Sivu 1/1

Heikki Ahon ja Björn Soldanin elämäntyö esillä Ateneumissa

Lähetetty: 05.05.11 15:55
Kirjoittaja Maria Kallio
Aho&Soldan: Pallastunturi, Lappi, 1930-luku © JB. Ateneum.
Ateneumin taidemuseossa avautuva näyttely Suomi kutsuu - Aho & Soldan esittelee modernin Suomi-kuvan rakentajien, Heikki Ahon ja Björn Soldanin elämäntyötä. Kotimaisen valokuvan ja elokuvan pioneerikaksikon vuonna 1925 perustamasta Aho & Soldan -yhtiöstä kehittyi filmitaiteen dynamo, jonka tuotanto avasi näköaloja kotimaan kauneusarvoihin, arjen historiaan ja yhteiskunnan teollistumis-prosesseihin.

Heikki Aho (1895-1961) ja Björn Soldan (1902-1953) olivat suomalaisen elokuvan ja valokuvan merkittäviä uudistajia. He tekivät satoja lyhyitä ja pitkiä matkailu- ja dokumenttielokuvia sekä filmasivat kaksi kotimaisen näytelmäelokuvan avainteosta. Heidän valokuviaan julkaistiin kirjoissa, aikakauslehdissä ja matkailumainoksissa.

Heikki ja Björn olivat kirjailija Juhani Ahon poikia, velipuolia ja samalla serkuksia. Heikin äiti oli Venny Soldan-Brofeldt, jonka sisar Tilly Soldan oli Björnin äiti. Veljekset hitsautuivat yhteen toisiaan täydentäen, ja elokuvista ja valokuvateoksista merkittävimmät toteutuivatkin tiimityönä. Veljesten vuonna 1925 perustamassa Aho & Soldan -yhtiössä työskenteli kuvaajana myös Eino Mäkinen, jonka näyttely oli esillä Ateneumissa talvikaudella 2010.

Ahon ja Soldanin valokuvissa ja filmeissä on vahvoja vaikutteita montaasielokuvasta ja Bauhausin kokeellisesta hengestä. Veljekset olivat mukana valokuvaajien ABISS-ryhmässä, johon liittyivät myös Vilho Setälä sekä Saksasta Suomeen muuttaneet Hans Brückner ja Heinrich Iffland. Ryhmää innoittivat moderni teollisuus, arkkitehtuuri, kaupunkien hiljentyneet hetket ja arjen sykkeessä kaduilla risteilevä liikenne. Ryhmän vuonna 1930 järjestämää näyttelyä pidetään suomalaisen valokuvataiteen käännekohtana.

Suurin osa Aho & Soldanin filmeistä oli tilaustöitä; mainos- ja propagandafilmejä. Elokuvista merkittävimmät valmistuivat ulkoministeriön kansainväliseen levitykseen, matkailun edistämistä ja teollisuutta varten. Näyttelylle nimensä lainanneen Suomi kutsuu -elokuvasarjan kantafilmi sai ensiesityksensä mykkäversiona vuonna 1932. Sitä seurasivat vuosien 1936 ja 1940 uudistetut, äänelliset koosteet, jotka hehkuttivat maan luonnonkauneutta, nähtävyyksiä, modernia elämää ja teollisuutta. Ne houkuttelivat kymmeninä kieliversioina turisteja ulkomailta ja kannustivat kotimaan matkailuun.

Suomi kutsuu -elokuvaa esitettiin myös New Yorkin maailmannäyttelyssä 1939-40. Vuonna 1940 elokuvaan tehdyssä lisäyksessä kotimaan matkailu ja urbaani elämä päättyvät talvisodan pommitusten kuviin. Molemmat kuvaajat jatkoivat työtään koko sodan ajan, Aho TK-kuvaajana ja Soldan kuvaten siviilien elämää kotirintamalla.

Suomi kutsuu - Aho & Soldan Ateneumissa 6.5.-4.9.2011.

Lähde:Ateneumin lehdistötiedote 5.5.2011.

Lisätiedot: Näyttelyn kotisivu (Ateneum)

"Elokuvaaja kesälomalla" lyhytelokuva Ahon ja Soldanin kesänvietosta vuodelta 1936. (Ylen Elävä arkisto)