Hei Klaus,
kiitos viestistä. Olen ilahtunut pitkästä vastauksesta.
Usein näissä asioissa keskustelu kääntyy kaikkeen muuhun paitsi olennaiseen eli todisteisiin. Tässä tapauksessa tulee keskittyä jälkiin kivissä, joista tehdään sitten päätelmiä siitä miten kiveä on työstetty.
Ehdotan, että keskitytään yhteen asiaan kerrallaan.
Esitän videolla todisteet siitä, että keskeneräistä graniittiarkkua on leikattu pyöreällä sahanterällä eli pyörösahalla.
Tähän jäljet arkussa selvästi viittaavat. Egyptin muinaisista kohteista löytyy monia vastaavanlaisia jälkiä. Laitan pari kuvaa alle.
Muinaisesta Egyptistä ole kuitenkaan löydetty pyöreitä sahanteriä tai yhtään muutakaan työvälinettä, joka vastaisi näitä kivissä olevia pyöreitä, koveria jälkiä.
Entä sitten? Eihän tämä nyt sitä todista etteikö sellaista työvälinettä olisi voinut olla. Todisteet ovat joka tapauksessa kivessä.
Miten perustelet?
Ps. Kyllä olen lainannut Chris Dunnin verkkosivua "uskollisesti", koska hänen tietämys on eri tasoa alan ammattimiehenä kuin omat tietoni.
Esitän videon alla myös kyseiset lähteet. Olen ottanut mukaan lyhyitä videopätkiä ja kuvia egyptologien videosta. Näin saadaan vastapuolen näkemys. Tiedoksi, että egyptologien yleisen käsitykseen mukaan vanhan valtakunnan aikana ei käytetty rautaa eikä terästä.
Kuvat ovat Gizasta, edestä päin näkyy pyöreän terän jättämä jälki ja sivulta päin katsottuna nähdään, että terä on ollut keskeltä paksumpi ja reunoilta ohuempi, sama juttu kuin keskeneräisessä arkussa.