Tapio Onnela kirjoitti:nylander kirjoitti:Niin. Noin se Paavolainen nyt kuitenkin meni vuonna 1938 kirjoittamaan - ei sille enää mitään mahda.
(Vrt. Paavolainen, Synkkä yksinpuhelu:
Synkkä yksinpuhelu ilmestyi vuonna 1946 ja perustui Paavolaisen päiväkirjamerkintöihin. On arveltu, että Paavolainen on jälkikäteen muokannut, tai ainakin julkaissut niitä valikoivasti. Alkuperäisiä päiväkirjamerkintöjä ei ole tallella
Mutta kun tässä pitää minun mielestäni lähteä siitä, mitä Paavolainen kirjoitti 1938. Sitä ei ole voitu muokata mihinkään suuntaan. Onko mitään "lähdekriittistä" syytä, jonka vuoksi pitäisi epäillä Paavolaisen "väärentäneen"
Synkkään yksinpuheluun jotain sellaista, minkä hän jo 1938 oli kirjoittanut?
Jos kyse siis on siitä, miten puheena olevaa vuoden 1938 rintamahahmotusta pitää tulkita, en itse osaa päätyä muuhun tulkintaan kuin siihen, että Paavolainen jo silloin, ilman mitään jälkiviisautta, mielsi länsivallat ja Neuvostoliiton kuuluvaksi ideologisesti samaan rintamaan natsi-Saksaa vastaan - olkoonkin sitten vaikka kuinka
grosso modo, samaan muottiin sulloen. En pysty tekemään Paavolaisen Pako pimeyteen -trilogiasta kokonaisuutena muunlaista johtopäätöstä. Ehkäpä sinä nyt vuorostasi haluaisit kertoa, mikä on sinun tulkintasi
Risti ja hakaristi -teoksen loppupäätelmistä.
Tapio Onnela kirjoitti:Ja vielä mitä tulee tuohon Paavolaisen arvioon, niin kyllä hän mielestäni erehtyi vuonna 1938, jos hän luki Neuvostoliiton samaan rintamaan
Sitten hän vain "erehtyi", en lähde väittämään vastaan, koska koko kysymyksenasettelussa ei minusta juuri ole mieltä. Mainitun kaltainen käsitys Paavolaiselle joka tapauksesssa oli syntynyt vuosikausia jatkuneiden "nykyajan kulttuurikriisiä" ja 30-luvun maailmantapahtumia koskeneiden kuumeisten pohdintojen sekä omakohtaisten matkahavaintojen (mm. Hitlerin Saksa ja Stalinin Neuvostoliitto, jälkimmäinen tosin vasta keväällä ja kesällä 1939) perusteella. Kuten Laamanen mainitsee väitöskirjassaan, Paavolainen kehaisi Neuvostoliitossa paikalliselle esiliinalleen, että hän ei ollut mikään tavallinen turisti vaan että hänellä oli "tarkka katse".