Laivat
Rautalaivat tulevat
Turun ja Porin läänin kuvernöörin kertomus tältä vuodelta osoittaa, että maan laivanvarustusta uhkasi vaara, kun liikenteeseen alkoi tulla enemmän höyrylaivoja, jotka olivat nopeampia ja joustavampia kuin suuret purjelaivat. Harvalla oli varaa tai halua suuriin investointeihin. Näin Suomen kauppalaivasto uhkasi jäädä ilman lasteja:
"Erästä maan hyvinvoinnin tärkeintä lähdettä, kauppalaivastoa uhkaa hidas mutta vääjäämätön tuho – siltä ainakin nyt näyttää. Mikäli kehitys jatkuu saman suuntaisena muutaman vuosikymmenen, joutuu rahdinkuljetuksemme auttamatta ulkomaalaisten käsiin, luonnollisesti maallemme suureksi tappioksi."
Laivanmittaus
Venäjän ja Ison-Britannian kesken sovittiin laivanmittauskirjojen molemminpuolisesta tunnustamisesta. Samanlainen sopimus oli tehty jo aikaisemmin useiden muiden maiden kanssa. Sopimus tarkoitti, että laivat pääsivät vapaasti satamiin ja niiden satamamaksu määrättiin kotimaassa tehdyn mittauksen mukaan.
Tonnisto
Suomen kauppalaivasto käsitti tänä vuonna 198 höyryalusta ja 1.203 purjealusta. Edellisten kantavuus oli 11.557 nettorekisteritonnia ja jälkimmäisten 239.639. Lisäksi liikenteessä oli pieniä rannikkoaluksia.