Historialliset anteeksipyynnöt
Lähetetty: 09.03.10 15:19
Tämänpäiväisessä Hesarissa 9.3.2010 Jyväskylän yliopiston yleisen historian professori Juha Sihvola kirjoittaa arvostelussaan Heikki Palmun teosta suomen kirkon tulevaisuus (otsikolla Kirkon tulevaisuudesta päätetään nyt):
Tieto- ja kaunokirjat, elokuvat, seminaarit, julkinen keskustelu, näyttelyt ja muistomerkit ovat parempi tapa käsitellä aihetta. Niissä voidaan myös esittää asia laajemmin kuin hyvä/paha-akselilla.
Minä en ole näihin historiallisiin anteeksipyyntöihin innostunut, koska aidon anteeksipyynnön pitäisi tapahtua tekijän ja uhrin välillä. Sitä pitäisi myös seurata jonkinlainen hyvitys."Voidaan kuitenkin kysyä, miksi Palmu on penseä SAK:n entisen johtajan Matti Viialaisen taannoiselle ehdotukselle. Sen mukaan työväenliikkeen olisi pyydettävä kirkolta anteeksi vuoden 1918 tapahtumia.
Palmu ei kiistä, että joukko pappeja joutui punaisen terrorin kohteeksi. Hän voisi myös myöntää, että vallankumous oli sekä moraalisesti väärin että poliittinen emämunaus. Anteeksipyyntöä voisi harkita.
Suomen työväen hyvinvointi ei olisi ollut mahdollista muualla kuin itsenäisessä Suomessa. Itsenäisyyden vakiintumisen välttämätön ehto oli valkoisten voitto sisällissodassa. Hinta oli tosin tarpeettoman suuri. Myös valkoinen ja kirkollinen anteeksipyyntö olisivat paikallaan."
Tieto- ja kaunokirjat, elokuvat, seminaarit, julkinen keskustelu, näyttelyt ja muistomerkit ovat parempi tapa käsitellä aihetta. Niissä voidaan myös esittää asia laajemmin kuin hyvä/paha-akselilla.