Karjalaisuus sodanjälkeisessä Suomessa
Lähetetty: 30.04.10 14:40
Toimitus: jaettu ketjusta: Monikulttuurisuus historiallisesta näkökulmasta ja otsikoitu uudestaan.
***
Yliopisto-lehdessä 4/2010 väitöskirjaa jälleenrakentajain psykologisesta profiilista valmisteleva Jenni Kirves rinnastaa aikoinaan evakkoja ja nykyisin maahanmuuttajia kohtaan tunnetut asenteet.
Kirves myöntää aluksi: "Toki oli niitä, jotka sodan jälkeen tunsivat empatiaa kotinsa menettäneitä kohtaan. Parhaassa tapauksesa evakoista ja heidän majoittajistaan tuli elinilkäisiä ystäviä." Mutta sen jälkeen seuraa pitkä litania evakkojen kaltoinkohtelusta passiivimudossa, useimiten ilman sellaisia sanoja "tavallisesti", "usein", "joskus", "poikkeuksellisesti". Joskus sentään Kirves sanoo lievemmin: "Aina huumoria ei ymmärretty."
Varmaan kokemukset ovat subjektiivisesti totta, mutta ehklä tutkijan, vaikka omat sukujuuret ovatkin Karjalassa, olisi kannattanut muistaa, että ihmiset eivät sijoitu vain ääripäihin. Vaikka kuinka tuntisi empatiaa, niin ristiriitoja voi ja ennen pitkää syntyy erilaisesta luontesta ja erilaisista tavoista ilman, että se on kenenkään syy. Tulihan niitä jopa ei-karjalaisten kesken, kun Elsa Enäjärvi sai vieraakseen vanhan tätinsä (Sodassa) ja Toini Havu lapsineen majoittui aikana miehensä sukulaisten pariin (Elina Hytönen: Perhe sodassa).
Tuskin kaikki karjalaisetkaan olivat enkeleitä? Össi Nikulan kirjasta Isän iso tyttö ei ittke läysin jopa kertomusken, miten karjalaiset lapset kiusasivat Orivedellä muita lapsia.
Muistelen, että Unto Seppänen Evakossa sijoitti ensimmäisen negatiivisen kokemuksen jo Karjalaan. Negatiivisia kokemuksia oli romaanin mukaan ollut jo vuonna 1918, kun karjalaiset pakenivat toiseen pitäjään.
***
Yliopisto-lehdessä 4/2010 väitöskirjaa jälleenrakentajain psykologisesta profiilista valmisteleva Jenni Kirves rinnastaa aikoinaan evakkoja ja nykyisin maahanmuuttajia kohtaan tunnetut asenteet.
Kirves myöntää aluksi: "Toki oli niitä, jotka sodan jälkeen tunsivat empatiaa kotinsa menettäneitä kohtaan. Parhaassa tapauksesa evakoista ja heidän majoittajistaan tuli elinilkäisiä ystäviä." Mutta sen jälkeen seuraa pitkä litania evakkojen kaltoinkohtelusta passiivimudossa, useimiten ilman sellaisia sanoja "tavallisesti", "usein", "joskus", "poikkeuksellisesti". Joskus sentään Kirves sanoo lievemmin: "Aina huumoria ei ymmärretty."
Varmaan kokemukset ovat subjektiivisesti totta, mutta ehklä tutkijan, vaikka omat sukujuuret ovatkin Karjalassa, olisi kannattanut muistaa, että ihmiset eivät sijoitu vain ääripäihin. Vaikka kuinka tuntisi empatiaa, niin ristiriitoja voi ja ennen pitkää syntyy erilaisesta luontesta ja erilaisista tavoista ilman, että se on kenenkään syy. Tulihan niitä jopa ei-karjalaisten kesken, kun Elsa Enäjärvi sai vieraakseen vanhan tätinsä (Sodassa) ja Toini Havu lapsineen majoittui aikana miehensä sukulaisten pariin (Elina Hytönen: Perhe sodassa).
Tuskin kaikki karjalaisetkaan olivat enkeleitä? Össi Nikulan kirjasta Isän iso tyttö ei ittke läysin jopa kertomusken, miten karjalaiset lapset kiusasivat Orivedellä muita lapsia.
Muistelen, että Unto Seppänen Evakossa sijoitti ensimmäisen negatiivisen kokemuksen jo Karjalaan. Negatiivisia kokemuksia oli romaanin mukaan ollut jo vuonna 1918, kun karjalaiset pakenivat toiseen pitäjään.