Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Yksityiset rautatiet :: 1899 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Yksityiset rautatiet

Tänä vuonna valmistui kolme uutta yksityisrataa ja neljä oli tekeillä. Ne yhdistivät teollisuuslaitoksia valtion rataverkkoon. Uudet yksityisradat olivat: Hamina–­ - Inkeroinen, Raahe–­ - Lappi, Uusikaarlepyy–­ - Kovjoki, Kymi–­ - Karhula, Mänttä–­ - Vilppula, Suolahti–­ - Äänekoski ja Loviisa–­ - Vesijärvi. Tätä ennen olivat valmistuneet radat: Kerava–­ - Porvoo, Rauma–­ - Peipohja ja Forssa–­ - Humppila.

Valtion omistama Turun - Karjaan rata avattiin liikenteelle 1. marraskuuta. Tällä osuudella oli maan ensimmäinen rautatietunneli. Kun uudet radat valmistuvat, rataverkon pituus nousi yli 3.000 kilometriin.

Yksityisellä radalla oli noudatettava samoja sääntöjä kuin valtion rautateillä. Jokainen rataosuus sai oman ohjesäännön. Se oli yksityiskohtainen kokoelma sääntöjä miten liikenne piti hoitaa. Tehtailija G.A. Serlachiuksen rakentama rata sai tänä vuonna taksan ja ohjesäännön. Ensimmäinen pykälä sanoi, että yksityisen rautatien virkamiehet samaistetaan kruunun miehiin:

"Kaikkien rautatien palveluksessa olevain virkamiesten ja käskyläisten tulee osottaa yleisölle säädyllistä ja avuliasta kohtelua, jota vastoin mainitut virkamiehet ja käskyläiset puolestansa saavat nauttia sitä turvaa, minkä laki ja voimassa olevat asetukset Kruunun virkamiehille sekä käskyläisille ylimalkaan vakuuttavat."