Lähteet ja lisätiedot:Mynämäen keskiaikaisen kirkon peruskorjauksen yhteydessä 2010–2011 päätettiin ottaa esiin kattoholvien kalkkimaalauksia. Museoviraston intendentin Ulla Setälän mukaan holvien maalaukset ovat alkuperäisyydessään ainutlaatuiset. ”Ne ovat tiettävästi ainoat koskemattomat keskiaikaiset maalaukset Suomessa”, hän kiteyttää.
Holvien keskiaikaiset kalkkimaalaukset oli peitetty ensimmäisen kerran 1600-luvulla. Niitä otettiin esiin Emil Nervanderin ja avustajien toimesta vuonna 1897. Nervander päätti peittää maalaukset uudelleen kalkkilaastilla dokumentoinnin jälkeen, sillä hänen mukaansa maalaukset eivät olleet taiteellisesti riittävän korkeatasoisia. Tämän ansiosta kuvia ei ole konservoitu vahvistamalla ja maalaamalla niiden päälle monien muiden keskiaikaisten kirkkojen tapaan.
Maalausten esille oton tekivät vuonna 2011 Raimo Ala-Kärppä sekä Annu ja Tapio Hiltunen perinteisin menetelmin. He naputtelivat varovasti kalkkivasaroilla ylimaalatut kuvat esiin. Holvien esiin tulleet rappaushalkeamat korjattiin, jonka jälkeen maalaukset jätettiin sellaisinaan holviin.
Mynämäen kirkon maalaukset on dokumentoitu nyt kolmeen kertaan eri materiaaleille: Nervander avustajineen piirtämällä kuultopaperille, Hiltuset valokuvaamalla työvaiheita ja piirtämällä muovikalvolle ja valokuvaaja Vesa-Matti Väärä kuvaamalla esille otetut maalaukset väri- ja mustavalkofilmille Museoviraston ohjeiden mukaisesti. Kuvakentät kostutettiin ennen kuvausta neutraalilla vedellä, jolloin maalausten värit ja kuluneemmatkin yksityiskohdat saatiin valokuviin esiin.
...
Ulla Setälällä on ehdotus maalausten tarkasteluun.Vesa-Matti Väärän ottamien kuvien avulla kokonaisuudesta voisi tehdä digitaalisen restauroinnin. Kopiot maalauksista voisi sijoittaa vaikka kirkon eteistilan uusiin seinäkkeisiin.
* Lue juttu kokonaisuudessaan: Mynämäen kirkossa otettiin esiin ainutlaatuiset alkuperäiset maalaukset, rakennusperintö.fi (Mirva Mattila: Rakennusperinto.fi, 8.11.2011)
* Keskiaikaisia kalkkimaalauksia Mynämäen kirkossa (Markus Hiekkanen, Tahiti 1/2011)