Tsushima ja Suomenlahden merisulku 1939
Lähetetty: 23.03.12 13:30
Olikohan Suomenlahden merisuluilla 1939 enää paljoakaan merkitystä?
Paldiski Pietari suuren merilinnoituksesta mm. oli Molotov- Ribbentrop -sopimuksen jälkeen ennen talvisotaa NL:n ilmavoimienkin tukikohtana.
Milan L. Hauner kirj. ( http://www.usnwc....) Stalin´s Big fleet Program, NL:n "perineen" tsaari-Venäjältä vain muutaman pinta- aluksen, jotka nekin olivat 1939 jo vanhentuneita.
Stalinin
ajan ensimmäisessä 5-v. suunnitelmassa oli rakennettu tuhansia panssarivaunuja ja sotilaslentokoneita, mutta erityisesti NL:n pintalaivasto oli vähäinen ja vanhentunut.
Venäjän laivaston,
Itämeren laivastonkin tuho 1905 Tsushimassa vaikutti vielä 1939. Nikolai II oli kylläkin
neljä viikkoa Tsushiman jälkeen 29.6.1905 määrännyt rakennettavaksi uuden laivaston,
mutta Suomenlahden rannoille
Nikolai II joutui jo 5.7.1912 ukaasilla määräämään rakennettavaksi merilinnoitukset, neljäkin sulkua: 1. Hankoniemi - Saarenmaa, 2. Porkkala - Tallinna, 3. Kotka - Narva,
4. Kronstadt - Ino
M.L.Hauner kirj. tsaarien ja Stalinin olleen saman ratkaisemattoman ongelman edessä
Itämerellä ja Mustalla merellä, Tanskan ja Turkin salmet sulkivat Venäjän laivastot noilla merillä eristyksiin.
Stalin aloitti mm. Telakka 402:n, Molotovskin rakennustyöt 1930 Dvinan suistoon Arkangeliin n. 120 000 työläisen voimin. ( 1957 alk. Severodvinsk´n telakka )
Ja
Jäämeren ohella Tyyni meri oli Stalinin suuren laivanrakennusohjelman kohteena.
Aluksi NL oli rakentanut ensisijassa sukellusveneitä, koska yhden pinta- aluksen materiaalimäärällä saattoi tehdä monta sukellusvenettä. Mutta 1936 Stalin päätti ryhtyä rakentamaan myöskin suurta pintalaivastoa.
MR-sopimuksella
Stalin sai mm. Bismarckin piirustukset ja puolivalmiin Lytzowin ja 26.10.1939
laivanrakennusalan kansankomissaari Ivan Tevosjanin valtuuskunta saapui Berliiniin neuvottelemaan NL:n öljyn ja viljan vastatoimituksista, Stalinin suuren laivasto-ohjelman aluksiin tarvittavista koneista ja laitteista.
Graf Zeppelin-
lentotukialuksesta Tevosjanin komissio havaitsi, etteivät saksalaiset tienneet tukialuksista enempää kuin hekään. ( Stalinin laivasto-ohjelmaan sisältyi pari lentotukialustakin. )
Mutta olisivatkohan Suomenlahden merisulut olleet "historiaa" jo 1939,
Pietari Suuren ja Nikolai II:n ajoilta?
Inon linnoituksetkin oli tuhottu jo Tarton rauhansopimuksen venäläisvaatimuksena.
Ja Suomen saadessa 1939 Moskovan neuvottelupyynnön Suomen ja Viron Tsaari-Venäjältä periytyneitten "Obuhov- tykkien" mahdollinen suomalaisvirolainen tulenjohtokin oli jo "historiaa" NL:n tukikohtien sijaitessa tuolloin mm. Saarenmaalla ja Paldiskissa.
Veikko Palvo
Paldiski Pietari suuren merilinnoituksesta mm. oli Molotov- Ribbentrop -sopimuksen jälkeen ennen talvisotaa NL:n ilmavoimienkin tukikohtana.
Milan L. Hauner kirj. ( http://www.usnwc....) Stalin´s Big fleet Program, NL:n "perineen" tsaari-Venäjältä vain muutaman pinta- aluksen, jotka nekin olivat 1939 jo vanhentuneita.
Stalinin
ajan ensimmäisessä 5-v. suunnitelmassa oli rakennettu tuhansia panssarivaunuja ja sotilaslentokoneita, mutta erityisesti NL:n pintalaivasto oli vähäinen ja vanhentunut.
Venäjän laivaston,
Itämeren laivastonkin tuho 1905 Tsushimassa vaikutti vielä 1939. Nikolai II oli kylläkin
neljä viikkoa Tsushiman jälkeen 29.6.1905 määrännyt rakennettavaksi uuden laivaston,
mutta Suomenlahden rannoille
Nikolai II joutui jo 5.7.1912 ukaasilla määräämään rakennettavaksi merilinnoitukset, neljäkin sulkua: 1. Hankoniemi - Saarenmaa, 2. Porkkala - Tallinna, 3. Kotka - Narva,
4. Kronstadt - Ino
M.L.Hauner kirj. tsaarien ja Stalinin olleen saman ratkaisemattoman ongelman edessä
Itämerellä ja Mustalla merellä, Tanskan ja Turkin salmet sulkivat Venäjän laivastot noilla merillä eristyksiin.
Stalin aloitti mm. Telakka 402:n, Molotovskin rakennustyöt 1930 Dvinan suistoon Arkangeliin n. 120 000 työläisen voimin. ( 1957 alk. Severodvinsk´n telakka )
Ja
Jäämeren ohella Tyyni meri oli Stalinin suuren laivanrakennusohjelman kohteena.
Aluksi NL oli rakentanut ensisijassa sukellusveneitä, koska yhden pinta- aluksen materiaalimäärällä saattoi tehdä monta sukellusvenettä. Mutta 1936 Stalin päätti ryhtyä rakentamaan myöskin suurta pintalaivastoa.
MR-sopimuksella
Stalin sai mm. Bismarckin piirustukset ja puolivalmiin Lytzowin ja 26.10.1939
laivanrakennusalan kansankomissaari Ivan Tevosjanin valtuuskunta saapui Berliiniin neuvottelemaan NL:n öljyn ja viljan vastatoimituksista, Stalinin suuren laivasto-ohjelman aluksiin tarvittavista koneista ja laitteista.
Graf Zeppelin-
lentotukialuksesta Tevosjanin komissio havaitsi, etteivät saksalaiset tienneet tukialuksista enempää kuin hekään. ( Stalinin laivasto-ohjelmaan sisältyi pari lentotukialustakin. )
Mutta olisivatkohan Suomenlahden merisulut olleet "historiaa" jo 1939,
Pietari Suuren ja Nikolai II:n ajoilta?
Inon linnoituksetkin oli tuhottu jo Tarton rauhansopimuksen venäläisvaatimuksena.
Ja Suomen saadessa 1939 Moskovan neuvottelupyynnön Suomen ja Viron Tsaari-Venäjältä periytyneitten "Obuhov- tykkien" mahdollinen suomalaisvirolainen tulenjohtokin oli jo "historiaa" NL:n tukikohtien sijaitessa tuolloin mm. Saarenmaalla ja Paldiskissa.
Veikko Palvo