Sivu 1/1

Yhdysvaltojen koulujen historian opetusvaatimukset heikkoja

Lähetetty: 25.03.11 16:14
Kirjoittaja Tapio Onnela
Kuva

Yhdysvaltain koulujen historian opetusvaatimukset ovat laadultaan heikkoja. Näin arvioidaan The State of State U.S. History Standards 2011 tutkimuksessa, jossa tutkittiin 50 osavaltion historian opetuksen vaatimusten tasoa. Arvioitavaksi joutui myös kansallisen tason National Assessment of Educational Progress (NAEP) U.S. History Framework, joka ohjaa koko liittovaltion historian opetusta.

Fordham -instituutin tekemän laajan 50 osavaltiota kattaneen selvityksen mukaan yhdysvaltalaisten nuoren historiatietämys on heikolla tasolla, ainakin mikäli asiaa tarkastellaan osavaltioiden kouluille antamien historian opetuksen vaatimuksien pohjalta. Vain yksi osavaltio, Etelä-Carolina sai viisiportaisella asteikolla (A, B, C, D, F) täyden A:n muutama muu selvisi A- tasolle, mutta valtaosa sijoittui huonosti tasolle D ja monet saivat jopa F:n eli hylätyn.

Historian opintovaatimusten arvion tekivät historioitsijat Sheldon M. Stern ja Jeremy A. Stern. Vaatimuksia tarkasteltiin niiden sisällön, perusteellisuuden, tarkkuuden selkeyden näkökulmasta.

Poliittinen polarisoituminen on kiihtynyt Yhdysvalloissa. Oikeistolaisen teekutsuliikkeen nousun myötä historiaa on entistä enemmän käytetty poliittisessa taistelussa hyväksi ja usein myös varsin kyseenalaisin perustein. Kts. esim. artikkeli: Tea Partyn historiantulkintaa: "George Washington ei pitänyt sosialisteista" The Economist viittaa artikkelissaan kongressiedustaja Michele Bachmannin puheeseen, jossa tämä kertoi Amerikan perustajaisien (Founding Fathers) "väsymättömästä ponnistelusta orjuuden poistamiseksi". The Economist nostaa esille myös muun muassa Texasin osavaltion historian vaatimuksista kohdan, jossa oppilaita kehotetaan kyseenalaistamaan valtion ja kirkon eron, sekä arvioimaan ponnisteluja joita ”maailmanlaajuiset organisaatiot ovat tehneet sopimusten avulla horjuttaakseen Yhdysvaltojen mahtia”.

Lisätietoja:

* The State of State U.S. History Standards 2011 (Fordham institute 16.2. 2011)
* What Does the NAEP U.S. History Assessment Measure?
* The Economist: Don't know much about history. The dismal state of a vital subject (17.2. 2011)