaan syrjäyttämässä) voi ottaa esimerkkinsä amerikkalaisista filmeistä.

Perustuslain antama “suoja” on varsin kyseenalainen. Käytäntö ratkaisee, eivät lait.
Suomessa kun puuttuu kokonaan perustuslakituomioistuin ja sille kuuluva valta on jaettu alemmille oikeusasteille (vertaa Venäjän tilanne) ja poliitikoista koostuvalle perustuslakivaliokunnalle.
Suomessa toimii tarvittavilta osin perustuslakituomioistuimena eduskunnan perustuslakivaliokunta. Mihin erillistä perustuslakituomioistuinta sen lisäksi tarvittaisiin? Miten niin “sille kuuluva valta” on “jaettu alemmille oikeusasteille”. Mikä on tämä “sille kuuluva valta”? Kenen määräyksestä se kuuluu sille, vai omistaako se - olemassaolematon tumioistuin - tämän vallan? Miten tämä valta on muka “jaettu” alemmille oikeusaasteilllle.
[edellisessä sitaaatissa mainittu] lienee yksi syy miksi Suomi on jatkuvasti ja toistuvasti samoista syistä tuomiolla EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa.
Pikaisella silmäyksellä on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antanut langettavan tuomion Suomelle noin parissakymmenessä tapauksessa viime vuosina. Niistä ovat lähes poikkeuksetta kaikki koskeneet kohtuuttoman pitkäksi venynyttä oikeudenkäyntiä.

Mitään syytä asettaa erityistä perustuslakituomioistuinta oikeudenkäyntien pitkittymisen estämiseksi ei mielestäni ole - miten perustuslakituomioistuin voisi estää oikeudenkäyntien pitkittymisen? Olisi riittävää että esim. syyteoikeuden vanhentumista koskevat säännöksiä mitä tulee jo nostetun syytteen vanhentumiseen muutettaisiin niin että jo nostetut (muttei vielä tuomitut) syytteet vanhentuisivat ellei niitä käsiteltäisi jossain määräajassa. Jo sellainen muutos panisi vauhtia viranomaisiin. Samanlaisia säännöksiä voisi säätää muitakin.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: V.A. Koskenniemi

H Salonen kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Tuli tuosta mieleen äskeinen artikkeli lehdestä. Siinä kuvattiin, miten Venäjällä määräävä laki tai määräys on se, jonka antaa alin viranomainen. Asiat ovat siis päälaellaan.
Nyt on Vetehinen kyllä käsittänyt väärin. Ei voine olla niin, että alempi viranomainen on ylemmän viranomaisen yläpuolella? Silloinhan ylempi viranomainen olisi alempi näistä viranomaisista (ja alempi viranomainen olisi ylemmän yläpuolella olevana ylempi viranomainen eikä alempi)???
Ymmärsin lehtiartikkelin kyllä oikein. Itse juttuhan voi olla puutaheinää ja mahdollisesti H Salosella on parempaa tietoa Venäjällä toimivasta oikeudesta.
H Salonen kirjoitti: Perustuslain antama “suoja” on varsin kyseenalainen. Käytäntö ratkaisee, eivät lait.
Olen sama mieltä, että käytäntö ratkaisee toimiiko perustuslaki vai ei.
Kritiikkini kohdistuukin siihen, ettei perustuslain toteutumista käytännössä edistetä aktiivisesi.
H Salonen kirjoitti:
Suomessa kun puuttuu kokonaan perustuslakituomioistuin ja sille kuuluva valta on jaettu alemmille oikeusasteille (vertaa Venäjän tilanne) ja poliitikoista koostuvalle perustuslakivaliokunnalle.
Suomessa toimii tarvittavilta osin perustuslakituomioistuimena eduskunnan perustuslakivaliokunta. Mihin erillistä perustuslakituomioistuinta sen lisäksi tarvittaisiin? Miten niin “sille kuuluva valta” on “jaettu alemmille oikeusasteille”. Mikä on tämä “sille kuuluva valta”? Kenen määräyksestä se kuuluu sille, vai omistaako se - olemassaolematon tumioistuin - tämän vallan? Miten tämä valta on muka “jaettu” alemmille oikeusaasteilllle.
Pertustuslakivaliokunta koostuu poliitikoista. Se antaa lausuntoja heidän itsensä eli poliitikoiden valmistelemista laiesta. Poliitikot valvovat itse itseään.

Hyvä esimerkki perustuslakivaliokunnan asenteesta on mielestäni tämä: Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja on Kimmo Sasi, joka on esittänyt, että eduskunta saisi päättää kansanedustajan korruptiosyytteen nostamisesta. Syyte rikoksesta riippuu siis poliittisesta tilanteesta ja suhteista.

Miksi perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja pelkää riippumatonta syyttäjää ja oikeutta? Oman intuitiivinen vastaukseni on, että rikollinen pelkää.
H Salonen kirjoitti:
[edellisessä sitaaatissa mainittu] lienee yksi syy miksi Suomi on jatkuvasti ja toistuvasti samoista syistä tuomiolla EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa.
Pikaisella silmäyksellä on Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antanut langettavan tuomion Suomelle noin parissakymmenessä tapauksessa viime vuosina. Niistä ovat lähes poikkeuksetta kaikki koskeneet kohtuuttoman pitkäksi venynyttä oikeudenkäyntiä.

Mitään syytä asettaa erityistä perustuslakituomioistuinta oikeudenkäyntien pitkittymisen estämiseksi ei mielestäni ole - miten perustuslakituomioistuin voisi estää oikeudenkäyntien pitkittymisen? Olisi riittävää että esim. syyteoikeuden vanhentumista koskevat säännöksiä mitä tulee jo nostetun syytteen vanhentumiseen muutettaisiin niin että jo nostetut (muttei vielä tuomitut) syytteet vanhentuisivat ellei niitä käsiteltäisi jossain määräajassa. Jo sellainen muutos panisi vauhtia viranomaisiin. Samanlaisia säännöksiä voisi säätää muitakin.
Otin esille ihmisoikeustuomioistuimen siksi, että se on tuominnut Suomen valtion lukuisia kertoja saman tapaisista syistä. Samat ongelmat jatkuvat vuodesta toiseen, eivätkä poliitikot ole kiinnostuneita niiden korjaamisesta. Toistuvat samat ongelmat ovat merkki saamattomuudesta ja välinpitämättömyydestä kansalaisten ongelmia kohtaan.

Perustuslakituomioistuin voisi auttaa parantamalla päälain eli perustuslain käytäntöönpanoa. Se tervehdyttäisi "pään", joka vaikuttaisi koko kehon - koko oikeuslaitoksen - tervehtymiseen. Nythän esimerkiksi joku käräjäoikeus sumeilematta tuomitsee eri tavalla eri etniseen ryhmään kuuluvan, vaikka perustuslain mukaan kaikkia on kohdeltava samalla tavalla. On myös lukuisia tapauksia ns positiivisesta syrjinnästä, joka rikkoo perustuslakia, mutta tulkitsija on joku alhainen oikeusaste tai muuten innokas virkamies.

Emma-Liisa
Viestit: 4991
Liittynyt: 30.01.07 17:25

Re: V.A. Koskenniemi

Vetehinen kirjoitti:
H Salonen kirjoitti:
Suomessa kun puuttuu kokonaan perustuslakituomioistuin ja sille kuuluva valta on jaettu alemmille oikeusasteille (vertaa Venäjän tilanne) ja poliitikoista koostuvalle perustuslakivaliokunnalle.
Suomessa toimii tarvittavilta osin perustuslakituomioistuimena eduskunnan perustuslakivaliokunta. Mihin erillistä perustuslakituomioistuinta sen lisäksi tarvittaisiin? Miten niin “sille kuuluva valta” on “jaettu alemmille oikeusasteille”. Mikä on tämä “sille kuuluva valta”? Kenen määräyksestä se kuuluu sille, vai omistaako se - olemassaolematon tumioistuin - tämän vallan? Miten tämä valta on muka “jaettu” alemmille oikeusaasteilllle.
Pertustuslakivaliokunta koostuu poliitikoista. Se antaa lausuntoja heidän itsensä eli poliitikoiden valmistelemista laiesta. Poliitikot valvovat itse itseään.

Hyvä esimerkki perustuslakivaliokunnan asenteesta on mielestäni tämä: Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja on Kimmo Sasi, joka on esittänyt, että eduskunta saisi päättää kansanedustajan korruptiosyytteen nostamisesta. Syyte rikoksesta riippuu siis poliittisesta tilanteesta ja suhteista.

Miksi perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja pelkää riippumatonta syyttäjää ja oikeutta? Oman intuitiivinen vastaukseni on, että rikollinen pelkää.
Olivatko Clintonin seksijuttuja tutkineet syyttäjät todella puolueettomia vai päinvastoin hyvinkin poliittisia?

USA:n käytäntöön liittyy muitakin ongelmia. Siellä Korkein Oikeus saa päättää esim. aborttioikeudesta. Kaikki riippuu siitä, millainen KO:n kokoonpano on. Kun joku on kerran sinne nimitetty, hän istuu lähes hautaan asti.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: V.A. Koskenniemi

Emma-Liisa kirjoitti:Olivatko Clintonin seksijuttuja tutkineet syyttäjät todella puolueettomia vai päinvastoin hyvinkin poliittisia?
En osaa yhdistää Clintonin seksijuttuja perustuslakiin. Muuten tänään taitaa tulla Suomen korkeimman oikeuden päätös Matti Vanhasen ja Susanna Ruususen seksijutusta.
Emma-Liisa kirjoitti:USA:n käytäntöön liittyy muitakin ongelmia. Siellä Korkein Oikeus saa päättää esim. aborttioikeudesta. Kaikki riippuu siitä, millainen KO:n kokoonpano on. Kun joku on kerran sinne nimitetty, hän istuu lähes hautaan asti.
Niin se taitaa olla. USA:n presidentti nimittää ilmeisesti tietyin rajoituksin korkeimman oikeuden erovuorossa olevien tilalle uudet tuomarit, mutta minun käsitykseni mukaan tuomarit eivät ole tilivelvollisia puolueille, kuten Suomessa perustuslakivaliokunnan jäsenet ovat. Toimeenpano- ja lainsäädäntövalta on paremmin erotettu USA:ssa kuin Suomessa.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: V.A. Koskenniemi

Emma-Liisa kirjoitti:USA:n käytäntöön liittyy muitakin ongelmia. Siellä Korkein Oikeus saa päättää esim. aborttioikeudesta.
Oikeampaa olisi sanoa, että Korkein Oikeus on joutunut päättämään asiasta, koska mitään liittovaltiotason lakia raskaudenkeskeytyksistä ei ole koskaan säädetty. Monetkin eri osavaltiot olivat totta kai säätäneet asiaa koskevia lakeja jo ennen Roe vs. Wade-ratkaisua, ja monet osavaltiot ovat säätäneet abortin sallivia lakeja vielä sen jälkeenkin, siltä varalta että ratkaisu menisi joskus nurin.

Takavuosien West Wing-televisiosarjassahan todettiin osuvasti, että aborttikeskustelu ja Korkeimman Oikeuden jatkuva asema sen polttopisteessä muistuttaa tavallaan 1800-luvun alun polemiikkia orjuudesta. Silloinkaan ei ollut olemassa juuri mitään liittovaltiotason lakia kyseisestä kansakuntaa jakaneesta asiasta, ja ainoana ohjenuorana olivat Dred Scott-jutun kaltaiset Korkeimman Oikeuden ratkaisut.

Periaatteessahan Suomellakin on jo perustuslakituomioistuin. Kyseessä on juuri tuo aiemmin mainittu EU:n ihmisoikeustuomioistuin, jossa Lex Nokia on nyttemmin käsittelyssä.


Cheers,

J. J.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: V.A. Koskenniemi

Vetehinen kirjoitti:Toimeenpano- ja lainsäädäntövalta on paremmin erotettu USA:ssa kuin Suomessa.
Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Euroopan maissa hallituksen johtaja voidaan yleensä panna viralta yksinkertaisella kansanedustuslaitoksen epäluottamusäänestyksellä. Yhdysvalloissa kongressilla ei juuri tuosta mainitsemastasi syystä moista oikeutta ole, joten viraltapanoon vaaditaan mutkikas erityissyyttäjien järjestelmä ja erillinen laki virkasyytteestä, sekä tietysti edellytys, että johtaja tosiaan on syyllinen johonkin virkavirheeseen tai rikokseen.

Molemmissa tapauksissa on tietysti mahdollista, että johtaja tajuaa erota itsekin. Mutta sittenkin instituutioiden toimintatapa ja toimintanopeus vaikuttavat asiaan: Nixonin eroamiseen johtanut prosessi kesti Yhdysvalloissa yli vuoden, siinä missä Suomessa päästiin eroon Anneli Jäätteenmäestä vajaassa parissa kuukaudessa.


Cheers

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: V.A. Koskenniemi

Jussi Jalonen kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Toimeenpano- ja lainsäädäntövalta on paremmin erotettu USA:ssa kuin Suomessa.
Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Euroopan maissa hallituksen johtaja voidaan yleensä panna viralta yksinkertaisella kansanedustuslaitoksen epäluottamusäänestyksellä. Yhdysvalloissa kongressilla ei juuri tuosta mainitsemastasi syystä moista oikeutta ole, joten viraltapanoon vaaditaan mutkikas erityissyyttäjien järjestelmä ja erillinen laki virkasyytteestä, sekä tietysti edellytys, että johtaja tosiaan on syyllinen johonkin virkavirheeseen tai rikokseen.

Molemmissa tapauksissa on tietysti mahdollista, että johtaja tajuaa erota itsekin. Mutta sittenkin instituutioiden toimintatapa ja toimintanopeus vaikuttavat asiaan: Nixonin eroamiseen johtanut prosessi kesti Yhdysvalloissa yli vuoden, siinä missä Suomessa päästiin eroon Anneli Jäätteenmäestä vajaassa parissa kuukaudessa.
Anneli Jäätteenmäki oli pääministeri, joka menetti eduskunnan luottamuksen, eikä häntä syytetty rikoksesta. Eduskunta ei luottanut, että "puhun niin totta kuin pystyn" olisi riittävän totta. Suomen presidentin syyttäminen rikoksesta lienee hyvin mutkikasta kuten USA:ssakin.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: V.A. Koskenniemi

Vetehinen kirjoitti:Anneli Jäätteenmäki oli pääministeri, joka menetti eduskunnan luottamuksen, eikä häntä syytetty rikoksesta. Eduskunta ei luottanut, että "puhun niin totta kuin pystyn" olisi riittävän totta. Suomen presidentin syyttäminen rikoksesta lienee hyvin mutkikasta kuten USA:ssakin.
Kuten varmaankin huomasit, tein rinnastuksen Nixonin ja Jäätteenmäen välillä sillä perusteella, että molemmat olivat maidensa hallitusten päämiehiä. Toisin kuin Suomessa ja useimmissa muissa Euroopan maissa, Yhdysvalloissahan ei valtionpäämiehen ja hallituksen päämiehen asemaa ole erotettu.

Sivumennen, Jäätteenmäkeähän muistaakseni tutkittiin rikoksesta, aivan kuten Nixoniakin, eikä kumpaakaan vastaan koskaan nostettu syytettä - tosin Nixonin tapauksessa syytteen nostamisen pysäytti hänen seuraajansa antama ennakoiva armahdus.


Cheers,

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: V.A. Koskenniemi

Jussi Jalonen kirjoitti:
Vetehinen kirjoitti:Anneli Jäätteenmäki oli pääministeri, joka menetti eduskunnan luottamuksen, eikä häntä syytetty rikoksesta. Eduskunta ei luottanut, että "puhun niin totta kuin pystyn" olisi riittävän totta. Suomen presidentin syyttäminen rikoksesta lienee hyvin mutkikasta kuten USA:ssakin.
Kuten varmaankin huomasit, tein rinnastuksen Nixonin ja Jäätteenmäen välillä sillä perusteella, että molemmat olivat maidensa hallitusten päämiehiä. Toisin kuin Suomessa ja useimmissa muissa Euroopan maissa, Yhdysvalloissahan ei valtionpäämiehen ja hallituksen päämiehen asemaa ole erotettu.
Arvasin että rinnastit USA:n presidentin ja Suomen pääministerin hallituksen johtajana. USA:n systeemi poikkeaa suomalaisesta, että siellä kongressi säätää lait ja presidentti muodostaa hallituksen. Suomessa eduskunta säätää lait ja hallituksella on oltava eduskunnan tuki, mutta USA:ssa hallitus ei tarvitse kongressin tukea pysyäkseen vallassa, vaan saadaksen lakeja läpi.

USA:ssa muitakin eroja. Seurasin netistä kerran kongressin tai senaatin äänestystä. Äänestys kestää pitkään ja annetun äänen voi vaihtaa. Tähän sopinee sanonta It ain't over 'til the fat lady sings oopperamaailmasta. Suomessa äänestys on napin painallus ja hetkessä ohi.

-

Cornelius
Viestit: 20
Liittynyt: 04.10.08 10:56

Re: Perustuslaeista

Jussi Jalonen kirjoitti:Periaatteessahan Suomellakin on jo perustuslakituomioistuin. Kyseessä on juuri tuo aiemmin mainittu EU:n ihmisoikeustuomioistuin, jossa Lex Nokia on nyttemmin käsittelyssä.
Tämä on niin yleinen virhe, että pitää korjata: Ihmisoikeustuomioistuin ei ole EU:n toimielin. Se on Euroopan Neuvoston (EN) elin. EN on vuonna 1949 perustettu demokraattisten maiden järjestö, jossa on 47 jäsenmaata ja joka on organisatorisesti täysin erillinen EU:sta.

EU:n toimielimiin kuuluvat muun muassa Eurooppa-neuvosto (European Council) ja Euroopan Unionin neuvosto (Council of the European Union), joita pitää siis varoa sekoittamasta Euroopan Neuvostoon (Council of Europe). Ihmisoikeustuomioistuinta (IOT) ei pidä myöskään sotkea Euroopan Unionin tuomioistuimeen.

IOT valvoo Euroopan Neuvoston ihmisoikeusoikeussopimuksen (IOS) noudattamista. IOS tuli Suomen osalta velvoittavaksi vuonna 1990. IOT toimii tavallaan Suomen perustuslakituomioistuimena siltä osin kuin Suomen perustuslaki ja IOS ovat päällekkäisiä -- perustuslain perusoikeusluvun osalta tällainen päällekkäisyys on huomattavaa, mutta muuten sitä ei juuri ole.

Jäsenvaltioiden (ylimpien) tuomioistuinten tuomioista voi valittaa IOT:lle siltä osin kuin niiden katsotaan loukkaavan IOS:ssa turvattuja oikeuksia. IOT:llä ei kuitenkaan ole toimivaltaa muuttaa tai kumota kansallisia tuomioita. Se voi ainoastaan määrätä jäsenvaltion maksamaan hyvitysmaksun luonnolliselle tai oikeushenkilölle, jonka IOS-oikeuksia valtio on loukannut.

IOT voi lisäksi kehottaa jäsenvaltiota muuttamaan lainsäädäntöään tai hallintokäytäntöjään siltä osin kuin ne ovat ristiriidassa IOS:n kanssa. Se, noudattaako valtio tällaista kehotusta, on poliittinen ja mainekysymys, koska IOT:llä ei ole varsinaisia pakkokeinoja käytettävissään (pahin "sanktio", joka voidaan periaatteessa langettaa, on valtion erottaminen EN:stä).

Käytännössä IOT:n langettava tuomio on yleensä Suomessa peruste ylimääräiseen muutoksenhakuun KKO:ssa tai KHO:ssa. IOT:n langettavalla tuomiolla ei siis itsessään ole tuomiota muuttavaa tai purkavaa vaikutusta, vaan ylimääräinen muutoksenhaku on tehtävä erikseen kansalliseen tuomioistuimeen.

Jussi Jalonen
Viestit: 902
Liittynyt: 29.05.07 11:18
Paikkakunta: Pyynikki

Re: Perustuslaeista

Cornelius kirjoitti:Tämä on niin yleinen virhe, että pitää korjata: Ihmisoikeustuomioistuin ei ole EU:n toimielin. Se on Euroopan Neuvoston (EN) elin.
Niinhän se on, kiitos oikaisusta.


Cheers,

J. J.

Vetehinen
Viestit: 2704
Liittynyt: 18.06.07 23:35

Re: Perustuslaeista

Pannaas tähän koska asia on ajankohtainen:

Keskusrikospoliisi ei voi päättää esitutkinnan aloittamisesta pääministeriä vastaan yksin. Siitä päättää perustuslakivaliokunta oikeuskanslerin esityksestä.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1892868

Perustuslakivaliokunnan poliitikot päättävät saako rikospoliisi tutkia pääministerin epäiltynä rikoksesta tasavallan presidentin nimittämän oikeuskanslerin toimesta.

H Salonen
Viestit: 17
Liittynyt: 24.01.10 18:39

Re: Perustuslaeista

Vetehinen kirjoitti:Perustuslakivaliokunnan poliitikot päättävät saako rikospoliisi tutkia pääministerin epäiltynä rikoksesta tasavallan presidentin nimittämän oikeuskanslerin toimesta.
Niin, jos Oikeuskansleri sitä esittää. Oikeuskansleri on muuten maan korkein ”riippumaton” (lainatakseni Sinua) syyttäjäviranomainen.

Entä sitten?

Asiasi tuntuu jotenkin jääneen kesken. Sinä vaan enemmittä kommenteitta mainitset eräitä faktoja? Jäi odottamaan.

Palaa sivulle “Puheenvuoroja historiasta”