Lähinnä sulan maan aikaan, mutta myös asiayhteyden mukaan talvellakin olisi päästävä pois luokkahuoneesta. Opintoretket autenttisille tapahtumapaikoille, muille muistopaikoille, museoihin yms. (ja niihin liittyvät opetus) vaativat tietysti rahaa, mutta oman paikkakunnan osalta tämä ei liene ongelma.
Jos minä olisin historianopettaja, niin kehittelisin ennakkoluulottomasti sellaisia keinoja, jotka kohottaisivat historianopetuksen vetovoimaa ja olisivat soveltuvin osin esimerkkinä muidenkin oppiaineiden opettajille.
Minusta kuuluisi myöskin asiaan, että aineiden välisiä raja-aitoja ei kunnioitettaisi ilman muuta, vaan pyrittäisiin poikkitiedolliseen opetukseen. Lähtökohtana tulisi olla ongelma, johon etsitään valaistusta ja ratkaisuja eri suunnilta. Mihin käyttöön siis tietomme menneisyydestä kelpaavat? Tätähän olen itsekin yrittänyt edellä hahmotella.