LasseA kirjoitti:Pidän kivien työstöjälkiä äärimmäisen selvinä ja varmoina todisteina siitä, että niiden tekeminen on ollut täysin mahdotonta egyptologien kuvaamilla käsityökaluilla.
Tämä on varsin keskeinen juttu, siis se, mitä oikein yritetään todistaa. Kun noita muinaisia esineitä kerta kaikkiaan on olemassa ja jollain niitä on mitä ilmeisimmin työstetty, niin jotkut käyttävät aikansa sen pohtimiseen ja tutkimiseen, miten se oikein tehtiin? On ilmeisen vaikea tehtävä, josta ei näyttäviä tuloksia helposti heru, saati sitten myyviä kirjoja. Mutta sellaistahan se työ usein on, arkista puurtamista parempien tulosten toivossa. Sitten on niitäkin, jotka käyttävät aikansa sen todistamiseen, että se ei ollut mahdollista. Miksi he niin tekevät? Aika erikoista, ihan kuin se tarinan insinööri, joka todisti, että kimalainen ei voi lentää.
Aikoinaan von Däniken selitti samantapaisia todistaakseen avaruusolioiden rakentaneen pyramidit. Siihen verrattuna Dunn sentään pysyttelee maanpinnan tuntumassa, mutta sinnikkäästi puhuu hänkin jostain korkeasta teknologiasta ja kadonneesta sivilisaatiosta ja muusta sellaisesta. Mutta kun siitä kadonneesta sivilisaatiosta ja sen korkeasta teknologiasta ei ole muuta evidenssiä kuin nuo sirkkelin ja poran jäljet, päädytään selittämään ne jäljet sillä sivilisaatiolla ja perustelemaan se sivilisaatio niillä jäljillä. Kappas vain, siinähän on kehäpäätelmä. Joten on palattava siihen, mistä tieteessä on oikeasti kyse, todellisuuteen, evidenssiin ja muuhun proosalliseen. Se taas ei Dunnia kuitenkaan näytä kiinnostavan, silloinhan hän voisi vaikka joutua miettimään, miten ihan oikeat neljännen dynastian ajan egyptiläiset olisivat saaneet aikaan sen, mitä he mitä ilmeisimmin saivat aikaan?
Mitä sitten tieteelliseen lähestymistapaan tyulee, niin kyllä, sen voima ja samalla myös rajoitus on nimen omaan siinä, että tyydytään vain siihen, mitä voidaan todistaa. "Tieteen rajoittunut tutkimuskyky luo maailmankuvamme ainoastaan todistettavissa olevan rajojen sisäpuolelle" sanoi tuossa Raimo Karmanen ja on siinä aivan oikeassa. Niin se on ja niin sen pitääkin olla. Muuten hän onkin sitten väärässä, tiede nimittäin ei ole dogmaattista eikä autoritääristä, vaan päin vastoin perustuu nimen omaan siihen, että kaikki teesit ja tulokset alistetaan vastaväitteille ja joka ikinen tulos voidaan kumota jos evidenssit ja logiikka niin vaativat. Joka sitten haluaa jotain muutakin kuin mahdollisimman paikkansa pitävän ja korjattavissa olevan maailmankuvan, voi etsiä sitä muuta jostain muualta. Minulle sellaista tarjoavat musiikki ja muut taiteet sekä luonto, jotkut hakevat sitä uskonnoista, jotkut yhteiskunnallisesta toiminnasta, epäilemättä jotkut peräti autoritaarisista liikkeistä tai patsaiden glorifioinnista. Kuka mitenkin, mutta noita viimeisiä en suosittele.