Salaliittoteoriat, historia ja elokuvataide
Lähetetty: 25.10.11 11:12

Roland Emmerichin tuore elokuva Anonymous on tulossa Suomessa ensi-iltaan joulukuussa. Leffa herättää jo nyt varsin paljon keskustelua englanninkielisessä maailmassa, sillä se lukeutuu nyttemmin omaksi taiteenlajikseen profiloituneisiin salaliittoteorian keinoin historiaa lähestyviin elokuviin. Elokuva perustuu nimittäin tutkijakentän laajalti torjumaan niinsanottuun "oxfordilaiseen teoriaan" runoilija William Shakespearen identiteetistä. Teoria on pyrkinyt osoittamaan, että Shakespearen takana olisi ollut näytelmien todellisena kirjoittajana Oxfordin jaarli Edward de Vere.
Kanadalainen kirjallisuudenhistorian tohtori Stephen Marche on kommentoinut uutta elokuvaa New York Times -lehden sivuilla. Marche on rinnastanut Emmerichin ohjaustyön aiempiin, niin ikään salaliittoteorioita hyödyntäneisiin ja historiaa varsin huoletta uudelleen kirjoittaneisiin Oliver Stonen "JFK"- ja Ron Howardin "Da Vinci -koodi" -elokuviin. Ensimainittu, kuten tunnettua, nojasi John F. Kennedyn murhaa koskeneisiin salaliittoteorioihin; viimemainittu, joka esitettiin Suomenkin televisiossa jälleen sunnuntaina, puolestaan esitteli hieman persoonallista käsitystä katolisen kirkon historiasta ja olemuksesta. Marche soveltaa artikkelissaan sarkastisesti pastori Martin Niemöllerin kuuluisaa kommenttia ja toteaa seuraavaa:
"First they came for the Kennedy scholars, and I did not speak out, because I was not a Kennedy scholar. Then they came for Opus Dei, and I did not speak out, because I was not a Catholic scholar. Now they have come for me."
Sana ja taide ovat tietysti vapaita, ja historiaa muokkaavista salaliittoteorioista voi parhaimmillaan saada aikaan nautittavaa draamaa. "JFK" ei ollut millään muotoa huono elokuva. Toisaalta allekirjoittanut ymmärtää myös Marchen tämän huomion:
"The original Oxfordian, the aptly named J. Thomas Looney, who proposed the theory in 1920, believed that Shakespeare’s true identity remained a secret because, he said, “it has been left mainly in the hands of literary men.” In his rejection of expertise, at least, Looney was far ahead of his time. This same antielitism is haunting every large intellectual question today.
The wider public, which has no reason to be familiar with questions of either Renaissance chronology or climate science, assumes that if there are arguments, there must be reasons for those arguments. Along with a right-wing antielitism, an unthinking left-wing open-mindedness and relativism have also given lunatic ideas soil to grow in. Our politeness has actually led us to believe that everybody deserves a say.
The problem is that not everybody does deserve a say. Just because an opinion exists does not mean that the opinion is worthy of respect. Some people deserve to be marginalized and excluded."
Suomessakin ovat salaliittoteoriat tietysti pesiytyneet historiantutkimukseen jo hyvän aikaa. Ensin saivat emeritusprofessori Ylikankaan toimesta osansa jatkosodan teloitukset; nyttemmin on Alpo Rusi tehnyt saman kylmän sodan ja suomettumisen aikakaudelle. Mikä on seuraava kohde? Entä koska näistä ryhdytään tekemään elokuvia?
Best,
J. J.