Väitöskirja Suomen esihistoriallisista kalliomaalauksista
Lähetetty: 20.08.08 14:47
Seuraava viime huhtikuussa tarkastettu Helsingin yliopiston
väitöskirja on nyt saatavilla myös elektronisessa muodossa:
Antti Lahelma: A Touch of Red. Archaeological and Ethnographic
Approaches to Interpreting Finnish Rock Paintings
(humanistinen tiedekunta, kulttuurien tutkimuksen laitos, arkeologia)
URL: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-4845-6
Väitöskirjan tiivistelmä:
Suomesta tunnetaan nykyään noin 125 esihistoriallista kalliomaalausta.
Järvenrantakallioihin tehdyt punamultamaalaukset sijaitsevat pää-
asiassa muinaisten vesireittien varrella Keski- ja Itä-Suomessa,
etenkin Saimaan ja Päijänteen vesistöalueilla. Nykytiedon mukaan
ne on tehty noin 5000 - 1500 eaa ja liittyvät kivikautisten pyynti-
yhteisöjen uskontoon.
Maalausten kuvamaailma on varsin rajallinen. Tyypillisimpiä aiheita
ovat ihmishahmot, hirvet, veneet, kädenjäljet ja erilaiset geometriset
kuviot. Maalauksissa ei yleensä 'tapahdu' mitään, eikä niissä esiinny
laajoja kompositioita, mikä tekee niiden tulkinnasta haastavan
ongelman. Suomalaisessa arkeologisessa kirjallisuudessa kallio-
maalaukset on yleensä yhdistetty metsästysmagiaan - siis käsitykseen,
jonka mukaan hirvenkuvien rituaalinen ampuminen olisi lisännyt
pyyntionnea. Myös shamanismiin ja totemismiin perustuvia tulkinta-
malleja on esitetty.
Tutkimuksen päämääränä on luoda kriittinen katsaus kalliomaa-
lauksista esitettyihin tulkintoihin sekä selvittää arkeologisen ja
etnografisen tutkimuksen mahdollisuuksia tuoda lisätietoa esihisto-
riallisen kalliotaiteen kuvastamista uskomuksista. Tutkimuksessa
sovelletaan kalliotaiteen tulkintaan muun muassa neuropsykologista
tulkintamallia ja perinteisiä arkeologisia menetelmiä, kuten kaivauksia.
Erityisen merkittävään osaan nousevat suomalais-saamelaisesta
esikristillistä uskomusperinteestä haetut vertailukohdat.
Työn keskeisin johtopäätös on, että pohjoisen Fennoskandian
historiallisella ajalla talletetussa uskomusperinteessä on säilynyt
arkaaisia, etenkin shamanimiin liittyviä piirteitä, joita on kuvattu jo
kivikautisessa kalliotaiteessa. Vaikka kalliotaidetta esiintyy kautta
Euroopan, sen tulkinnan kannalta relevanttia uskomusperinnettä
on säilynyt hyvin harvoin. Suomessa tämän on mahdollistanut
esihistoriallisen asutuksen poikkeuksellinen jatkuvuus ja
pyyntielinkeinojen säilyminen merkittävänä toimeentulon lähteenä
aina 1800-luvulle asti.
Suuri osa kalliomaalausten aiheista on mahdollista tulkita
shamanististen transsimatkojen ja muodonmuutosten kuvauksiksi.
Maalausten eläinhahmot kuvannevat shamaanin eläimenhahmoisia
henkiauttajia, joiden on kuviteltu asuvan kallion sisällä. Aiemmat
yritykset tulkita kalliomaalauksia metsästysmagian tai totemismin
avulla on syytä hylätä.
Saamelaiseen uskontoon kuuluva seitakultti muodostaa luontevan
vertailukohdan maalauskallioille. Maalausten tekemisen voidaan
katsoa liittyvän rituaaliin, jolla on manattu esiin kalliossa asuvat,
eläinhahmoiset henkiolennot. Hirvenkuvien päälle painetut kädenjäljet
osoittavat, että kallion ja siihen tehtyjen kuvien koskettaminen oli
olennainen osa rituaalia. Kosketuksen kautta pyhäksi koetun kallion
yliluonnollinen voima on maagisen sähkön tavoin välittynyt koskijaan.
väitöskirja on nyt saatavilla myös elektronisessa muodossa:
Antti Lahelma: A Touch of Red. Archaeological and Ethnographic
Approaches to Interpreting Finnish Rock Paintings
(humanistinen tiedekunta, kulttuurien tutkimuksen laitos, arkeologia)
URL: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-4845-6
Väitöskirjan tiivistelmä:
Suomesta tunnetaan nykyään noin 125 esihistoriallista kalliomaalausta.
Järvenrantakallioihin tehdyt punamultamaalaukset sijaitsevat pää-
asiassa muinaisten vesireittien varrella Keski- ja Itä-Suomessa,
etenkin Saimaan ja Päijänteen vesistöalueilla. Nykytiedon mukaan
ne on tehty noin 5000 - 1500 eaa ja liittyvät kivikautisten pyynti-
yhteisöjen uskontoon.
Maalausten kuvamaailma on varsin rajallinen. Tyypillisimpiä aiheita
ovat ihmishahmot, hirvet, veneet, kädenjäljet ja erilaiset geometriset
kuviot. Maalauksissa ei yleensä 'tapahdu' mitään, eikä niissä esiinny
laajoja kompositioita, mikä tekee niiden tulkinnasta haastavan
ongelman. Suomalaisessa arkeologisessa kirjallisuudessa kallio-
maalaukset on yleensä yhdistetty metsästysmagiaan - siis käsitykseen,
jonka mukaan hirvenkuvien rituaalinen ampuminen olisi lisännyt
pyyntionnea. Myös shamanismiin ja totemismiin perustuvia tulkinta-
malleja on esitetty.
Tutkimuksen päämääränä on luoda kriittinen katsaus kalliomaa-
lauksista esitettyihin tulkintoihin sekä selvittää arkeologisen ja
etnografisen tutkimuksen mahdollisuuksia tuoda lisätietoa esihisto-
riallisen kalliotaiteen kuvastamista uskomuksista. Tutkimuksessa
sovelletaan kalliotaiteen tulkintaan muun muassa neuropsykologista
tulkintamallia ja perinteisiä arkeologisia menetelmiä, kuten kaivauksia.
Erityisen merkittävään osaan nousevat suomalais-saamelaisesta
esikristillistä uskomusperinteestä haetut vertailukohdat.
Työn keskeisin johtopäätös on, että pohjoisen Fennoskandian
historiallisella ajalla talletetussa uskomusperinteessä on säilynyt
arkaaisia, etenkin shamanimiin liittyviä piirteitä, joita on kuvattu jo
kivikautisessa kalliotaiteessa. Vaikka kalliotaidetta esiintyy kautta
Euroopan, sen tulkinnan kannalta relevanttia uskomusperinnettä
on säilynyt hyvin harvoin. Suomessa tämän on mahdollistanut
esihistoriallisen asutuksen poikkeuksellinen jatkuvuus ja
pyyntielinkeinojen säilyminen merkittävänä toimeentulon lähteenä
aina 1800-luvulle asti.
Suuri osa kalliomaalausten aiheista on mahdollista tulkita
shamanististen transsimatkojen ja muodonmuutosten kuvauksiksi.
Maalausten eläinhahmot kuvannevat shamaanin eläimenhahmoisia
henkiauttajia, joiden on kuviteltu asuvan kallion sisällä. Aiemmat
yritykset tulkita kalliomaalauksia metsästysmagian tai totemismin
avulla on syytä hylätä.
Saamelaiseen uskontoon kuuluva seitakultti muodostaa luontevan
vertailukohdan maalauskallioille. Maalausten tekemisen voidaan
katsoa liittyvän rituaaliin, jolla on manattu esiin kalliossa asuvat,
eläinhahmoiset henkiolennot. Hirvenkuvien päälle painetut kädenjäljet
osoittavat, että kallion ja siihen tehtyjen kuvien koskettaminen oli
olennainen osa rituaalia. Kosketuksen kautta pyhäksi koetun kallion
yliluonnollinen voima on maagisen sähkön tavoin välittynyt koskijaan.