Tapio Onnela kirjoitti:Esko-Olavi kirjoitti:Saksan talousihme perustui 50-luvulta lähtien gastarbeitereihin eli vierastyöläisiin (ovat vieraina tekemässä töitä). Tarkoitus oli että palaavat työsuhteen loppumisen jälkeen kotimaihinsa. Kukaan ei aluksi uskonut esim. turkkilaisten jäävän maahan niin runsaslukuisesti olematta Saksan kansalaisia. Kansalaisuuden saamiseksi joutuisivat mitätöimään Turkin kansalaisuuden.
Kun asiaa nyt tarkastellaan pidemmän aikavälin perspektiivistä. Oliko tämä Länsi-Saksan talouselämälle hyödyksi vai haitaksi?
Esko-Olavi kirjoitti:Itse ketjun asiassa professorin teksti vaikutti lähinnä lukiolaisen tyttösen aineelta. Siitä (itsestäänselvyyksistä) ei löydy mitään yhteistä nimittäjää nykyiselle islamilaiselle "pakolais"tulvalle. Heitä ei ole kutsuttu eikä varauduttu vastaanottamaan, eikä heille löydy töitä eikä kulttuuria.
Löytyisikö vähän yksityiskohtaisempaa tukea näille Harrisonin teesien vastaiselle näkemykselle?
Tuo korostettu kappale ei ollut kirjoittamani lainauksessasi.
Mutta luonnollisesti italialaiset, kreikkalaiset, espanjalaiset ja kaikki muut vierastyöläiset, jotka 60-luvulta lähtien rakensivat Saksan talousihmettä olivat äärimmäisen hyödyllisiä. Poikkeuksena turkkilaiset pidemmän ajan perspektiivillä, koska suurimmalta osalta jäivät Saksan töiden loputtua. Ongelmat ovat jääneet ja patoutuneet.
Hieman sama kuin virolaiset työntekijät nykyisin Suomessa. Rakentavat täällä, viikonloppuisin kotimaassaan ja palaavat sinne työsuhteiden loputtua. Tämä hyödyntää molempia maita.
Minun on hieman hankalaa ajatella tai jaotella nykyistä ja aiempaa maahanmuuttoa sekä pakolaisia, elintasopakolaisia, vierastyöläisiä, maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita uskonnon, moraalin, etiikan mukaan, mutta pakkohan se on.
Olen lähinnä Harrisonin luomaa tulevaisuuden ennustetta vastaan.
Suomeen maahanmuuttajina ja pakolaisina saapuneet juutalaiset, tataarit ja vietnamilaiset ovat uskonnoissaan ja tavoiltaan kunnioitettavia ja rauhaa rakastavia ihmisiä.
Toista ovat nyt Suomeen saapuneet somalit klaanikultuureineen sekä irakilaiset rasistisen ja muita ihmisiä halveksivan uskontonsa ja kulttuurinsa perusteella.
Jostain syystä puhumme aina eurooppalaisten rasismista pakolaisia kohtan, mutta kukaan ei kiinnitä huomiota sitä mielestäni valtavaa rasismia kohtaan jota pakolaiset tuntevat yhteiskuntamme demokratiaa ja muita uskontoja kohtaan.
Mitä olen muuta maailmaa seurannut, eivät nykyiset pakolaiset, heidän lapsensa, lapsenlapsensa ja tulevat sukupolvet pääse koskaan eroon em. tavoistaan meitä eurooppalaisia kohtaan.