Jaettu ketjusta: Kaukopartioisku Petrovski Jamiin 1942
***
Onpahan eräs teoria tuokin.JariL kirjoitti:Steubenin ja Gustloffin uppoaminen perustui virhearvioon saksalaisten puolelta. Molemmat alukset olivat nopeita ja niiden oletettiin tämän vuoksi olevan niin vaikeita maaleja sukellusveneille että ne uskallettiin lähettää merelle yksinään. Ne eivät olleet sairaalalaivoja ja niiden toiminnalla oli myös sotilaallista merkitystä. Niiden upottaminen ei siten ollut sotarikos vaikka uhriluvut olivatkin suuria.
Mistähän sitten ne laivat yhtäkkiä tuli keskelle pimeyttä, kymmenien kilometrien päässä rannikolta, jotka pelastivat sen pienen osan pakkasessa vedenvaraan joutuneista?
Suomalaista häpeää vai rauhanomaista rinnakkaiselon harjoitusta?
Suomalaiset luotsit opastivat kyseisen S-13 sukellusveneen Itämerelle ohi suomalaisten ja saksalaisten miinakenttien, taisipa siellä varmaan olla vielä NL:n miinakenttiäkin, ainakin Hangon edustalla.
http://www.wlb-stuttgart.de/seekrieg/41 ... uminda.jpg
NL:n sukellusveneiden toiminta Itämerellä tuohon aikaan oli mahdollista Porkkalan ja Turun laivastoasemilta käsin. Gustloffin upottaneet torpedotkin saattoivat olla suomalaisia torpedoja, jotka myytiin tarpeettomina Neuvostoliitolle. Olihan Suomen sukellusveneaseen tulevaisuus selvillä jo välirauhansopimusta tehtäessä. Tämä torpedojen myynti NL:lle oli suorastaan jo häpeällistä Suomen kannalta! Tuosta saumattomasta yhteistoiminnasta kertoo mm. tämä Meririntama -kirja luvussa 13 Finaali suomenlahdella s. 283-302.
Ekman Per-Olof: Meririntama
1983, WSOY, 313 s.
ISBN 9510119938
http://www.uboat.net/books/index.html/finnish.html
Wilhelm Gustloff, Stauben, Goya
Kyllä Itämereen kyyneliä mahtui!
Aselevon jälkeen syksyllä 1944 neuvostoliittolaiset sukellusveneet saivat tukikohdikseen Porkkalan, Hangon ja Turun. Sieltä käsin ne tekivät suomalaisluotsien avustuksella iskuja saksalaisia laivoja kohtaan, jotka evakuoivat pääasiassa siviileja Kuurinmaan ja Itä-Preussin moteista. Venäläiset upottivat ainakin neljä siviilejä kuljettanutta isoa laivaa, joissa hukkui noin 28.000 ihmistä. Gustloffin upottaneet torpedotkin olivat kenties jopa suomalaisia torpedoja, jotka myytiin tarpeettomina Neuvostoliitolle. Maksuksi saatiin muutama tonni makeisia sokeripulasta kärsivään maahan. NL:n sukellusveneet toimivat siis suomalaisista satamista ja suomalaiset luotsit ohjasivat ne miinakenttien ohi avomerelle.
31.01.1945 torpedoitiin Wilhelm Gustloff, jolloin noin 9.000 ihmistä hukkui.
09.02.1945 sama Turusta lähtenyt sukellusvene S-13 torpedoi matkustajahöyry Staubenin, jolloin noin 4000 ihmistä hukkui.
16.04.1945 jälleen Turusta lähtenyt sukellusvene torpedoi matkustajalaiva Goyan, jolloin noin 6300 sai surmansa.
Kaikkiaan venäläiset upottivat 13 laivaa, joissa uhriluku oli kuitenkin pienempi.
Wilhelm Gustloff toimi ainakin sodan alussa sairaalalaivana. Olisikohan se ollut edelleenkin 1945 sairaalalaiva? Näin mainitaan ainakin joissain jutuissa. Danzigissa syntynyt saksalainen kirjailija Günter Grass on kirjoittanut aiheesta romaanin Ravunkäyntiä vuonna 2002.
Maritime Disasters of World War II
http://members.iinet.net.au/~gduncan/maritime-1b.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Gustloff_(laiva)
http://tinyurl.com/8uy2rf2
Samaisella sivulla mainitaan myöskin tämä sairaalalaiva General von Steubenin upotus:Sodan alusta marraskuuhun 1940 Wilhelm Gustloff palveli Saksan laivaston sairaalalaiva D:nä.
GENERAL VON STEUBEN (February 10, 1945)S-13 upotti 10. helmikuuta 1945 myös saksalaisen General von Steubenin. Yli 3 000 ihmistä sai surmansa. Alus oli upotuksen tapahtuessa sairaalalaiva ja merkitty selvästi kansainvälisten sopimusten mukaan sellaiseksi. Huomattava osa sen matkustajista oli vaikeasti haavoittuneita, liikuntakyvyttömiä paaripotilaita, joilla ei ollut mitään mahdollisuutta pelastua. Gustloff purjehti kuitenkin sota-alueella.
http://members.iinet.net.au/~gduncan/ma ... sters_1945
Upottaja ei sentään ollut ihan NL:n sankari...A few days after the Gustloff had been sunk, the 14,600 ton liner General von Steuben of the Nord German Lloyd shipping line, set sail from Pillau in the bay of Danzig, her destination being Swinemunde. On board were 2,800 wounded soldiers, 320 nurses and 30 doctors as well as over 1,500 refugees and 165 crewmen. Just after midnight, torpedoes from Marinesko's S-13 hit the Steuben. She sank in seven minutes, the wounded lying helpless, strapped to their stretchers. In those seven minutes some 3,608 persons died, around 659 being picked up by escorting ships.
Alexander Ivanovitch Marinesko, ex-commander of the S-13, died from cancer in 1963. Although he proudly wore six medals, including the Order of Lenin, he was never decorated with Russia's highest honour 'Hero Of The Soviet Union'.