Sivu 1/1

Pro gradu: Opiskelijat historiatiedon rakentajina? Teollistumisen ajan lapsuuden kuvaus lukion historian oppikirjoissa

Lähetetty: 02.11.11 15:35
Kirjoittaja Tapio Onnela
Tekijä: Annina Hämäläinen

Pro gradu tutkielman nimi: Opiskelijat historiatiedon rakentajina? Teollistumisen ajan lapsuuden kuvaus lukion historian oppikirjoissa ja lukiolaisopiskelijoiden oppimisstrategiat teollistumisen ajan lapsuutta koskevassa aineistolähtöisessä opetuskokeilussa

Itä-Suomen yliopisto, 2011
Yhteiskuntatieteiden ja kauppatieteiden tiedekunta / Historia- ja maantieteiden laitos

Sivumäärä: 101 + 10 liitettä
Aika ja paikka: 29.6.2011, Joensuu

PDF-versio: http://epublications.uef.fi/pub/urn_nbn ... -20110342/


Pro gradu -tutkielmani käsittelee lukion historian oppimista ja opetusta. Aihetta tarkastelen oppikirjojen sekä opetuskokeilun kautta. Tutkin työssäni, kuinka historiallinen informaatio rakentuu oppikirjoissa historialliseksi tiedoksi ja oppikirjojen sekä opetuksen kautta opiskelijoiden sisäistämänä jokaisen omaksi historiatietoisuudeksi. Vastausta etsin kahden erilaisen historian oppimisen kautta: oppikirjaoppimisen sekä lähdeoppimisen. Tarkempi tarkastelukulma rajautuu Iso-Britannian teollistumisen aikakauden työväen lasten historiaan.

Tutkielmani ensimmäisenä aineistona käytän neljää lukion historian oppikirjaa vuosien 1985, 1994 sekä 2003 Lukion opetussuunnitelman perusteiden ympäriltä. Työssäni tarkastelen, kuinka oppikirjoissa tuotetaan historiatietoa ja muuttuuko esitys opetussuunnitelmamuutosten myötä sekä sitä, kannustavatko historian oppikirjat käyttämään aktiivisia, opiskelijan kriittistä ajattelua kehittäviä työtapoja. Toinen aineisto muotoutuu vuonna 2009 Joensuun normaalikoulun lukiolla tekemäni opetuskokeilun materiaaleista. Aineistosta tarkastelen, minkälaisia oppimisstrategioita opiskelijat käyttivät ja kuinka he tuottivat tietoa työstäessään historiatietoa oppilaskeskeisellä työtavalla. Tutkielmassani käytän sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Luokittelen aineistojani jotta syvällinen sisällön analyysi on mahdollista.

Työni tuloksena voin esittää, että opetussuunnitelmauudistuksista huolimatta historiatiedon rakentumisen esittäminen oppikirjoissa sekä tiedon aktiiviseen prosessointiin ohjaava opettajuus eivät ole vielä täysin vakiintunutta toimintakulttuuria historian opetuksessa. Opiskelijoiden tiedonkonstruointi jää usein pintatasolle, eivätkä historian oppikirjojen rakenteet ja tehtävät aina muuta opiskelijoilta vaadikaan.