Historiassa ei ole yhtä totuutta. Oikeiden vastausten puuttuminen saattaa aiheuttaa päänvaivaa, mutta pohtiminen kannattaa. Historia on ympärillämme. Nykyhetki liittyy aina menneeseen. Historian tuntemus auttaa ymmärtämään tätä päivää, kehittää ajattelutaitoa ja lisää kriittisyyttä.
Lukion historian tunneilla ei opiskella ainoastaan mennyttä aikaa. Käyn opiskelijoiden kanssa jatkuvaa vuoropuhelua nykyisyyden ja menneisyyden suhteesta. Menneisyyden arvo korostuu, kun yritämme ymmärtää ajankohtaisia kysymyksiä, työllisyyttä, maahanmuuttoa, eläkepommia tai vaikkapa sosiaaliturvaremonttia. Lähdemme tästä hetkestä, käymme menneisyydessä, palaamme takaisin ja mietimme myös tulevaisuuden visioita. Pelkkä historian tapahtumatuntemus olisikin tylsää.
Yritän laajentaa opiskelijan näkökulmaa nostamalla esille asioita, jotka eivät löydy oppikirjoista. Minun ei tarvitse kertoa kaikkea. Kun opiskelijat lukevat kotonaan ja tutustuvat aineistoon etukäteen, voimme oppitunnin aikana paneutua keskeisiin kohtiin ja arvioida niitä muiden tieteenalojen näkökulmasta. Olisi opiskelijan älyllistä aliarvioimista jättää tällainen mahdollisuus käyttämättä.
...
Haluan tarjota opiskelijoille monenlaisia sisältökokonaisuuksia, joten käytän aikaa valmisteluun. Kun aihe koskettaa opiskelijaa, hän kiinnostuu. Jos opiskelu tuntuu kivireen vetämiseltä, opiskelija ei opi. Mietin paljon, mitä teen tunneillani, ja miten elävöittäisin opetusta. Seuraan yhteiskunnan ilmiöitä ja yritän olla hereillä. Tieto vanhenee nopeasti.
...
Vaikka tietotekniikka lisää usein kohtuuttomastakin opettajan työtä, se monipuolistaa opetusta. Opiskelijat saattavat hoitaa tehtävänsä verkossa, jolloin minä tarkastan ne tietokoneeltani. Nykykoulussa opiskelijat tekevät monenlaisia tuotoksia, perinteinen kirjoitus ei ole enää ainoa tapa tuottaa tuloksia.
Koska opiskelijat hallitsevat tietotekniikan ja elävät netin parissa, yritän hyödyntää heidän kiinnostuksensa ja erikoisosaamisensa. Kun käsittelemme Palestiinan kysymystä, olemme internetin avulla suorassa yhteydessä Israelin suurlähetystöön. Tietotekniikan avulla pystyn myös havainnollistamaan opetustani aikaisempaa tehokkaammin.
(
Kimmo Päivärinta, Ammattinetti)