Jouko Heyno kirjoitti:Toki. Hyviä lähteitä" riippuvuudesta" siten, kuin sen olen esittänyt ovat vaikkapa jo mainittu UEW ja esimerkiksi unkarilaisten kohdalla A magyar nyelv történeti-etimológiai szoótára. Oiva peruslähde oon myös Abondolon "Uralic Languages". Unkarilaisten varhaishistoriasta soveltuu taas lähees mikä tahansa tutkimus, jossa on käsitelty aikaa Levediassa ja Etelközissä. Ja ihmetyksesi on aiheellinen, sillä kulttuurit nimen omaan eivät muistuta toisiaan (riippuu tietysti siitä, mitä kukin tarkoittaa termillä "muistuttaa"). Suomalaisten aineellinen kulttuuri ei myöskään suuresti eroa vaikkapa karjalaisten aineellisesta kulttuurista, mutta eivätpä kielitieteen näkökulmasta kieletkään.
Mikäli unkarilaisten historian jossain vaiheessa aineellinen kulttuuri ja kieli ovat seuranneet toisiaan, se ei tarkoita, että aina on niin käynyt. Edelleen, väite siitä, että suomalaisten ja ruotsalaisten aineellinen kulttuuri eivät muistuttaisi toisiaan, on hämmästyttävä. Miten vaikkapa Lohjan pitäjän eteläosien ja pohjoisosien kansankulttuuri ja esineistö ovat mahtaneet poiketa toisistaan? Kieliraja kulki nääs kutakuinkin nykyisen Virkkalan kieppeillä. Tai jos halutaan selvempi ero, karjaalaisten ja vihtiläisten? Edelleen kummastelen aikoinaan näkemiäni valtavia eroja Zagrebin, Sarajevon ja Beogradin aineellisessa kulttuurissa, vaikka kieli onkin käytännöllisesti katsoen samaa - kirjakielet ovat erilaisia, vaan murrerajat eivät noudata kansallisuus- tai uskontorajoja.
Kummastelenpa muuten sitäkin, että jokin hyvin laajalle levittäytynyt kieliyhteisö olisi pysynyt yhtenäisenä tuhansia vuosia, ja jopa ilman kirjoitettua kieltä. Onko tästä muita esimerkkejä?