Tuomo Yrttiaho
Viestit: 201
Liittynyt: 18.04.11 09:40

Pro gradu: Täältä tullaan Venäjä! Rock Suomen ja Neuvostoliiton kulttuurisuhteissa

Turiainen, Olli: Täältä tullaan Venäjä! Rock Suomen ja Neuvostoliiton kulttuurisuhteissa.
Poliittisen historian pro gradu -tutkielma. Turun yliopisto, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Politiikan tutkimuksen laitos laitos.



Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee Suomen ja Neuvostoliiton välistä rock‐musiikin kulttuurivaihtoa. Tutkielma painottuu ajallisesti 1970‐luvun alusta 1980‐luvun loppuun. Tutkielma on ensimmäinen yleisesitys Suomen ja Neuvostoliiton rockvaihdosta.

Tutkielmassa keskitytään etenkin Suomi–Neuvostoliitto‐seuran toimintaan, joka oli kylmän sodan aikana Suomen ja Neuvostoliiton kulttuurisuhteiden päätoimija. Sen rooli rock‐vaihdossa kuitenkin väheni 1980‐luvun lopulle tultaessa. Suomi–Neuvostoliitto‐seuran arkisto on tutkielman pääasiallinen lähdeaineisto, jonka lisäksi on käytetty myös muiden kulttuurivaihdossa mukana olleiden järjestöjen arkistoja ja tehty haastatteluja.

Suomen ja Neuvostoliiton kulttuurivaihto oli vilkasta heti toisen maailmansodan jälkeen, mutta Neuvostoliiton kielteisen suhtautumisen vuoksi rock‐musiikki ei ollut näkyvässä osassa maiden välisiä suhteita vielä pitkään aikaan. 1970‐luvulla rock‐musiikkia yritettiin sisällyttää osaksi kulttuurisuhteita, mutta huonolla menestyksellä. Rock‐vaihto alkoi varsinaisesti osana Suomen ja Neuvostoliiton nuorison ystävyystapahtumia 1970‐ ja 1980‐lukujen vaihteessa.

1980‐luvun puolivälistä alkaen rock‐musiikkia alkoi olla yhä enemmän muissakin yhteyksissä. Uudistuspolitiikan myötä Neuvostoliitto suhtautui rock‐musiikkiin aiempaa hyväksyvämmin. Tämä mahdollisti rockin esiinnousun paitsi Neuvostoliiton sisällä, myös sen kulttuurisuhteissa muiden valtioiden kanssa. Yhteistyö näkyi ennen kaikkea rock‐artistien esiintymisinä toistensa kotimaissa. Esiintymisten lisäksi suunniteltiin suomalaisen rock‐musiikin julkaisemista Neuvostoliitossa ja päinvastoin. Rock‐yhteistyö saattoi näkyä myös kirjallisena julkaisutoimintana ja videoiden tuottamisena. Vuodet 1987‐1988 olivat rockvaihdon kultakautta, joka hiipui 1990‐luvulle tultaessa.

Rock‐musiikin esiinnousu maiden välisessä kulttuuriyhteistyössä toimii mikrotason esimerkkinä tarkasteltaessa makrotason muutoksia niin Neuvostoliitossa kuin Suomen idänsuhteiden hoidossa. Mitä pidemmälle 1980‐luvun loppua kohti edettiin, sitä monimuotoisempaa, epävirallisempaa ja kaupallisempaa rock‐vaihto oli.

Kuva: J.M.K.E., Tere Perestroika 1989

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”