Viipurintien kunto olisi ilmeisesti riittänyt vain siihen punaArmeijan paraatimarssiin, marssiopas lienee ollut yksityiskohtainen ? Ahvenkosken museosiltakin olisi kestänyt senaikaisen 7 tonnin hyökkäysvaunun painon. Tiet ja sillat näyttäisivät vastanneen korkeintaan nykyisiä "neljän numeron" päällystämättömiä sorateitä.wejoja kirjoitti:Puna-armeijasta muistui mieleen n. 20 vuotta sitten ilmestynyt suom. näköispainos: Puna-armeijan marssiopas Suomeen. Tutkin silloin opuksen tarkkuutta Elimäki-Pyhtää- Ruotsinpyhtää-Loviisa akselilla.
Jäämerentiellä Pohjolan Liikenne on kuljettanut Liinahamariin 1940-41 203000 tonnia vientitavaraa ja 330 000 t tuontitavaraa 1500 k-autolla ja tien kunnossapitoon on tarvittu 1500 miestä. Petsamo - Rovaniemi kuljetusten sanotaan olleen aikanaan ennätysluokkaa suuruudeltaan.
Ahvenkosken tullin kautta kulkeneiden matkakuvauksista vuoden 1800 tienoilla voi todeta tien kunnon huomattavasti parantuneen 1939 mennessä. Tuolloin v. 1800 matkaväsymys näyttää olleen varsin todellista, kun oli vaunuissa maantiepölyssä paiskoiduttu ja vatkauduttu puolelta toiselle ja pompittu ylös alas.
Suuri rantatie Turku - Viipuri mainitaan jo 1300-luvulla, mitä lienee merkinnytkään.? Lähinnä talvitietäkö ?
Veikko Palvo