Sivu 1/1

Väitös Helsingin pilvenpiirtäjistä

Lähetetty: 10.03.11 11:06
Kirjoittaja Tapio Onnela
Kuva
Kino-Palatsin suunnitelma vuonna 1931. Väinö Vähäkallio, Suomen raken-
nustaiteen museo.


Helsinkiä rakennettiin kiivaasti 1920-luvun lopulla. Tuolloin käytiin myös keskustelua siitä, minkälainen itsenäisen valtion pääkaupungin tuli olla ja kenen ehdoilla sitä pitäisi rakentaa. Erityisen aseman julkisessa debatissa saivat korkeat rakennukset ja kaupungin siluetti. Nämä keskustelut tiivistyivät hotelli Tornin ja Suomi-Filmin haaveena olleen Kino-Palatsin pilvenpiirtäjän rakennussuunnitelmiin.

Silja Laineen väitöstutkimus liittää pilvenpiirtäjäkeskustelun osaksi ensimmäistä itsenäistä vuosikymmentään elävän pääkaupungin rakentamista ja kansainvälistymistä ristiriitaisten odotusten ja vaatimusten keskellä. Sisällissodan jälkeinen poliittinen ilmapiiri vaikutti myös siihen, miten arkkitehtuuria tulkittiin ja arvioitiin; venäläisen ajan jäljet haluttiin siivota pois ja korostaa läntistä kulttuuriyhteyttä, mutta vastakkain olivat myös talonpoikaiset arvot ja moderni kaupunkilaisuus.

Silja Laineen väitöskirja ”Pilvenpiirtäjäkysymys”. Urbaani mielikuvitus ja 1920-luvun Helsingin ääriviivat ladattavissa PDF-tiedostona:
http://www.doria.fi/handle/10024/67365