nylander kirjoitti:Emma-Liisa kirjoitti:En usko, että ihminen voi olla vailla moraalisia arvoja. Ei siis tutkijakaan. Vai voiko Natsi-Saksaa tai Neuvostoliittoa tutkia siitä näkökulmasta, että holokausti tai Gulag oli "hyvän ja pahan tuolla puolen"?
Ei, tietenkään. Toisaalta tiedon selvä pimittäminen "patrioottisin motiivein" kuten Suomessa vuosikymmeniä sodan jälkeen "ajopuulavastuksin" tuntuu sietämättömältä.
Tämä asia ei ole tuottanut minulle erityisempiä ongelmia, koska aika varhain saattoi päätellä
pääasian. Minusta on myös aina ollut parempi sanoa suoraan totuus.
Vasta myöhemmin ymmärrsin, ettei se ehkä ollut sodan jälkeen viisasta, koska se olisi ollut yksipuolista. Lisäksi historiaa käytettiin silloisessa politiikassa lyömäaseena puolin ja toisin.
Nyt näitä esteitä ei enää ole yli 20 vuoteen, mutta tutkimus ja yleinen mielipide ovat kai kauempana kuin koskaan.
Mihin sitten moraalisen puuttumisen raja pitäisi asettaa, tietääkö kukaan - selvät rikokset ihmisyyttä vastaan?
Kyse ei ehkä ole niinkään puuttumisesta, vaan siitä että tutkija pohtii omia asenteitaan ja moraaliaan ja niiden vaikutusta tuloksiin.
Holokaustia kai tuskin kukaan ilkiää puolustaa, joten ainoa keino on joko kieltää se (jolloin joutuu tiedemaailman ulkopuolelle) tai relativisoida se.
NL on kiintoisampi tapaus. Jos sen päämäärä oli hyväksyttävä, keinotkin näyttivät (usein mutta ei aina) hyväksyttyviltä - ainakin se osa joka oli "välttämätöntä" (vrt. Hrushtshevin puhe 1956). Toisaalta taas niistä, jotka eivät uskoneet päämäärään ja/tai jotka olisivat joutuneet uhreiksi, ei ollut mitään syytä hyväksyä keinoja.
Vielä olivat ne, jotka hylkäsivät
periaatteen, että jos ihmisiä ei saa tappaa rodun perusteella, ei se ole hyväksyttävää luokankaan perusteella (Grossman: Elämä ja kohtalo). Tai jotka olivat sitä mieltä, että tulevaisuden potentiaalisella hyvällä ei voi oikeuttaa nykyisyyden kärsimystä (Camus).
On selvää, että myös tutkijoilla on joku näistä asenteista, ja se ei ole voi olla vaikuttamatta myös tuloksiin. Siksi on paras sanoa se avoimesti.