Seuraava Turun yliopistossa hyväksytty pro gradu -työ on nyt luettavissa verkossa:
Anna Lemberg: Riistetty vapaus. Yläneen tyttökoti ja tyttöyden tulkinnat 
1955-1971
Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos. Suomen historia
URL: http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401171174
Opinnäytteen tiivistelmä:
"Pro gradu -tutkielmassani tutkin Yläneen tyttökotia ja tyttöyden tulkintoja 
vuosina 1955-1971. Tutkimuksessa perehdyn siihen, minkälaista tyttöyttä 
Yläneen tyttökotiin sijoitetut nuoret edustivat, ja miten koulukotikasvatuksella 
pyrittiin muovaamaan poikkeavana pidettyä tyttöyttä. 
Vuonna 1943 perustettuun Yläneen tyttökotiin sijoitettiin vuosittain kymmeniä nuoria. Koulukotisijoitus perustui hallinto-oikeudelliseen vapaudenriistoon ja 
sen kohteeksi joutuivat epäsosiaaliseen ja -sopivaan elämäntapaan ajautuneet 
nuoret, joita ei enää muin lastensuojelullisin toimenpitein voitu auttaa. 
Yläneen tyttökodin johtaja Martti Kuusikosken toimikauden aikana vuosina 
1955-1971 laitosta pidettiin erityisen sulkeutuneena ja ankarana.
Historiantutkimuksen osalta suomalaisten koulukotien tarkastelu on jäänyt 
vähäiseksi, eikä Yläneen tyttökotia ole koskaan perusteellisesti tutkittu. 
Tutkielmani teoreettinen kehys rakentuu sekä tyttötutkimuksen että 
marginaalihistorian osa-alueille. Tutkimukseni alkuperäislähteenä 
käyttämiäni Yläneen tyttökodin arkiston aineistoja olen tarkastellut sekä 
kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti. Tarkemmin olen tutkinut 
85 tyttökotiin sijoitetun nuoren tietoja, jolloin vuosittaiseksi otannaksi 
muodostuu viisi oppilasta.
Työni käsittelyluvut olen jäsentänyt siten, että ensimmäisessä tarkastelen 
tyttöjen koulukotisijoitusta edeltävää elämää. Keskiössä ovat tyttöjen 
koulukotisijoitukseen johtaneet elämäntavat sekä viranomaisprosessi, jonka 
jokainen nuori joutui käymään läpi ennen koulukotiin päätymistä. Toisessa 
käsittelyluvussa siirryn varsinaiseen koulukodissa vietettyyn aikaan. Tutkin, 
millaiseksi arki tyttökodissa muodostui ja miten tyttöyttä pyrittiin muovaamaan
koulukodissa. Viimeisessä käsittelyluvussa tarkastelun kohteena ovat koulukodista 
vapautuminen ja tyttöjen laitoksen jälkeiset elämänvaiheet.
Yläneen tyttökoti oli tarkoitettu erityisesti siveellisesti hairahtuneille nuorille, 
mutta tutkimustyötä tehdessäni havaitsin, että koulukotisijoitusta edelsivät 
seksuaalisen holtittomuuden rinnalla myös monet muut ongelmat. Tyttöjen 
sijoituksista vastanneet sosiaalilautakunnat määrittelivät pitkälti, mikä ei 
kuulunut normienmukaiseen tyttöyteen. Yläneen tyttökoti sen sijaan huolehti 
oikeanlaisen tyttöyden rakentamisesta. Tiukan kurin ja järjestyksen, työnteon 
sekä ammattikoulutuksen avulla tytöistä pyrittiin muovaamaan yhteiskunnan 
normeja vastaavia ihanteellisia nuoria. Monissa tapauksissa koulukotikasvatuksella 
saavutettiin pysyviä tuloksia, eivätkä tytöt enää laitoksesta vapautumisensa 
jälkeen ajautuneet takaisin vanhoille teilleen. Joidenkin tyttöjen kohdalla 
pysyviä kasvatustuloksia ei kuitenkaan saavutettu, sillä tutkimusaineistossani 
ilmeni myös tapauksia, joissa elämä koulukodin jälkeen osoittautui 
ongelmalliseksi."