Klaus Lindgren kirjoitti:Vetehisen näkemykset 1800-luvun kielitaisteluista ja niiden syistä vaatinevat taas muutaman oikaisun. Ensinnäkin ”ruotsalaisten suomiviha” on asia, jota on itse asiassa hyvin vaikea löytää 1800-luvun aikalaislähteistä – olen jopa yrittänyt, laihoin tuloksin.
Suomiviha ilmenee useissa aikalaiskuvauksissa, joita olen kopioinut tähän ketjuun ja erääseen aikaisempaan. Lisäksi suomiviha näkyy ruotsalaisen hallinnon suomen kielen käytön estämisenä kouluissa ja hallinnossa.
Myöhemmin 1900-luvun alussa suomiviha sai muita konkreettisia muotoja, kuten suunnitelmat suomalaisten muuton estämiseksi, kampanja maan suomalaisille myynnin estämiseksi ja ruotsalaisten autonomiapyrkimykset ja monia muita.
Minusta ei ole mitään hankaluutta löytää ruotsalaisten suomivihaa, mutta toki tajuan sen, etteivät kaikki
halua löytää.
Klaus Lindgren kirjoitti:Mitä Freudenthalin oppeihin on tulee, hänen näkemyksensä ruotsinkielisten ylivallasta eivät koskaan saaneet mitään laajaa kannatusta ruotsinkielisten keskuudessa, miehen omaksikin pettymykseksi.
Mies on kuitenkin RKP:n ns henkinen isä, joka minusta kertoo aivan päinvastaista kuin mitä sinä kirjoitat.
Klaus Lindgren kirjoitti: Näin linjaksi tuli lopulta ruotsin kielen asemien turvaaminen.
Kyse ei tietenkään ole mistään ruotsin kielen aseman turvaamisesta, vaan ruotsin kielisten asemien turvaamisesta ja turvaaminen tarkoittaa etuoikeuksien pysymisen varmistamista, jossa ruotsalaiset ovat onnistuneet loistavasti.
Klaus Lindgren kirjoitti:Vetehinen tuo esille suomalaisten sukujen nimenvaihdot. Hän on aivan oikeassa siinä, että kyseiset suvut halusivat näin julkisesti identifioitua suomenkielisyyteen ja kieleen sidoottuun etnisyyteen. Hänen hakiessaan syitä tähän hän ilmeisesti arvelee syyksi näiden sukujen suomenkielisiä juuria. Tämä teoria toimii vain siltä osin, että ne suvut, jotka tosiaan vaihtoivat kielensä ja usein (ei aina) nimensäkin suomalaisiksi, olivat monesti hyvin tietoisia siitä, että heidän sukunsa juuret olivat suomenkielisessä rahvaassa. Sen pidemmälle tämä teoria ei toimikaan. Ensinnäkin kaikkien fennomaanisukujen juuret eivät suinkaan olleet suomenkielisessä rahvaassa, vaan vaikkapa Ingman-Ivalo -suvun juuret ovat ruotsinkielisellä Uudellamaalla, nykyisen Raaseporin alueella, Hjeltien juuret ulottuvat Saksaan ja Svinhufvudien Keski-Ruotsiin, muutamia mainitakseni.
Kirjoittaessani ruotsalaisen sukunimen vaihtamisesta suomalaiseksi sen vuoksi, että suvussa olisi tietoisuus suomalaisesta alkuperästä arvasin, että joku tulee esittämään vastaväitteen, jota hän tulee perustelemaan esimerkillä ulkomaalaisesta nimen vaihtajasta.
Klaus Lindgren kirjoitti:Yhteiskunnan muuttuessa tarvittiin uudenlaista, kansakuntaan ja kansallisuuteen perustuvaa solidaarisuutta aiemman säätysidonnaisen hallitsijauskollisuuden rinnalle ja sittemmin sijasta, ja edelleen varakkaiden talonpoikien, maakauppiaiden ja porvariston noustessa herrasväelle ei enää ollut yhtä lailla eduksi esiintyä omana, kielensäkin puolesta erilaisena ryhmänään kuin aikaisemmin. Näistä on minulta kirjakin tulossa, aikanaan.
Tarvittiin!? Kuka tarvitsi?
Juttu joka perustuu passiiviin, on mielestäni heppoinen heitto.
Maailma on kuitenkin täynnä aktiivisia tekijöitä eikä vakavasti otettavaa historiaa voi mielestäni kirjoittaa passiivissa.
Klaus Lindgren kirjoitti:Vetehiselle haluan vielä huomauttaa, että suomen kieli voitti tosiaan tuon taistelun jo sata vuotta sitten. Miksi enää miettiä sitä vääryyttä, joka on korjattu jo isoisiemme lapsuudessa? Jos haluamme etsiä omasta menneisyydestämme tuoreempia kielellisen sorron tapauksia, vastaamme tulee hakematta saamelaisten asema aina 1980-luvulle asti. Saamelaisia eivät sortaneet ruotsin-, vaan suomenkieliset.
Mielestäni kipeääkin tekevistä historian tapahtumista on keskusteltava. Olet jo monta kertaa ilmoittanut, että toivot, ettei ruotsalaisen hallinnon toimista pidä mielestäsi keskustella. Olen toista mieltä. Siitä juuri on keskusteltava, joka on vaikeaa joillekin.
Esitän vastakysymyksen: miksi ylipäänsä historiasta kannattaa keskustella?
Oma vastaukseni omaan kysymykseeni on, että ainakin Suomen suurruhtinaskunnan suomalaisten sorto selittää osaltaan nykyajan valtion ja kuntien hallinnon toimia. Yksi ajankohtainen ilmenemismuoto on eräiden maahanmuuttajien esittämät vaatimukset samanlaisista etuoikeuksista kuin on suomenruotsalaisilla.
Saamelaisten kohtaamasta sorrosta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Neuvostoliitossa minulla ei ole kuin pintapuolinen käsitys, jonka mukaan saamelaisten kohtelu oli parhainta Suomessa.