Tämä ketju alkoi siitä, että ei ole tiedossa, miten muutamat asiat on muinoin tehty. Arvoituksen ratkaisua haettiin tyypeiltä,jotka ovat esittäneet arvoituksen ratkaisuksi joitain ties mitä kadonneita sivislisaatioita tai avaruusolentoja, kas kun ei henkiolentoja. Minä sitten kaivoin esille tutkimusta, jossa oli näitä asioita tutkia, ja oli saatu viitteitä siitä, miten ne asiat olisi voitu tehdä ilman kadonneiden sivilisaatioiden tai muiden outojen otusten apua. Ja nyt sitten Raimoves kiistää kaiken. On tämä outoa.
Mutta siis jos jotain asiaa ei tiedetä, ja sitä koskeva asiallinen tutkimus ei kelpaa keskusteltavaksi ja huuhaatutkimusta ei ole olemassakaan, niin mistä Raimoves haluaa keskustella? Olisi aika tylsää vai hokea, ettää onpa arvoitus, voi sentään! Turhaa on ainakin keskustella siitä, että olenko minä linkannut tutkimusta ja ovatko nuo muut viitanneet huuhaateorioihin. Minä vastaan kumpaankin kysmykseen myöntävästi ja nämä yhdet kieltävästi. Taitaa olla turhaa jatkaa.
Kiehtovista asioista kiinnostuneille tuli mieleeni tyksi mahdollisuus: Saharan eteläpuolinen Afrikka. Niger-joen alajuoksun kieppeillä keksivät raudan jo varhain ja niinpä afrikkalaiset hyppäsivät pronssikauden yli, suoraan kivikaudesta rautakauteen. Englanninkielinen wikipedia kertoo, että on jotain tutkimusta, jonka mukaan olisivat käyttäneet rautaa jo Gizan pyramidien rakentamisen aikaan
https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_metallurgy_in_Africa. En väitä, että olisivat varmasti käsitelleet rautaa jo silloin enkä väitä, että olisivat egyptiläiset saaneet rautansa etelästä, mutta on tämä paljon mahdollisempi vastaus kysymyksiin kuin jokin mystisesti hävinnyt sivilisaatio.