Muita aiheita...
Suomen ja Neuvostoliiton välinen pohjoisin rajanylityspaikka Raja-Jooseppi avattiin 25. tammikuuta.
Suomen ja Neuvostoliiton hallitusten pysyvästä taloudellisesta yhteistyökomissiosta allekirjoitettiin sopimus 10. helmikuuta.
Kansainvälinen valuuttarahasto myönsi 7. maaliskuuta Suomelle 300 miljoonan markan suuruisen valmiusluoton valuuttavarannon vahvistamiseksi ja maksutaseen tasapainoittamiseksi.
Kolme viikkoa kestänyt kirjapainoalan lakko päättyi 29. maaliskuuta. Kolmevuotisessa työehtosopimuksessa sovittiin 40 tunnin työviikkoon siirtymisestä.
Haarlan Selluloosa Oy lopetti 31. toukokuuta Lievestuoreen tehtaansa toiminnan.
Sopimukseen pääseminen kuukauden kestäneessä Neste Oy:n öljynjalostamolakossa vauhdittui kesäkuun alussa, kun Lähi-idän sota syttyi.
Ruotsi jätti 28.heinäkuuta EEC:lle anomuksen neuvottelujen aloittamisesta maan liittymiseksi talousyhteisöön.
Valtiovarainministeri Mauno Koivisto nimitettiin 13. lokakuuta Suomen Pankin pääjohtajaksi ensi vuoden alusta. Koiviston valinnan kannalla olivat vasemmistopuolueet. Keskustapuolue ja ruotsalainen kansanpuolue kannattivat ulkoministeri Ahti Karjalaista.
Containerkuljetus
Kaikkein edullisin tavaran kuljetusmuoto on vesitiekuljetus. Maailmankaupan kasvaessa on kauppalaivojen tekniseen kehitykseen kiinnitetty yhä suurempaa huomiota. Niiden koko ja nopeus on kasvanut. Satamassaoloaika on hyvin kallista. Se on pyrittävä supistamaan mahdollisimman lyhyeksi. Uusi edistysaskel tavarankuljetuksen rationalisoimisessa on container eli kontti, jota nimitystä suomenkielessä on ruvettu käyttämään.
Containerjärjestelmässä tavarat pakataan lähetyspaikassa suureen, mielellään vakio- eli standardikokoiseen containeriin, joka kuljetetaan satamaan erikoisvalmis teisella kuorma-autolla, lastataan erikoisvalmisteiseen (tai "vanhanaikaiseen") alukseen, viedään määräsatamaan, kuljetetaan vastaanottajalle ja vasta siellä container puretaan. Näin säästetään useita aikaa ja rahaa vaativia välilastauksia ja purkamisia. Lisäksi kuljetettavan tavaran rikkoutumisen ja katoamisen vaara vähenee huomattavasti.1
EFTA-maista ja Neuvostoliitosta tuotavien tavaroiden tullit poistuivat vuoden lopussa. Myös hidastuslistan tavaroiden tullit poistettiin.