On kyseenalaista miten kuvakokoelma oikeasti palvelee tutkijoita, ensinnäkin juuri tuon maksullisuuden vuoksi ja erityisesti siksi, että kuvat on tehty käyttökelvottomiksi lisäämälle ne leimat.”Palvelun avulla voi selailla ja tutkia Museoviraston kuva-arkiston digitoituja kokoelmia sekä tutustua kuvalliseen kulttuuriperintöömme. Helppo ja monipuolinen hakujärjestelmä palvelee sekä tutkijoita, kuvatoimittajia ja muita ammattilaisia että ensi kertaa arkistoon tutustuvia.”
4 §
Seuraavat suoritteet tulee olla maksullisia, jollei suoritteen maksuttomuudelle ole perusteltua syytä:
1) tavarat, jotka valtion viranomainen on tuottanut;
2) palvelut, jotka on tuotettu tilauksesta tai muusta toimeksiannosta;
3) päätökset, jotka on tehty hakemuksesta;
4) käyttöoikeuksien sekä muiden oikeuksien väliaikainen luovuttaminen; sekä
5) muu toiminta, milloin suoritteen tuottaminen on seurausta vastaanottajan toimenpiteestä.
Suoritteen tulee olla maksullinen etenkin silloin, kun myös muu kuin valtion viranomainen tuottaa sitä tai siihen verrattavaa suoritetta maksullisena tai kun suoritteen tuottaminen liittyy vastaanottajan taloudelliseen toimintaan.
5 §
Maksuttomat suoritteet
Seuraavat suoritteet tulee olla maksuttomia, jollei suoritteen maksullisuudelle ole erityistä syytä:
1) suoritteet, joiden tuottamisen ei voida katsoa kohdistuvan suoranaisesti yksittäiseen henkilöön, yritykseen eikä muuten tarkoin rajattuun ryhmään;
2) suoritteet, joiden tarkoituksena on toimeentulon turvaavan etuuden antaminen; sekä
3) viranomaisen neuvot, ohjeet, opastus ja tiedottaminen, jos näistä aiheutuu vain vähäisiä kustannuksia.
Kuvien "irrottamisesta" tässä ei puhuta mitään. Itse tarkemmat ohjeet lienevät Museoviraston omassa päätöksessä, joka on tehty em. lain nojalla.7 §
Muiden suoritteiden hinnat
Viranomaisen muiden kuin 6 §:ssä tarkoitettujen suoritteiden [eli julkisoikeudelliset suoritteet] päätetään liiketaloudellisin perustein. Valtion talousarviossa voidaan osoittaa määräraha liiketaloudellisin perustein hinnoiteltujen suoritteiden hintojen alentamiseksi.
Jos viranomaisella on tosiasiallinen yksinoikeus 1 momentissa tarkoitetun suoritteen tuottamiseen, saadaan suoritteesta perittävä hinta määrätä myös niin, että se vastaa suoritteen omakustannusarvoa.
Jos viranomainen tuottaa suoritteita määräävässä markkina-asemassa, on suoritteiden hinnoittelussa otettava huomioon kilpailunrajoituksista annetun lain (480/1992) määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä koskevat säännökset. (14.12.1998/961)
Eikös tuo työ ole maksettu verovaroista?jsn kirjoitti:Vanhojen valokuvien skannaaminen, tietojen tallennus jne vaativat melkoisesti henkilötyötä, joten aivan ilmaista mittavan kokoelman digitointi ei taida olla. Kuvathan eivät mene nettiin itsestään, vaan jonkun on tehtävä melko lailla työtä, ennen kuin käyttäjä pääsee niitä netissä selailemaan.
voitaneen soveltaa kaupallisiin kuva-arkistopalveluihin, joiden kanssa Museovirasto ei saa vääristää kilpailutilannetta tarjoamalla kuvia ilmaiseksi. Lakihan ei ota mitään kantaa siihen onko kyse esim. viime viikolla otetusta lehtikuvasta vai 120 vuotta sitten otetusta. Näitä tarkastellaan samoin.jsn kirjoitti:Suoritteen tulee olla maksullinen etenkin silloin, kun myös muu kuin valtion viranomainen tuottaa sitä tai siihen verrattavaa suoritetta maksullisena tai kun suoritteen tuottaminen liittyy vastaanottajan taloudelliseen toimintaan.
Museoviraston on siis laskutettava kuvista. Se saa itse päättää hinnat. Asetus määrää vain eri museoiden pääsymaksujen suuruudesta.Muita valtion maksuperustelain 7 §:ssä tarkoitettuja suoritteita, joiden hinnoista Museovirasto päättää liiketaloudellisin perustein, ovat:
1) koulutuspalvelut ja erikseen tilatut opastus-, konservointi- ja konsulttipalvelut sekä tutkimukset;
2) julkaisut ja muut myyntiin tarkoitetut painotuotteet sekä kuvapalvelut, paitsi milloin ne tukevat muuta viraston toimintaa;
3) valokopiot ja muut jäljennökset;
4) museokokoelmiin kuuluvien esineiden lainaaminen, muottien ja esinejäljennösten valmistaminen ja mittapiirustusten tekeminen;
5) todistukset kohteen muinaisjäännösarvosta tai rakennussuojelulain (60/1985) mukaisesta suojelusta sekä muut vastaavat todistukset;
6) tilojen luovuttaminen ulkopuolisten käyttöön;
7) muut tilauksesta tuotetut suoritteet.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 34 §:n 2 momentissa tarkoitetusta tiedon esille hakemisesta sekä saman lain 34 §:n 3 momentissa tarkoitettujen kopioiden ja tulosteiden antamisesta perittävistä maksuista päättää Museovirasto ottaen huomioon, mitä viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 34 §:ssä säädetään.
jsn kirjoitti:Tietänet että hallinnolta vaaditaan tuottavuutta, mikä ilmenee liiketaloudellisesti mitate. Mikä siis olisikaan sopivampi tapa kuin liiketaloudellinen palvelun hinnoittelu. Sama hinnoittelukäytäntö on muillakin viranomaisten palveluilla, jotka eivät ole suoraan lakisääteisiä. .
Tässä lainkohdassa juuri nuo kohdat ”näytteilläpidosta” ja ”käytettäväksi saattamisesta” voisivat olla kohtia, jonka nojalla voisi minusta ihan hyvin vaatia, että kansalaisilla pitäisi olla mahdollisimman helppo ja esteetön pääsy yhteiseen kulttuuriperintöön. Nyt se on estetty laittamalla materiaalille käyttömaksut ja tuhoamalla kuvat vesileimoilla, jolloin palvelu muistuttaa lähinnä kaupallisen kuvatoimiston myyntisivua kuin kulttuuriperinnön esittelyä kansalaisille.Laki Museovirastosta. Annettu Helsingissä 23 päivänä huhtikuuta 2004
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2004/20040282
2 § Tehtävät
Museoviraston tehtävänä on, jollei lailla tai sen nojalla toisin säädetä:
1) huolehtia kulttuurihistoriallisen kansallisomaisuuden kartuttamisesta, hoidosta ja näytteilläpidosta;
4) huolehtia kulttuuriperinnön tutkimisesta ja kulttuuriperintöä koskevan tiedon tallentamisesta, säilyttämisestä ja käytettäväksi saattamisesta.
Minusta yleisen edun, opetuksen ja tieteen kannalta olisi mitä suotavinta, että tähän yhteiseen perinteeseen pääsisi käsiksi mahdollisimman helposti.
” Poiketen siitä, mitä valtion maksuperuste-laissa säädetään, maksuja pääsystä Museoviraston alaisiin museoihin, näyttelyihin ja muihin yleisölle tarkoitettuihin tilaisuuksiin ja esittelyihin voidaan alentaa tai jättää maksu kokonaan perimättä silloin, kun se on opetuksen, tieteen tai muuten yleisen edun kannalta tarkoituksenmukaista.”
Mitä tulee tähän tekijänoikeusasiaan, en kyllä ole ihan suoraan valmis hyväksymään tulkintaa siitä, että Museovirastolle olisi syntynyt tuohon materiaaliin tekijänoikeus. Voisiko joku tekijänoikeuslakia paremmin tunteva selittää minulle, että jos tekijän kuvan tekijän kuolemasta on kulunut 70-vuotta, miten muka Museovirasto voisi saada nuo tekijäoikeudet itselleen. En kyllä usko.jsn kirjoitti: Mm. kuvan julkaisemiseen liittyy tekijänoikeus, joka kuuluu Museovirastolle.
Näin voidaan asia toki nähdä, mutta toisaalta maksun perimistä tämäkään laki ei estä. Myös Museoviraston hallinnoimiin museoihin on pääsymaksu, ja se on täysin laillista. Aika ajoin vaaditaan valtion museoihin vapaata pääsyä. Kuvat ovat käytettävissä vastaavalla tavalla käyttömaksun jälkeen. Minusta täysi ilmaisuus vaatii lainmuutoksen.Tapio Onnela kirjoitti:lainkohdassa juuri nuo kohdat ”näytteilläpidosta” ja ”käytettäväksi saattamisesta” voisivat olla kohtia, jonka nojalla voisi minusta ihan hyvin vaatia, että kansalaisilla pitäisi olla mahdollisimman helppo ja esteetön pääsy yhteiseen kulttuuriperintöön. Nyt se on estetty laittamalla materiaalille käyttömaksut ja tuhoamalla kuvat vesileimoilla, jolloin palvelu muistuttaa lähinnä kaupallisen kuvatoimiston myyntisivua kuin kulttuuriperinnön esittelyä kansalaisille.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1961/19610404jsn kirjoitti:Käsittääkseni tekijänoikeus säilyy 70 vuoden jälkeenkin kuvan omistajalla, joka voi päättää siitä itse.
"Taidekuva"Oikeus valokuvaan on voimassa, kunnes 50 vuotta on kulunut sen vuoden päättymisestä, jona kuva valmistettiin.
Tekijänoikeus on voimassa, kunnes 70 vuotta on kulunut tekijän tai, jos kysymys on 6 §:ssä tarkoitetusta teoksesta, viimeksi kuolleen tekijän kuolinvuodesta
Alkuperäinen kuvatiedosto säilyy kuitenkin tallessa Kansallisarkiston serverillä mistä sen voi ladata aina tarpeen vaatiessa uudestaan.jsn kirjoitti: Vapaa nettilatailu voi ainakin johtaa sisällön kuvailutiedon häviämiseen, niiden vääristelyyn tai teknisen laadun heikentymiseen.
Tekijänoikeuden rauetessa valokuvaa saa käyttää tai muokata kuka tahansa, myös kaupalliseen käyttöön.jsn kirjoitti: Kuvat voivat myös yhtäkkiä ollakin jonkun toisen toimijan omaisuutta, joka ryhtyykin laskuttamaan ilmaisesta kulttuuriperinnöstä omanaan.
Toki näin, mutta tarkoitinkin sitä, että kuva leviää muutetussa muodossa vapaasti. Esim. alkuperäisen lataajan jälkeen kuvaa kopioidaan mm. sähköpostissa lähetettävän kokoiseksi muunnettuna, word-tiedoston tms. osaksi sovitettuna, minkä jälkeen toimitetaan digitaalinen tiedosto painettavaksi siten, että resoluuutiota on muutettu, mutta ei voida enää palauttaa, koska alkuperäistä ei ole käytössä, eikä tietoa alkuperästä enää ole. Maksullisuus vaikuttaa siten, että kerran maksanut ei halua jaella sitä ilmaiseksi eteenpäin, tai ainakin miettii asiaa hetken ennen kuin tekee niin. Tässä on minusta edelleen pointtinsa, miksi digitoitujen kuvia tulee olla maksullisia.Martti Kujansuu kirjoitti:Alkuperäinen kuvatiedosto säilyy kuitenkin tallessa Kansallisarkiston serverillä mistä sen voi ladata aina tarpeen vaatiessa uudestaan.
Tämä Tapion mainitsema Uudenkaupungin museon Facebook-sivusto onTapio Onnela kirjoitti:Suomesta toki löytyy paljon hyviäkin esimerkkejä kulttuuriperinteen tuomisesta ihmisten saataville. Tässä hyvä esimerkki paikallismuseon Facebook sivujen kuvanäyttelystä: Uudenkaupungin museon FB sivujen kuvakokoelma
Omistusoikeus koskee fyysistä teoskappaletta (esim. negatiivi ja siitä valmistetutjsn kirjoitti:Taisin sanoa asian hieman epätäsmällisesti. Tekijänoikeuden lakattua jäljelle jää kuitenkin omistusoikeus, joka on pysyvä, ellei sitä siirretä. Se koskee kaikkia Museoviraston omistamia valokuvia.