Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 189

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 190

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 192

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 193

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 194

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 195

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 197

Deprecated: define(): Declaration of case-insensitive constants is deprecated in /var/www/clients/client17/web55/web/vintti/julkaisut/historiakone/includes/db/ezsql-3/shared/ezFunctions.php on line 198
Höyrylaiva :: 1833 :: :: Historiakone :: Julkaisut :: Agricola - Suomen historiaverkko

Höyrylaiva

J.G. Fabritius, Ilmarinen. Yksit. om. Kuva: Museovirasto 63302.

J.G. Fabritius, Ilmarinen. Yksit. om. Kuva: Museovirasto 63302.

Ministerivaltiosihteerin kirje kenraalikuvernöörille koskien N.L. Arppen privilegiota pitää höyrylaivaa Saimaalla 20 vuotta. VSV 67/1833, Kansallisarkisto.

Ministerivaltiosihteerin kirje kenraalikuvernöörille koskien N.L. Arppen privilegiota pitää höyrylaivaa Saimaalla 20 vuotta. VSV 67/1833, Kansallisarkisto.

Suomen ensimmäinen höyrylaiva Ilmarinen rakennuspaikallaan Puhoksella. Se oli 88 jalkaa pitkä ja 13 jalkaa leveä. Siinä oli Pietarista hankittu 34 hevosvoiman höyrymoottori. Laivan suunnitteli englantilainen insinööri ja rungon rakensi pohjalainen veneenveistäjä. Ilmarista käytettiin tukkien hinaamiseen Arppen sahoille. Kun metsien käyttöä rajoitettiin, Arppe saattoi tuoda tukkeja kaukaa ja sieltä mistä puita sai halvalla. Lähistöllä ei ollut muita, kilpailevia sahoja.

Ministerivaltiosihteerin kirje kenraalikuvernöörille, jossa ilmoitetaan että hänen Keisarillinen Majesteettinsä on 4/16.1.1833 myöntänyt privilegiot hovioikeuden auskultantille Nils Ludvig Arppelle 20 vuodeksi pitää höyrylaivaa Saimaalla. Laivaa ei kannattanut rakentaa, ellei voinut olla varma siitä, että kilpailijoita ei tule.

Arppen Ilmarinen ei ollut ensimmäinen höyrylaiva Suomessa. Nikolai I:n höyrypursi "Izora" kävi Helsingissä ennen Ilmarisen valmistumista. Venäjällä oli ollut säännöllistä höyrylaivaliikennettä jo 1820-luvulla Volgalla.