Seuraava Tampereen yliopistossa hyväksytty pro gradu on nyt luettavissa verkossa:
Tomi Gullsten: Metallille menetetyt. Suomalainen hevimusiikki Soundissa, 
Rumbassa ja Suosikissa 1980-luvulla.
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö, historia
URL: http://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201311211629
Opinnäytteen tiivistelmä:
"Pro gradu-tutkielman tarkoituksena on etsiä syitä siihen, miksi kotimaisen 
hevimusiikin suosion suurempaa kasvua saatiin Suomessa odottaa aina 
1980-luvun loppuun saakka huolimatta siitä, että varsinkin Iso-Britannian uuden 
aallon heviorkesterit ja yhdysvaltalaiset speed-metalyhtyeet olivat maassa jo 
aiemmin varsin suosittuja. Esimerkiksi punk-ilmiö oli aiemmin rantautunut 
Suomeen käytännössä samaan aikaan muiden maiden kanssa ja nimenomaan 
kotimaisin voimin toteutettuna. Varhaisen suomalaisen hevimusiikin 
vaatimattomaan suosioon vaikuttaneita syitä tutkielmassa lähestytään 
erittelemällä Suomen historiaan, kulttuuri-ilmapiiriin, -asenteisiin sekä 
tuon ajan yhteiskunnalliseen tilanteeseen liittyviä tekijöitä, jotka mahdollisesti 
vaikuttivat hevin kaltaisen populaarikulttuurillisen ilmiön suosioon. Näitä 
tekijöitä myös verrataan Iso-Britannian ja Yhdysvaltojen tilanteeseen.
Tutkimuksen lähdeaineistona toimivat pääasiassa 1980-luvulla Soundi-, 
Rumba- ja Suosikki-lehdissä julkaistut suomalaista heviä käsittelevät 
artikkelit, haastattelut ja levyarvostelut, joista diskurssianalyysiä soveltaen 
pyritään löytämään, erottelemaan ja analysoimaan niissä esiintyviä ilmaisutapoja 
ja tendenssejä, sekä niistä mahdollisesti välittyvää asenneilmapiiriä. Edellä 
mainittuja tarkastellaan tutkielmassa sekä muusikoiden että toimittajien 
kautta. Eriteltyjen diskurssien pohjalta rakennetaan eräänlainen juonirakenne 
niistä asenteista ja asennemuutoksista, jotka tuon ajan kirjoituksista on 
löydettävissä. Tuo juonirakenne yhdessä historiallisen ja kulttuurillisen 
kehyksen kanssa mahdollistaa Suomen hevin suosioon vaikuttaneiden 
erityispiirteiden erittelyn.
Tutkimuksen perusteella varhaisen suomalaisen hevin suosioon mahdollisesti 
negatiivisesti vaikuttaneita tekijöitä oli useita. Hevimetallilla sen klassisessa 
merkityksessä oli 1980-luvulle tultaessa äärimmäisen huono maine oikeastaan 
kaikkialla, ei pelkästään Suomessa. Punk-villityksen jälkeisenä aikana se ei 
yksinkertaisesti tuntunut tarjoavan minkäänlaista relevanttia sisältöä, vaan 
sitä pidettiin tyhjänpäiväisenä, sisällöttömänä ja naiivina musiikkina. Siinä 
missä raskaampi musiikillinen ilmaisu sai Britanniassa ja Yhdysvalloissa uusia 
muotoja, luottivat varhaisimmat suomalaiset heviyhtyeet yhä perinteiseen 
heviestetiikkaan, johon esimerkiksi mystiikka ja teatraalisuus liittyivät 
oleellisesti. Kun esimerkiksi uuden aallon britannialaisyhtyeiden musiikki 
nähtiin uudenlaisena protestina maailmalla päätään nostavaa konservatiivisuutta 
vastaan, saatettiin klassinen hevi kaikessa muuttumattomuudessaan nähdä 
jopa noiden arvojen ylläpitäjänä.
Toisaalta myös Suomen yhteiskunnallinen ja kulttuurillinen ilmapiiri erosi 
oleellisesti vertailukohtina olleista Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista. 
1970-luvun lama kosketti toki Suomeakin, mutta sen vaikutukset jäivät 
lopulta melko lyhytaikaisiksi. Vaikka vallalla olleet sosiaalipoliittiset periaatteet 
joutuivat kritiikin kohteeksi myös täällä, ei hyvinvointivaltion perusteisiin 
haluttu välttämättä puuttua. Yhteiskuntarakenne oli Suomessa jo lähtökohtaisesti 
erilainen, ja esimerkiksi myöhäinen rakennemuutos oli ehkäissyt suurempien 
sosiaalisten vastakohtien syntyä. 1980-luku oli täällä myös taloudellisesti 
varsin hyvää aikaa, eikä thatcherismin ja reaganismin kaltaisilla uusliberalistisilla
suuntauksilla ollut Suomessa yhtä vahvaa kasvupohjaa. Näiden suuntausten 
synnyttämä muutos yhteiskunnallisessa arvomaailmassa sekä niiden kasvattama 
sosiaalinen eriarvoisuus antoi hevimusiikille Britanniassa ja Yhdysvalloissa 
kontekstia ja sai sen tuntumaan merkitykselliseltä. Suomalaiselle hevimusiikille 
ei siis välttämättä vielä 1980-luvun alkupuolella ollut yhteiskunnallista tilausta.
Huolimatta eräänlaisesta kulttuuriprotektionismista ja kulttuuri-imperialismin 
pelosta, on kansainväliset nuoriso- ja alakulttuurit omaksuttu Suomessa 
viimeistään 1960-luvulta lähtien suhteellisen nopeasti. Ne eivät kuitenkaan 
ole siirtyneet tänne sellaisinaan, vaan saaneet aina myös kansallisia 
ominaispiirteitä. 1970- ja 1980-lukujen taitteessa kansallisen ja ylikansallisen 
nuorisokulttuurin välisen tasapainoilun voimasuhteet olivat tietyssä mielessä 
varsin selkeät ja rock-kulttuurissa näyttää vallinneen eräänlainen suomalaisuuden 
aika. Suomenkielisestä rock-musiikista oli 1970-luvun aikana tullut hyvin 
suosittua, ja myös vuosikymmenen loppupuolella tänne rantautunut punk 
oli ottanut ilmaisumuodokseen kotikielen. Punk myös hyödynsi tehokkaasti 
suomalaisen populaarikulttuurin traditioita, ja se koettiinkin pian nimenomaan 
kulttuurillisesti aitona suomalaisena musiikkisuuntauksena. Punkin tavallaan 
jalostuttua suomirockiksi vuosikymmenten taitteessa, pysyi sen kulttuurillinen 
omaleimaisuus silti selkeänä. Sanoitukset, melankolia, musiikillinen ilmaisu 
- ne kaikki tuntuivat heijastelevan nimenomaan suomalaista kulttuuria, 
identiteettiä ja maan kansalaisille ominaista mielenlaatua.
Koska ulkomaisten yhtyeiden ja nuorisokulttuurillisten virtausten näkyvyys oli 
tarkastelluissa lehdissä kuitenkin koko 1980-luvun ajan suhteellisen suuri. 
On mahdollista, että tällainen suomalaisuuden peräänkuuluttaminen ei niinkään 
vaikuttanut ulkomaisten artistien suosioon, vaan koski nimenomaan kotimaisia 
yhtyeitä. Niiltä edellytettiin siis jotain poikkeuksellista.
Suomen ensimmäiset heviyhtyeet perustettiin juuri 1970- ja 1980-lukujen 
taitteessa - aikana, jolloin suomalaisen kulttuurikentän vastaanottavuus 
klassisen hevin mystiselle kuvastolle oli erittäin heikko. Yhtyeiden sanoitukset 
ammensivat traditionaalisesta heviestetiikasta, eivätkä käsitelleet 
yhteiskunnallisia asioita, kuten esimerkiksi punk-musiikille oli ominaista. 
Kaiken lisäksi niiden esiintymiskieli oli englanti. Ne eivät myöskään pyrkineet 
hyödyntämään suomalaisen historian ja kulttuurin ominaispiirteitä, tai
 omaksuneet muutenkaan kansallisia vaikutteita. Aineistosta käy varsin 
selkeästi ilmi se, ettei suomalaisten uskottu löytävän varhaisesta kotimaisesta 
hevistä minkäänlaista tarttumapintaa. Koska myöskään myöhemmin suosiota 
saavuttaneet speed-metalliyhtyeet eivät varsinaisesti ammentaneet 
suomalaisista juuristaan on mahdollista, että niiden suosion kasvu liittyy 
ensisijaisesti muihin seikkoihin. Sen sijaan varhaisen hevin heikkoa suosiota 
voi osittain selittää juuri kansallisten ominaispiirteiden puute. Saattaa olla, 
että koska ne eivät kestäneet musiikillista vertailua ulkomaisiin kollegoihinsa, 
niiltä olisi edellytetty jotain muuta sisältöä. Kun tällaista sisältöä ei ollut, eivät 
ne yksinkertaisesti olleet tarpeeksi kiinnostavia. Niiltä puutui omaperäisyyttä ja 
suomalaista hulluutta, joka myöhemmin auttoi monia kotimaisia heviyhtyeitä 
erottumaan, vaikka ne eivät musiikillisesti olisivatkaan olleet oleellisesti 
kansainvälisiä kollegoitaan parempia."