Sivu 1/1

Näyttely Pariisista miehityksen alla herättänyt kohua

Lähetetty: 07.05.08 20:39
Kirjoittaja Annastiina Mäkilä
KuvaNäyttely Pariisista miehityksen alla herättänyt kohua

Pariisissa avattiin maaliskuussa valokuvanäyttely, jossa esitellään ranskalaisen valokuvaajan André Zuccan 270 ennenjulkaisematonta värikuvaa saksalaismiehityksen ajalta, vuosilta 1941–1944. Zucca sai kuvata tuolloin vapaasti, koska hän työskenteli saksalaiselle Signal-propagandalehdelle. Kauniit värikuvat luovat ensinäkemältä kuvaa iloisesta Pariisista ilman huolen häivää ja tämä on herättänyt kohua erityisesti Ranskassa, mutta myös muualla Euroopassa.




Näyttelyn juliste.

Maaliskuun 20. päivä 2008 avattiin Pariisissa näyttely, joka on kuohuttanut muidenkin kuin näyttelyvieraiden mieliä. Se on koottu Pariisissa syntyneen André Zuccan (1897–1973) ottamista kuvista, jotka oli aikanaan tarkoitettu propagandakäyttöön. Näyttely on esillä Pariisin kaupungin historiallisessa kirjastossa (Bibliothèque historique de la Ville de Paris).

Valokuvaaja André Zucca

Zucca innostui valokuvauksesta 1920-luvulla ja hän kiersi paljon ulkomailla tekemässä kuvareportaaseja. Vuonna 1937 hän oli yksi Ranskan tuotteliaimmista valokuvaajista. Vuonna 1939 hänet pestattiin Matchiin ja Paris Soiriin sotakirjeenvaihtajaksi. Match-lehdelle hän kuvasi myös Suomea talvisodan aikana. Kaksi vuotta myöhemmin miehityksen alla hän aloitti työskentelyn saksalaisessa kahdesti kuussa ilmestyvässä propagandalehdessä Signalissa. 25:llä eri kielellä ilmestyneen lehden levikki oli parhaimmillaan 2,5 miljoonaa kappaletta. Vaikka saksalaiset valvoivat tarkkaan mitä valokuvia julkaistiin ja kuka yleensä sai kuvata, myönnettiin Zuccalle erivapauksia. Hän sai esimerkiksi ainoana ranskalaisena ottaa värikuvia pariisilaisten arkielämästä. Kuvia ei kuitenkaan koskaan julkaistu Signalissa, sillä lehden varaama tila värivalokuville oli pyhitetty vain ja ainoastaan sotaa esittäville kuville.

Signal julkaisi kuitenkin kymmeniä Zuccan tekemiä musta-valkokuvista koottuja kuvareportaaseja muun muassa yhdysvaltaltalaisten ja britannialaisten Ranskaan tekemistä ilmahyökkäyksistä. Kirjoituksia hän ei reportaaseihinsa liittänyt. Yhteistyö kansallissosialistien kanssa aiheutti sen, että sodan jälkeen Zucca pidätettiin muutamaksi viikoksi ja hänen lehdistökorttinsa mitätöitiin. Zuccaa ei kuitenkaan koskaan tuomittu. Pian sodan jälkeen hän päätti tuomion pelossa muuttaa pois Pariisista ja elää salanimen turvin Pariisista länteen sijaitsevassa Dreuxin kunnassa. Siellä hän aloitti uuden uran ja toimi kuolemaansa saakka hää- ja juhlavalokuvaajana.

Zuccan kuvia on säilynyt huomattava määrä, yhteensä noin 12 000, joista 10 600 on mustavalko- ja 1 058 värikuvia. Pariisin kaupunki osti kuvakokoelman Zuccan perheeltä vuonna 1985. 2000-luvun alussa kuvista alettiin tekemään sekä näyttelyä että kirjaa ja samalla kuvia restauroitiin digitaalisesti. Sekä näyttely että kirja saivat nimekseen Les Parisiens sous l’Occupation. Kohua ja kiinnostusta on herättänyt kuitenkin lähinnä itse valokuvanäyttely.

Kohu näyttelystä

Maaliskuussa avatussa näyttelyssä luotettiin alkuun kuviin ja niiden kertomaan, kuvatekstejä tai selityksiä ei näyttelyssä liiemmin ollut. Monelta näyttelyvieraalta jäikin ymmärtämättä, että kyse on saksalaiseen propagandalehteen tarkoitetuista kuvista. Moni vierailija järkyttyi kuinka miehityksen alla elävät pariisilaiset ovat kuin kesälomalla vaikka ympärillä velloi sota ja kaupunki oli täynnä vihollisjoukkoja. Myös näyttelyn nimi, Les Parisiens sous l’Occupation, antaa ymmärtää, että kuvat edustaisivat kaikkien pariisilaisten arkea. Kuvissa ei näy perinteistä kuvaa sodasta eikä yksikään kuva kuvaa esimerkiksi Ranskan vastarintaliikettä, suljettujen juutalaisten omistamien kauppojen juutalaisvastaisia kirjoituksia täynnä olevia ikkunoita taikka ympäri kaupunkia tehtyjä ratsioita. Suurta paheksuntaa on aiheuttanut myös se, että kahta kuvaa lukuunottamatta ei kuvissa näy myöskään juutalaisia merkkinään Daavidin tähti. Tähän tosin on voinut vaikuttaa muutkin syyt kuin propagandatarkoitus: Ensinnäkin Daavidin tähteä alettiin kantaa vuoden 1942 toukokuussa ja jo muutaman kuukauden kuluttua, 16. ja 17. päivä heinäkuuta 13 152 juutalaista kyydittiin pois Pariisista (la rafle du Vel d'Hiv). Miehityksen kestäessä nelisen vuotta ei keltaisia tähtiä näkynyt laajalti katukuvassa kuin pienen osan ajasta. Joka tapauksessa kuvien ihmiset näyttävät joko hyväksyneen miehityksen tai ainakin päättäneet jatkaa elämäänsä miehityksestä huolimatta – ihmisillä on hauskaa, aurinko paistaa ja saksalaiset kulkevat ranskalaisten joukossa kuin kotonaan.

Heti näyttelyn avajaisten jälkeen sai se osakseen paheksuntaa ja valituksia, jotka johtivatkin pieniin muutoksiin, kuten lisätiedon kiinnittämiseen osaksi näyttelyä. Muutama viikko sitten Pariisin apulaispormestari ja kaupunginhallinnon kulttuuriosaston vastaava Christophe Girard vaati kuitenkin näyttelyn sulkemista. Hän kritisoi erityisesti sitä, ettei näyttelyssä selkeästi selitetty mistä siinä oli kyse ja syytti näyttelyn pitäjiä revisionismista. Hän huomautti, että miehityksen aika ranskalaisille on yhä herkkä asia ja siksi tämänkaltainen näyttely on hyvin epäasiallinen. (Lue Girardin haastattelu.) Pariisin pormestari Bertrand Delanoë päätti kuitenkin, ettei näyttelyä lopeteta, sillä hänen mielestään näyttelyn lopettaminen olisi ollut sensuuria. Toisaalta hän oli samaa mieltä Girardin kanssa siinä, että näyttelyä tulisi selittää paremmin näyttelyvieraille. Kohun seurauksena näyttelyä mainostavat julisteet poistettiin katujen varsilta ja näyttelyn sisäänkäynnin luo lisättiin suuri kyltti, jossa kerrotaan tarkemmin kuka kuvat on ottanut ja erityisesti mihin tarkoitukseen. Sama teksti jaetaan käteen jokaiselle näyttelyvieraalle. (Lue tiedote.) Kohun seurauksena on Pariisissa järjestetty muun muassa useita keskustelutilaisuuksia, joissa pohditaan näyttelyn herättämiä kysymyksiä laajemminkin; kuten kuinka totuudellisia historian tulkkeja valokuvat yleensäkään ovat.

Kuva
André Zuccan vuosina 1941-1944 ottamia kuvia Pariisista.

Minkätyyppisistä kuvista käytännössä on kyse? Tälle sivulle on koottu Zuccan ottamia kuvia Le Nouvel Observateurin ohjelmasta En vidéo... Paris sous l'Occupation vaut bien son exposition. Kuvissa näkyy ihmisiä matkalla elokuviin, paistattelemassa päivää kahviloissa, kalastamassa... Vähättelemättä propagandatarkoitusta, on kuvien aurinkoiselle Pariisille myös yksinkertainen, tekninen selitys: Värivalokuvaus ei ollut vielä 1940-luvun alussa kovin kehittynyttä ja kuvien onnistumiseksi oli valaistuksen oltava hyvin voimakasta, mikä puolestaan ulkokuvissa merkitsi voimakasta auringonvaloa. Värikuvat Zucca kuvasi ruutukokoa 24 x 36 mm käyttävällä Leicalla. Toisaalta täytyy muistaa, että miehityksen aikana ei liikenne kulkenut normaalisti. Jos Pariisissa oli kuuma ja ihmisillä vapaata aikaa ei heillä ollut mahdollisuuksia lähteä pois kaupungista. Ylempänä näkyykin kuva ihmisistä ottamassa aurinkoa Seinen varrella. Toisaalta kuvat esittelevät myös autioita katuja, joilta puuttuvat autot ja joukkoliikenne.

Vaikka ensinäkemältä kuvat näyttävät olevan täynnä aurinkoa ja iloa, näkyy niissä myös sodan varjo. Alempana näkyy kaksi kuvaa (kolmas rivi alhaalta vasemmalla ja keskellä), joissa selkeästi porvarisluokkaan kuuluvat ihmiset penkovat kasviksia sisältäviä kärryjä ruuan toivossa. Alhaalla on myös kuva (toiseksi alimmaisella rivillä vasemmalla), jossa kaksi ihmistä kävelee hiljaisella kadulla. Ainakin toinen heistä kantaa Daavidin tähteä. Ensinäkemältä kuvassa ei ehkä ole mitään erikoista. Kuva on kuitenkin kadulta nimeltä rue des Rosiers, joka ennen sotaa oli hyvin vilkas kauppakatu täynnä kauppiaita, ihmisiä ja elämää. Aivan alimpana vasemmalla on kuva saksalaisesta musiikilla säestetystä paraatista. Jos kuvaa katsoo tarkkaan, ei paraatia ole pysähtynyt kuuntelemaan yksikään ranskalainen ja heitä näkyy kuvassa muutoinkin vain muutama – vaikka kyseessä on tavallisesti ruuhkainen katu.

Kuva
André Zuccan vuosina 1941-1944 ottamia kuvia Pariisista.

Näyttely on herättänyt paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Jotkut leimaavat kuvat pelkäksi natsipropagandaksi, joka vääristelee historiaa ja mustamaalaa sekä Ranskaa että ranskalaisia. Le Monden journalisti Claire Guillot toteaa hyvin sen, mikä monelta tuntuu keskustelua seuratessa unohtuneen; Zuccan kuvat eivät näytä pariisilaisista valheellista kuvaa - se näyttää osan todellisuudesta. Toisin sanoen se, että Zuccan esittämä elämä miehityksen alla on vain pieni ja yksipuolinen osa kaikesta siitä mitä ympärillä tapahtui, ei tee siitä vähemmän todellista, vähemmän oikeaa.

Miksi niin monelle on vaikeaa nähdä elämän valoisia puolia vaikeilta ajoilta? Onhan selvää, ettei kukaan voi elää pelkän huolen ja kurjuuden keskellä vuodesta toiseen – ainakaan jos on olemassa vaihtoehtoja. Elokuvat, kirjat, hetket kahviloissa ja joen rannalla auttoi varmasti monta jaksamaan jälleen eteenpäin – miksi se on tuomittavaa? Suomessakin kotirintamalla tanssittiin, juhlittiin ja vietettiin aikaa ystävien kesken myös sodan aikana. Myös se tuntuu olevan jonkinlainen tabu, vaikka varmasti aivan normaalia ihmisen elämää.


Katso kuvia näyttelystä ja uutisvideo aiheesta (englanniksi):
France24: German occupation photo exhibit causes scandal

Katso kuvia:
Guardian News and Media: Paris under Nazi occupation (6 pictures)

Katso keskustelua aiheesta (ranskaksi):
Le Nouvel Observateur: En vidéo... Paris sous l'Occupation vaut bien son exposition, 11.4.2008

Signal-lehteä käsittelevä sivusto. Lehti ilmestyi myös suomeksi nimellä Signaali. Saksalaisen tutkijan Alexander Zöllerin pitämä sivusto.


Lähteet:

Der Spiegel: Paris unterm Hakenkreuz - in Farbe, 26.4.2008
International Herald Tribune: Photo exhibit shows Paris under Nazi occupation, minus the misery, 25.4.2008
Die Welt: Zweiter Weltkrieg - Streit in Paris um idyllische Nazifotos, 25.4.2008
Le Monde: Comment a échoué une exposition critique des photos de Paris occupé, 24.4.2008
Le Monde: « Les Parisiens sous l'Occupation » continue, 24.4.2008
JTA - The Global News Service of the Jewish People: Critics: Paris photos whitewash Nazi era, 23.4.2008
Iltasanomat: Harvinaisia nelivärikuvia natsien miehittämästä Pariisista - katso!, 23.4.2008
Le Figaro: «Cette exposition est tout à fait légitime», 22.4.2008
Reuters: Color photos of Paris under Nazis kick up storm, 21.4.2008
Le Journal du Dimanche: Girard: "Qu'on arrête cette exposition!", 19.4.2008
The Times: Andre Zucca's photographs of gay Paris at war paint an uneasy portrait of city collaboration, 18.4.2008
@rrêt sur images: "Les Parisiennes bronzant sur la Seine en 42, c'est une info !", 18.4.2008
@rrêt sur images: Keskustelua näyttelystä
Le Monde: André Zucca, 14.03.08
Le Monde: Des photographies de propagande nazie provoquent un malaise, 11.4.2008
Le Monde: Des photographies de propagande nazie provoquent un malaise - keskustelua artikkelista

Paris.fr - Pariisin kaupungin sivusto: Paris en couleurs... des frères Lumière à Martin Parr - De 1930 à 1960
Paris.fr - Pariisin kaupungin sivusto: Paris en couleurs... des frères Lumière à Martin Parr - Questions à ...
Paris.fr - Pariisin kaupungin sivusto: Des Parisiens sous l’Occupation, photographies et débats
DN.se: Nazisternas bilder från Paris lockar fransmännen
AOL Video: Controversial André Zucca photo exhibition in Paris

Luettelo sotakirjeenvaihtajista Suomessa talvisodan aikana. Otettu teoksesta Martti Julkunen: Talvisodan kuva - Ulkomaisten sotakirjeenvaihtajien kuvaukset Suomesta 1939-40. Weilin + Göös. 1975.

(Kaikki lähteet on tarkistettu 28.4.2008.)