Vetehinen kirjoitti: Terho kirjoittaa mm suomalaisten itse-inhosta, oman kulttuurinsa halveksimisesta, suomalaisen identiteetin olevan yksilöllinen käsitys ja mm että monikulttuurisuus merkitsee sanan mukaisesta montaa eri kulttuuria ja niiden vuorovaikutusta.
Ai niin tosiaan, se monikulttuuri. Asia, millä kaikkien, etenkin Terhon, pitää vaivata päätään. Mitä taas suomalaisten itseinhoon tulee, niin siinähän Terho on tavan takaa kunnostautunut erittäin hyvin itse, julistamalla koko poliittisen kentän ja kotimaansa hallinnon läpeensä suomettuneiksi kommunistien myötäjuoksijain perillisiksi.
Sivumennen sanoen, parodisessa esimerkissäni mainitsemani elementit ovat aivan kaikki esiintyneet Terhon aiemmissa teksteissä. Kanavaan saavat toki tarjota kaikki tekstejään, mutta koska eräät ovat aina uutterampia kirjoittajia kuin toiset, heidän artikkeleitaan näkyy lehdessä useammin ja ne muovaavat samalla sen lehden linjan. Tämä muotoutunut linja puolestaan saa muut potentiaaliset kirjoittajat ja lukijat jättämään lehden suosiolla omaan arvoonsa. Siitä olen samaa mieltä, että useimmat artikkelit tosiaan ovat varsin tylsähköjä, siis tuon aiemman otantani perusteella.
nylander kirjoitti: Meinanderilta ilmestyi vuosi sitten kirja nimeltä Suomi 1944. Sota, yhteiskunta ja tunnemaisema. Siis tunnemaisema. Itse odotin innokkaimmin juuri viimeksi mainitun juonteen käsittelyä, kun kirja ilmestyi. Missään mielessä kirja ei kuitenkaan näiltä osin vastannut odotuksia. Meinanderille tunnemaisema tuntui merkinneen lähinnä kahdentyyppistä asiaa: ensinnäkin erilaisia ajankohtaan liittyviä lähinnä populaarikulttuurin muotoja, siis sitä soitettiinko yleisradiossa vuonna 1944 enemmän jotain Olavi Virtaa vai kenties Harmony Sistersejä. Toisaalta lukijan kannnalta mielenkiintoisimman asian, syksyn 1944 aselevon ja välirauhan jälkeisen tunnemaiseman kuvaus jää Meinanderilla kovin yksipuoliseksi: suomalaiset vain ylisummaan kiristelivät hampaitaan ja puristivat nyrkkiä taskussaan, kun valvontakomitea saapui maahan.
Mielipiteitä näyttäisi olevan tosiaan monia, koska esimerkiksi Ville Kivimäki antoi omassa
arvostelussaan Meinanderille astetta paremman arvosanan tunnemaiseman käsittelyssä, vieläpä tuon populaarikulttuurin osalta. Tosin hänkin on myös todennut, ettei kirja kokonaisuudessaan ollut aivan niin painottunut tunnemaiseman puolelle kuin hän olisi itse toivonut. "Aikalaisuuden tunteen" tavoittamisessa vieläpä yksilöllisellä tasolla hän suo Meinanderille kuitenkin selkeästi tunnustusta.
Omasta puolestani sanoisin, että tämän sortin synteesien kirjoittaminen Suomessa on metodiikaltaankin vielä niin uutta, ettei siinä voikaan onnistua täydellisesti. Meinander saa omasta puolestani tunnustuksen yrityksestä ja taas uudesta avauksesta, mitä Kivimäkikin on kiitellyt. Aikanaan se tulee johtamaan uusiin vastaaviin, tietysti toivon mukaan taas painotuksiltaan toisenlaisiin teoksiin.
(
Lisäys: kirjoittaessani Tapio Onnela näemmä linkittikin jo tuohon Kivimäen arvosteluun.)
nylander kirjoitti: Yritän vielä täsmentää ajatustani historiankirjoituksen "poliittisuudesta" seuraavan esimerkin avulla, vaikka lopputulos lieneekin täysin arvattavissa: "eteen lyödään sellaiset rätingit, että ei sulla voi olla nälkä!"
Paremminkin alkaa tuntua siltä, että haluat jonkinlaista erikoistarjoilua. Ehkäpä sitäkin on vielä joskus saatavilla.
Best,
J. J.