Äskettäin esiintullut Israel-Jakob Schurin traaginen ihmiskohtalo 1930-luvun Suomessa (HAik 4/2007)herättää jälleeen kerran kysymyksen siitä, mikä todella oli suomalaisen kulttuurieliitin todellinen suhde kansallissosialistiseen Saksaan vuosina 1933 - 1944.
Se vastaus, minkä historiantutkimus on tähän kysymykseen antanut, voidaan summata seuraavaan tiivistykseen: Suomalaisilla tiede- ja kulttuuripiireillä oli kyllä läheisiä ja pitkäaikaisia kontakteja Saksaan aina keisarikunnan ajoista alkaen. Mutta näiden kontaktien taustana olivat lähes pelkästään jo opiskeluvuosina lämpimiksi muodostuneet Saksan-siteet, jotka sitten toimijoiden noustua merkittäviin yhteiskunnallisiin asemiin säilyivät ja lujittuivat. Kyse siis oli Saksan perinteisesti korkeatasoisen tieteen, ei politiikan synnyttämästä germanofiliasta.
Tutkimus (esim. Britta Hiedanniemi, Marjatta Hietala) ei siis ole löytänyt näiltä osin juuri mitään "raskauttavaa". Muistissa on vielä television m.o.t-ohjelman synnyttämä hurja, emotionaalinen vastalauseryöppy, kun arkkiatri Ylpön nimi tuotiin ohjelmassa esiin kansallisosialistisissa yhteyksissä.
Monet ovat kuitenkin koko ajan epäilleet vallitsevaa totuutta. Epäilyt saivat uutta virikettä äskettäin, kun professori Juha Manninen osoitti sotienvälisen suomalaisen humanioran suurhahmon Eino Kailan olleen ainakin vuosina 1941-42 kannanotoissaan selvästi kansallissosialismia sympatisoiva ja, olematta varsinaisesti antisemitisti, puhuneen syyttömien lisäksi myös "syyllisistä" juutalaisista (Juha Manninen: Eino Kaila ja kolmas valtakunta Tieteessä tapahtuu 4/2007). Lisää epäilyjä herättää se, että monien politiikan ja kulttuurin mahtihahmojen arkistot hävitettiin täysin jo v. 1944 (esim. Svinhufvud, Witting) tai ovat tutkimuksen ulottumattomissa (kuten juuri Ylppö?).
Historiantutkimuksen tehtävänä ei ole antaa moraalisia tuomioita (muuta kuin ehkä toisen tasavallan rähmälläänolosta?). Mutta vapaaksi sanotussa kansalaisyhteiskunnassa ihmisillä on mielestäni oikeus tietää paitsi se,
miten heitä nyt hallitaan, myös se, millaiset ihmiset heitä ja heidän omaisiaan ovat menneisyydessä johtaneet. Professori Ylikankaan loistavasti muotoilemin sanoin: "Mikään ei kuitenkaan ole salattua muutoin kuin tullakseen lopulta julki."