Kuluttajavalistus
Kuluttajavalistus on päivän iskusanoja. Enää ei osteta "sikaa säkissä", asiakas haluaa ja yhä useammin myös saa tietää mitä hän ostaa.
Monet valmistajat liittävät nykyisin tuotteisiinsa ns. tavaraselosteen, jossa on tietoja mm. tuotteen kokoomuksesta, hoito-ohjeista ja käyttöominaisuuksista. Lehdistö puolestaan julkaisee kuluttajan hyödyksi saman alan tuotteista tehtyjä vertailuja.
Viralliset tavaraselosteet, joita Suomessa nimitetään TSL-tavaraselosteiksi, laaditaan vahvistettujen kaavojen mukaan. Näissä määritellään
- – mitä ja millaisia tuotteita minkin kaavan mukaan voidaan selostaa,
- – mitkä tiedot selosteessa on annettava,
- – mitä tutkimusmenetelmiä on käytettävä ja
- – miten saadut tiedot ilmaistaan.
Usein käytetään eri ominaisuuksien kohdalla arvosanoja, jolloin samalla ilmoitetaan myös arvosteluasteikko.
Tuotteita kokonaisuudessaan ei tavaraselosteissa aseteta arvojärjestykseen, arvosanoja annetaan ainoastaan yksityisistä ominaisuuksista ja ostajan päätettäväksi jää, mitä ominaisuuksia hän ostamaltaan tuotteelta vaatii ja mistä on valmis tinkimään.1