Kyseessä on tietenkin tämä http://www.flickr.com/photos/49226459@N05/5101402515 Walamon luostari-laiva, joka on ennen Talvisotaa ollut yhteysaluksena Valamon luostarin ja Sortavalan välillä kuljettaen myöskin turisteja. Lieneeköhän Valamon luostarin laivaa käytetty Talvisodan aikana kuljetuksiinkin Valamon Niikkanan linnakkeelle?
Tuo
otsikko on Laatokan laivasto-osaston sotapäiväkirjasta.
Talvisodassa Laatokalla on ollut moottoriveneitä ja pieniä tykkiveneitä, joista jokin näyttää saaneen vaurioita omasta tulituksestaankin johtuen.
Kelirikkoalus Aallokas on ollut Laatokan laivaston lippulaiva, http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Aallokas.jpg johon on ennen sotaa asennettu tykitkin.
Aluksi on suoritettu miinoituksia vanhoilla tsaarivenäläisillä miinoilla, joista ei sittemmin Talvisodassa ole ollut hyökkääjälle ilmeisestikään minkäänlaista haittaa. Mutta miinoja laskettaessa on sattunut onnettomuuksia, joku miina on räjähtänyt kannella ja jotkut vedessä heti laskun jälkeen.
Tykkiveneet ovat tulittaneet mm. Pitkärantaa ja Koirinojan Borisoffin taloryhmässä sijainnutta neuvostoesikuntaa jne.
Mantsia
huollettiin Valamosta käsin ja Niikkanan linnakkeelta siirrettiin canettien kranaattejakin Mantsiin, joka ampui putkensa loppuun kaksinkertaisesti laskettuun
määrään verrattuna. Olihan Mantsissa lisäksi myös "hyppyheikki"-tykkejäkin.
Tammikuun 1940
loppupuolelta alkaen Mantsia huollettiin Valamosta jäitse Talvisodan loppuun asti.
Aallokkaankin oli Laatokan jääesteiden vuoksi pakko lopettaa toimintansa samoihin "Valamon luostarin" uppoamisen aikoihin ja päällikkö raportoi "19.1.-40 Mantsin rannasta n. 5- 6 km:n päähän olevan 1- 3 metrin rompeikkoa, jota laiva ei läpäise ja
tästä eteenpäin kiintojäätä ja siellä täällä 10 - 30 m levyisiä ahtojäävöitä paksuudeltaan ½ - 1 metriä ja laiva pääsee eteenpäin syöksyjä tehden."
"Valamon välillä 15 - 25 cm:n jäätä, jossa siellä täällä ahtojäävöitä."
Pakkasta
esim 17.1.-40 oli Rauhalassa -37 astetta, -30 ast. Valamossa ja -37 ast. Mantsissa.
Valamon luostarin
neuvostolaiset lienevät nostaneen mutta olisivatko korjanneet ja käyttäneet?
Sen
sijaan Aallokas oli jätettävä neuvostomerivoimille, joka käytti sitä Sheksna-nimisenä
Leningradin huoltokuljetuksissa, Aallokas ei ollut vaurioitunut ilmapommituksissakaan - "kannelle ainoastaan pommin sirpaleita ja kiven siruja."
Veikko Palvo