Sivu 1/1

Pro gradu: Utrion Eevan tyttäret teoksen vastaanotto 1984-85

Lähetetty: 13.10.08 18:07
Kirjoittaja Tapio Onnela
Pro gradu: Utrion Eevan tyttäret teoksen vastaanotto 1984-85

Tekijä: Eeva Karvinen
Tutkielman nimi: Debytantti pidoissa ja pannassa. Kaari Utrion Eevan tyttäret-
teoksen vastaanotto 1984-85 naishistorian tutkijoiden
yhteisön ja jokapäiväisten historiakuvien maailmassa
Tiedekunta/oppiaine: Yhteiskunta- ja aluetieteiden tiedekunta, Yleinen historia
Työn laatu: Pro gradu-tutkielma
Sivumäärä: 74 sivua
Aika ja paikka: Kesäkuu 2008, Joensuu

http://joypub.joensuu.fi/publications/m ... ebytantti/

Tutkielma käsittelee kirjailija Kaari Utrion 1984 ilmestynyttä Eevan tyttäret - Eurooppalaisen
naisen, lapsen ja perheen historia-teoksen vastaanottoa naishistorian tutkijoiden keskuudessa
tuolloisessa naishistorian tiedeyhteisön kehityksen vaiheessa sekä teoksen ilmestymisen
heijastuksia suuren yleisön jokapäiväisten historiakuvien muotoutumisessa.

Tutkielma jakaantuu luvuittain kolmeen näkökulmaan: 1) Kirjailijaan historiatiedon
popularisoijana. 2) Naishistorian tutkijayhteisön kehityksenvaiheen tarkastelemiseen ja
yhteisön reaktioihin teoksen ilmestymiseen sekä yhteisön mahdolliseen tarpeeseen määrittää
oman toimintansa rajoja. 3) Suuren yleisön ja Eevan tyttärien tuoman naishistorian kuvan
keskinäiseen sivuamiseen ihmisten omien historiakuvien muovaamisessa.

Lähdeaineiston rungon muodostavat aiheeseen liittyvä sanoma- ja aikakauslehtiaineisto, jota
on kerätty Tammen arkistoon sekä kirjailija Utrion haastattelu. Jokapäiväisten historiakuvien
tarkastelu perustuu teorian osalta pitkälti Jorma Kalelan & Ilari Lindroosin toimittaman
Jokapäiväinen historia-teoksen antamiin lähtökohtiin.

Eevan tyttärien ilmestyminen aiheutti suuren julkisuusilmiön ja teosta myytiin ennätysmäärä.
Vastaanotto oli sekä kiittävää että aiheutti tiukkaa kritiikkiä varsinkin joidenkin tutkijoiden
keskuudessa. Kritisoijien mielestä teos edusti 'kurjuustutkimusta', lähteiden käyttö ei
vakuuttanut, ja teos lähti liiaksi nykyajasta käsin liikkeelle moralisoiden entisajan ihmisen
elämää. Myönteisesti suhtautuneet tutkijat näkivät teoksen mahdollisuuden edistää myös
naishistorian tutkimusta. Kansalle Eevan tyttäret oli ensimmäinen suomalainen naishistorian
kokoomateos, jolle ajassa oli sosiaalinen tilaus.