Nimenomaan ei ole. Kyllä suomalaisen tai ruotsalaisen kulttuurin historialliset juuret ovat mitä selkeimmin foorumin keskeistä sisältöä.Vetehinen kirjoitti:Aloituksen aihe on päivänpolitiikkaa eikä historiaa.
Kysymyshän ei ole tästä vaan siitä, että on historian väärentämistä olettaa, että esimerkiksi vaikkapa Lucian päivän vietto olisi jotenkin erityisesti "ruotsalainen" kulttuuripiirre.[/quote]Riksa kirjoitti: Entä jos suurin osa ruotsalaisista pitää Lucia-perinteestä, millä oikeudella se muutetaan jonkin määrittelemättömän monikulttuurisuuden perusteella?
Niinhän sitä luulisi, mutta eipä se siltä vaikuta kun lukee uusnationalistien kommentteja ja kirjoituksia yhtä hyvin Suomessa kuin Ruotsissakin.Riksa kirjoitti:joten mielestäni on aika turha paasata ja luulla, että osa kansasta olisi niin tyhmiä että luulisivat näiden uskonnollisten perinteiden olleen aina ruotsalaisia.
Sinällään kiintoista kysymys että mitenkä kauan menee siihen että jostain ulkoa tulleesta elementistä voi tulla osa omaa kulttuuria. No, kysymys kai on periaatteessa täysin subjektiivinen, mutta lienee kuitenkin ymmärrettävää että sata vuotta vanha perinne koetaan omemmaksi kuin 10 vuotta vanha.Tapio Onnela kirjoitti:Kysymyshän ei ole tästä vaan siitä, että on historian väärentämistä olettaa, että esimerkiksi vaikkapa Lucian päivän vietto olisi jotenkin erityisesti "ruotsalainen" kulttuuripiirre.
Eikö Lucian päivän viettäminenkin ole Euroopan sisäistä roomalaiskatolisen kirkon kautta levinnyttä länsimaista kulttuuria? Ruotsalainen Katarina Mazetti kirjoitti Lucian päivän perustuvan sisilialaisen Syrakusan kaupungin suojeluspyhimyksen muistolle ja tunnussävelenkin sävelletyn Napolin Santa Lucia-kaupunginosan kalastusviisun pohjalta.skrjabin kirjoitti:Sinällään kiintoista kysymys että mitenkä kauan menee siihen että jostain ulkoa tulleesta elementistä voi tulla osa omaa kulttuuria. No, kysymys kai on periaatteessa täysin subjektiivinen, mutta lienee kuitenkin ymmärrettävää että sata vuotta vanha perinne koetaan omemmaksi kuin 10 vuotta vanha.Tapio Onnela kirjoitti:Kysymyshän ei ole tästä vaan siitä, että on historian väärentämistä olettaa, että esimerkiksi vaikkapa Lucian päivän vietto olisi jotenkin erityisesti "ruotsalainen" kulttuuripiirre.
Onko se sitten "väärentämistä" nimetä vanha enemmän omaksi, mene ja tiedä, mutta kaipa se kulttuurien muuntumisen pysäyttäminen on aika tavallinen toive muuallakin kuin "äärioikeistossa" vaikkei vastaakaan sitä miten ne vanhatkin muodot todellisuudessa kehittyivät. Tosin ei kai se muutoskaan tai traditioiden uusintaminen tms. mikään itseisarvo ole? Ennenhän oli paremmin.
Mikähän se sitten mielestäsi on se pysyvä eurooppalainen kulttuuri, joka olisi säilynyt muuttumattoman?V Palvo kirjoitti: Eikö Euroopan historiassa vuosisatojen ajan ole ollut jatkuvia kulttuurilainoja, mutta Euroopan kansat ovat silti säilyttäneet oman kulttuurinsa?
Jaa, niinkuin nyt esimerkiksi vaikka ranskan kieli, joka on virallinen tai väestön pääasiallinen yhteinen kieli 25:ssä Afrikan valtiossa ja 13:ssa maassa ainoa virallinen kieli.V Palvo kirjoitti:Afrikassa ei puhuttane maanosan monikulttuurisuudesta, eikä kymmenkunnan eurooppalaisen maan siirtomaina olleessa maanosassa näyttäisi olevan paljoakaan jäljellä eurooppalaisesta kulttuurista, jota ei ainakaan suosittane?
Tietystikin eurooppalainen kulttuuri on muuntunut jatkuvasti lähinnä Euroopan maiden välisten kulttuurilainojen johdosta.Tapio Onnela kirjoitti:Mikähän se sitten mielestäsi on se pysyvä eurooppalainen kulttuuri, joka olisi säilynyt muuttumattoman?V Palvo kirjoitti: Eikö Euroopan historiassa vuosisatojen ajan ole ollut jatkuvia kulttuurilainoja, mutta Euroopan kansat ovat silti säilyttäneet oman kulttuurinsa?
Kulttuuri on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi, joka muuntautuu koko ajan.
Entisistä siirtomaaisännistä Ranska lienee eniten halunnut ja rahoittanut ranskalaisen kulttuurin, ainakin kielensä tukemista Afrikassakin. Ja tälläkin hetkellä EU_Ranskan sotilaita on Afrikassa.Tapio Onnela kirjoitti: Jaa, niinkuin nyt esimerkiksi vaikka ranskan kieli, joka on virallinen tai väestön pääasiallinen yhteinen kieli 25:ssä Afrikan valtiossa ja 13:ssa maassa ainoa virallinen kieli.
Odotan edelleen määritelmääsi sille, mikä on ”eurooppalaisten kansojen omaa kulttuuria”, joka olisi jotenkin pysyvää ja muuttumatonta? Kulttuuri ei ole pysyvää vaan se on jatkuvassa kehityksen ja muutoksen tilassa. Voidaan toki yrittää estää kulttuurivaikutteiden leviäminen, mutta silloin pitää rajoille rakentaa riittävän korkeat piikkilanka-aidat Pohjois-Korean viitoittamalla tiellä.V Palvo kirjoitti:Tietystikin eurooppalainen kulttuuri on muuntunut jatkuvasti lähinnä Euroopan maiden välisten kulttuurilainojen johdosta.Tapio Onnela kirjoitti:Mikähän se sitten mielestäsi on se pysyvä eurooppalainen kulttuuri, joka olisi säilynyt muuttumattoman?V Palvo kirjoitti: Eikö Euroopan historiassa vuosisatojen ajan ole ollut jatkuvia kulttuurilainoja, mutta Euroopan kansat ovat silti säilyttäneet oman kulttuurinsa?
Kulttuuri on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi, joka muuntautuu koko ajan.
Olen pystynyt ilmaisemaan itseäni huonosti. Euroopan länsimainen kulttuuri lienee eniten saanut kulttuurilainoja toisiltaan, saihan jo Roomankin imperiumikin tietystikin kulttuurilainoja valtaamiltaan alueilta.Tapio Onnela kirjoitti: Odotan edelleen määritelmääsi sille, mikä on ”eurooppalaisten kansojen omaa kulttuuria”, joka olisi jotenkin pysyvää ja muuttumatonta? Kulttuuri ei ole pysyvää vaan se on jatkuvassa kehityksen ja muutoksen tilassa. Voidaan toki yrittää estää kulttuurivaikutteiden leviäminen, mutta silloin pitää rajoille rakentaa riittävän korkeat piikkilanka-aidat Pohjois-Korean viitoittamalla tiellä.
Eurooppalainen kulttuuri on ottanut vaikutteita muusta maailmasta ainakin siitä lähtien kun Zeus muutti itsensä häräksi ja ryösti Europen kotisaarelleen Kreeatalle.
V Palvo kirjoitti:Länsimaisen kulttuurin
USA:sta on puhuttu "kansojen sulatusuunina", miksiköhän vastaavaa ei ole saatu aikaiseksi Euroopassa?
Vastaus on aika yksinkertainen. USA:han tulleet eurooppalaiset maahanmuuttajat lähtivät kotimaastaan kyllästyneenä niiden köyhyyteen, takapajuiseen hallintoon, veroihin, yhdenmukaisuutta korostavaan poliittiseen kulttuuriin jne. Heillä ei ollut mitään syytä yrittää tehdä uudesta kotimaastaan entisen kotimaan kaltaista vaan heillä oli suuri tarve tulla osaksi ja korostaa uuden kotimaansa positiivisia puolia ja integroitua sen arkeen. Yhdysvallat ei ole koskaan ollut aivan niin liberaali kuin se esittää, mutta kun vertailukohtana oli esimerkiksi puritanistinen Englanti, englannin hallitsema Irlanti tai vaikkapa Bismerckin Saksa, USA oli hyvin heterogeninen ja suvaitsevainen. Mielenkiintoisempaa on ehkä se miksi englanti kielenä kykeni säilyttämään asemansa mutta taustalla lienee sama syy kuin edellä: entiset siteet sanottiin irti myös kielen alueella. Lisäksi englanninkielisen väestön osuus oli koko maassa niin suuri, että alueelliset kielikeskittymät eivät kyenneet sitä uhkaamaan.Länsimaisen kulttuurin
USA:sta on puhuttu "kansojen sulatusuunina", miksiköhän vastaavaa ei ole saatu aikaiseksi Euroopassa?