Tapio Onnela kirjoitti:Lupasin joitakin perusteluja väitteelleni, että tuo muutoksen aikarajan alkukohta voisi olla hiukan myöhempikin kuin 1955.
Ensinnäkin, myönnän täysin että keinotekoisen kymmenvuotiskauden hakeminen on hankalaa. Periodisoinnissa tunnutaan kuitenkin viime vuosisadasta puhuttaessa kiinnityttävän turhan tarkasti pyöreisiin kymmenlukuihin, osin sen vuoksi laitoin esimerkiksi vuodet 1955-1965.
Karkea näppituntumani on, että pitkälti suurten ikäluokkien voimakkaan tiedeyhteisöedustuksen myötä 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun suuren rakennemuutoksen voimakkuutta hieman liioitellaan verrattuna aikaisempaan, rajumpaan tai yhtä rajuun murrokseen.
Lisäksi lienee kyseenalaista, tulisiko keskittyä absoluuttiseen vai suhteelliseen muutokseen? Millaiseen läpäisevyyteen arjen muutostekijöiden suhteen pitäisi päästä?
Kaivoin esille Suomen Taloushistorian kolmososasta pari kantaa tukevaa tilastoa, epätarkkuudet ja metodivirheet omiani.
Rekisterissä olleiden henkilöautojen ja moottoripyörien määrä vuoden lopussa: (s.286) (Board-ohjelmaa en osaa käyttää niin pitkälle jotta taulukosta tulisi siisti)
1950 A 26 814 MP 7959
1955 A 85 448 MP 57230
1960 A 183 409 MP 103463
1965 A 454 854 MP 76507
1970 A 711 968 MP 44139
1975 A 996 284 MP 49085
Autojen määrä vuosina 1955-1965 lisääntyi 369 tuhannella, vuosina 1960-1970 343 tuhannella. Prosentuaalisesti ero vuosien 1955 ja 1965 välillä on 530%, vuosien 1960-1970 välillä 390%. Nähdäkseni tilaston voisi tulkita siten, että 1960-luvun puolessa välissä auto olisi jo korvaamassa 1950-luvulla yleistä moottoripyörää kulkuvälineenä.
Television merkityksen suhteen en ala väittelemään Jukka Kortin kanssa, jonka tuleva kirja sai nyt yhden odottavan lukijan, mutta laitetaas vielä lukumäärätietoja:
(Suomen Taloushistoria 3, s. 315)
Vuosi Radioluvat Televisioluvat
1950 721505 TV -
1955 1020585 TV (1958) 7757
1960 1227559 TV 92254
1965 1540851 TV 731986
1970 1783360 TV 1058374
1975 2098936 TV 1335632
Ero vuosien 1955-1965 välillä on huomattavasti merkittävämpi kuin vuosien 1960-1970 välillä. Tilastojen suhteuttamista varten kotitalouksien määrä 1966 oli 1385000, 1976 1636000.
Myös kaupungeissa asuvien määrä kasvoi suhteellisesti samaa tahtia vuosina 1955-1965 (136%) , kuin 1960-1970 (135%), tai 1965-1975 (139%). Absoluuttiset muutokset toki kiihtyivät loppua kohden, mutta ovat pitkälti suhteutettavissa väestön kasvaneeseen määrään.
Junien matka-ajat lyhentyivät erittäin merkittävästi 1955-1965 uuden kaluston ansiosta samalla kuin matkustajamukavuus parantui mm. kaikille foorumin seuraajille tuttujen sinisten vaunujen myötä. Lentoliikenne yleistyi ja saavutti nykyisen nopeustasonsa suihkukoneiden myötä, tosin hinnat pysyivät vielä korkealla.
Joka tapauksessa, vuoden 1955 tilanteessa auto oli karkeasti noin 1/15 kotitalouksista, televisiota ei kenelläkään. 1965 suhdeluvut olivat auto karkeasti joka kolmannella ja televisio noin joka toisella kotitaloudella.
Vuoden 1965 fiktiivinen, varakkaampaan kolmannekseen kuuluva perhe on voinut jo kulkea autolla työmatkat, ruokaostoksilla ostoskeskuksessa tai lähikaupassa, vetäytyä kotiinsa, laittaa ruoat jääkaappiin ja viettää iltaa katsellen Bonanzaa ja päivitellen maailman tapahtumia. Vuoden 1970 tai 1975 perheessä eroina olisi kenties kodinkoneiden suurempi määrä ja edellä mainittuun kykenevien perheiden suurempi määrä, samoin kuin vapaa-ajan suurempi määrä.
Mielenkiintoista olisi tietää milloin mökkeilyn ja matkailun suuri murros tapahtui?