Höyrylaiva

Ministerivaltiosihteerin kirje kenraalikuvernöörille koskien N.L. Arppen privilegiota pitää höyrylaivaa Saimaalla 20 vuotta. VSV 67/1833, Kansallisarkisto.
Ministerivaltiosihteerin kirje kenraalikuvernöörille, jossa ilmoitetaan että hänen Keisarillinen Majesteettinsä on 4/16.1.1833 myöntänyt privilegiot hovioikeuden auskultantille Nils Ludvig Arppelle 20 vuodeksi pitää höyrylaivaa Saimaalla. Laivaa ei kannattanut rakentaa, ellei voinut olla varma siitä, että kilpailijoita ei tule.
Arppen Ilmarinen ei ollut ensimmäinen höyrylaiva Suomessa. Nikolai I:n höyrypursi "Izora" kävi Helsingissä ennen Ilmarisen valmistumista. Venäjällä oli ollut säännöllistä höyrylaivaliikennettä jo 1820-luvulla Volgalla.