Re: Tavastia
Lähetetty: 17.11.13 23:43
Eipä varmaan mutta kokonaisen sotajoukon johtaminen, ja vielä useamman sotaretken suorittaminen - kuten kansanperinne tietää - takaa ettei se eläissään ihan turhimmasta päästä ollut. Jos hänen yläpuolellaan on joku kuningas vielä ollutkin, niin onpahan hyvä kanditaatti tavastian kakkosmiehenä. Jotainhan sekin kai kertoo että hänen isoisänsä sanottiin olleen satakunnan kuningas?Ei kai kukaan suoralta kädeltä epäillytkään Matti Kurjen olemassaoloa. En myöskään väittänyt, että kirjassasi esittäisit hänet Hämeen kuninkaana, mutta tässä keskustelussa esitit. Häneen liittyvä tarinaperinne ei kuitenkaan näin tee.
Periaatteessa hansat eivät eroa ristiritareista sillä teutonit muuttuivat asteittain hansoiksi. Ei ollut saksa tietenkään yhtenäinen niihin aikoihin, mutta saksalaisvaikutus on ollut niin valtava, että liioittelematta voi sanoa heidän johtaneen myös suomea ekonomisella tasolla. Käsittiväthän he vielä keskiajalla käytännössä koko porvarisluokan.Huomaa, ettei Saksa keskiajalla ollut yhtenäinen valtakunta, jolla olisi ollut yhteiset intressit. Ala-Saksin hansakauppiaat ovat aivan eri porukkaa kuin Liivinmaata hallinneet teutoniritarit, joilla oli siis oma, Saksasta erillinen valtakuntansa. Saksalaistaustaiset porvarit eivät edes Albrekt Meklenburgilaisen hallituskaudella pitäneet kaikkea valtaa käsissään Ruotsin kuningaskunnassa. Luonnollisesti saksalaisvaikutus kattoi koko Itämeren piirin kiitos hansaliiton, mutta eivät nämä nyt sentään Suomea hallinneet.
Tässä varmaan on jokin terminologinen erehdys kun näistä asioista puhutaan. käytännösähän mikään alue ei ole ollut asukkaista tyhjä noin absoluuttisessa mielessä. Aina on ollut joku porukka jossain. Asutustyhjiöstä voi kuitenkin puhua siinä vaiheessa kun väestönmäärä on niin pieni ettei se jätä pysyviä jälkiä ympäristöönsä. Esim 20-30 hengen pyyntiyhteisön kohdalla voidaan puhua asutustyhjiöstä.Vastoin perinteistä asutuskatkosuskomusta on käynyt selväksi, että Uudellamaalla on ilmeisesti asuttu katkoksetta pronssikaudelta lähtien. Intensiivinen maanviljelys alkaa jo 600-luvulla, joten olisiko tämä merkki hämäläisekspansiostasi? Uudenmaan asuttamisesta Vantaan kaupunginmuseon julkaisu
Voin olla väärässäkin mutta mielestäni vain nurmijärven kuppikivi on ainoa laatuaan. Loput ovat tulleet uudellemaalle varsinaissuomen puolelta monenkirjavien kuntaliitosten ym seurauksena. Yksi kuppikivi (tai muutama, jos niitä on piilossa) lienee kuitenkin vielä se poikkeus joka vain vahvistaa säännön, jos vertaa esim hämeen suoranaisiin rykelmiin. Sitä vasten se on vielä marginaalinen löydös.Arkeologiassahan nyrkkisääntönä se, ettei jotain löydetä, ei tarkoita etteikö sitä olisi. Ei Varsinais-Suomessakaan vielä 30 vuotta sitten "ollut" kuppikiviä. Ehkä Uudenmaan kuppikivetkin vielä odottavat löytymistään? Sitä paitsi tunnetaanhan niitä alueelta jo kymmenisen kappaletta, jolloin on aika paksua väittää, ettei niitä ole.
No nythän on niin että ainoat todisteet Hakoista kohtaan on sen ulkomuoto ts. pöytävuorimainen olemus. Paljon kannattavampaa olisi katsoa nykyisen Hätilän tienoilta. Tosiasiassa kokonainen muinaiskaupunki voi kadota vain yhdellä ja ainoalla tavalla - sen päälle rakennetaan.Väittelytilanteessa oma mielipiteensä on syytä perustella. Miksi Hakoinen on kuollut ankka? Sopisiko kuvaus mielestäsi paremmin Mantereen linnavuoreen? Kivisellä mäellä olevat linnoitukset eivät ole Vanajaveden laaksossa aivan yleinen näky.
No niitä nyt sanotaan muinaiskaupungeiksi, minen tiedä miten termit määritetään.Itsestäänselvästi edes keskiaikaiset kaupunkimme eivät Turkua lukuun ottamatta täytä nykyisiä kaupungin kriteereitämme, miksi sitten muinaiset.
Aihepiiri tunnetaan oikein hyvin ja myös varjagit on liitetty itäisen kristinuskon leviämiseen.Oletko muuten ottanut huomioon, että Suomen kulmilla itäisiä yhtä lailla kuin läntisiä vaikutteita ovat levittäneet varjagit? Koko pohjoisella periferia-alueella liikkuneiden viikinkien kulttuurivaihto selittäisi kristillisen ja muun termistön leviämistä helpommin kuin oletus Hämeestä Novgorodin alusalueena... Kannattaa tutustua professori John H. Lindin (University of Southern Denmark) ristiretkiajatuksiin.