Agricolaverkko

Agricolaverkon vintti


Turun Viikko-Sanomat 1823-1-52
AGRICOLA


[Viikkosanomat ]

-1-

Turun Viikko-Sanomat.


N:o 10.
8:tena Päiv. Maaliskuussa, V. 1823.
Huomenna, Puoli Paaston Sunnuntaina, saarnaa Turun Tuomiokirkon Suomal. Seurakunnassa Kirkkoh. Fridén Aamu-Saarnan, Kor. Jernvall Ehtoo-Saarnan, Spinnhus'in Kirkossa Kor. Friberg, ja Linnan Kirkossa Linnan Saarnaaja Lundberg.
Jerusalemin Templistä.
( Loppu N:o 5:een. )
Templin rakennus jaettiin kolmeen osaan, nimittäin Esihuoneeseen, itse Templiin, ja Kuoriin eli Kaikkein-Pyhimpään.
Nämät huoneet pitivät kaikki yhtä levunsa puolesta eli 20 kyynnärää, jota vastaan Esihuonet oli neljä kertaa korkiampi Templiä, ja kuusi kertaa niin korkia kuin Kaikkein-Pyhin.
Se vastasi niin muodoin tämän aikasten kirkkoen kello tornia, ja oli 10 kyynnärää pitkä, ja 120 kyynnärää korkea.
Itse Templi, joka myös Pyhyydeksi kutsuttiin, oli 60 kyynnärää pitkä ja 30 kyynnärää korkea, mutta Kuori täytti saman mitan, eli 20 kyynnärää, korkeudensa, pituudensa, kuin myös levunsa puolesta.
- Huonetten seinät olivat rakennetut osittain vuoltuista kivistä, osittain Cedri-puista, sillä tavalla että ensin alustettiin kahdella kivikerralla, joitten päälle salvettiin yksi laskus hirsiä, ja niin pitkin matkaa, että kahta kivikerrusta aina peitti yksi laskus hirsiä.
Sekä sisältä että ulkopuolelta vuorattiin eli peitettiin seinät Cedri-puun laudoilla, jotka vaarnoilla ja nauloilla seinäin välisalvoksiin nastotettiin.
Pitkin seiniä, sekä sisältä että ulko puolelta, tavattiin laudoisa leikattuna ja kaivettuna moninaisten eläväin, puitten ja kukkaisten muotoja.
Viimein oli koko seinäin pinta eli päällistö peitetty ohukaisilla kultalevuilla, jotka leikkausten korotuksia ja kuverruksia <> myöden sovitettiin, ja pienillä nauloilla lautoin liitettiin *).

-1a-

[ *) 1 Kuning. K. 6 Luk. 2 Aika K. 3 Luk. ]

-2-

- Esihuoneen edesä seisoi kaksi, 22 kyynnärää pitkää, vaskesta valettua pystöä eli patsasta, 13 kyynnärää korkiain alustimitten päällä.
Näiden ympäristö täytti 12 kyynnärää, ja vasken paksuus 4 sormea, sillä ne olivat hontona eli avoinna sisältä.
Patsasten päät kaunistettiin 200:ta ylön ympärin rivittäin lasketulta granaati omenalta, ja pystöen varret peitettiin leikkauksilta ja puoleksi korotetuilta kupuriaisilta kuvilta.
- Pyhyydesä, jonka neliskulmainen ovi oli kahdesa osasa tehty tammesta, ja ynnä pihtipielten kansa kullattu ja kuvilla kaunistettu, kohdattiin seuraavat kappaleet, nimittäin : Suitsutus-Altari puhtaasta kullasta, jonka päällä joka aamu ja ehtoo piti sytytettämän ja poltettaman hyvän hajuisia yrtejä, ja Ylimmäisen Papin tuli kerran vuodesa, koska hän suurena Sovinto-Juhlana meni siihen Kaikkein-Pyhimpään, rikosuhrin vedestä priiskoittaa yhden osan sen sarvein muotoisten kulmain päälle : 10:en kultaista kyntilän jalkaa, 5 oikialla ja 5 vasemmalla puolella, ja jokainen 7 varren kansa, joisa ne parhaalla öljyllä täytetyt 7 lampua alinomaa yöstä aikaa paloivat : 10 kultaista pöytää, 5 pohjaisella ja 5 eteläisellä puolella, joitten päällä makais ei ainoastans 100 kulta maljaa, mutta myös ne kahteen riviin lasketut 12:tä happamatointa leipää, jotka joka päivä pyhällä savulla suitsutettiin, ja jokaisena Sabathina pojes olettiin ja uusia siaan pantiin.
- Templin Kuorisa eli Kaikkein Pyhimmäsä, jonka ovi oli viiskulmanen ja suljettiin ainoastansa yhdeltä ylön kalliilta ja kauniilta vaatteelta, säilytettiin Liiton-Arkki, jonka kannatukset eli korennot ulettuivat Kuorin oveen asti, ja päittensä kansa niin sattuivat esirippua vastaan, että ne Templisä havaita taittiin.
Molemmin puolin Liiton-Arkkia seisoi yksi 10 kyynnärää korkea Cherubiimi, tehty öljypuusta ja yltä ylin kullattu.
Kumpikin korotti yhden siipensä Arkin ylitte, niin että ne sen keskellä yhteen sattuivat, vaan toisen siipensä levittivät he Kuorin seiniä vastaan.
Liiton-Arkki sisällänsä sulki ainoastans Lain Taulut, ja sen eteen ulkopuolella oli laskettu Aronin sauva, ja yksi kultainen malja täytetty mannalla.
Tämä Kuningas Salomonilta näin rakettu jalo ja kallis Templi oli Jerusalemin kaupungin kaunistus, ja sen ylpiän Judaan kansan suurin kerskaus, siksi että se, Hiskian hallituksen alla, koska Babelin Kuningas Nebukadnezar hävitti Judaan Valtakunnan, ja pojes vei sen kansan orjuuteen, myös ryöstettiin ja poltettiin.
Hän antoi silloin paljastaa Templin koreukset, ja särkeä ne vaskiset patsaat ja kattilat, josta karttui <> määrätöin paljous kultaa, hopiaa ja vaskea, jonka hän myötänsä pojes kuljetti.

-3-

Koska Judalaiset sitten jälleens saivat luvan palata takaperin kotomaahansa Babelin orjuudesta, rupesivat he myös kohta, Serubabelin johdatuksen alla, rakentamaan uutta Templiä, vaan ei ollut se kuitengaan millään muotoa, verrattava sen ensimmäisen kauneuteen, ja sen tähden koska perustus laskettiin, ja nuorempi väki sen ohesa ilosta pyörivät ja suuresti riemuitsivat, niin ei voineet ne vanhemmat, koska heidän mieleensä tämän alla muistui sen entisen Templin kauneus, estää sydämensä kovaa surua, ja tämä kaipaava surullinen muisto liikutti niin saineesti heidän sydämiänsä, että kyynäleet silmistä vuosivat ; mutta aikaa myöden, koska Judalaiset vähittäin rupesivat tointumaan, kustannettiin myös paljon Templin kaunistamiseksi, ja viimein alkoi Herodes, joka suurten ja korein rakennusten kautta tahtoi itseensä kuuluisaksi saattaa, 16 ajastaika edellä Vapahtajan syntymää, sitä vasta uudesta rakentamaan ; ei kuitengaan niin että hän sen yhtähaavaa kokonansa maahan repiä antoi, vaan palottaisin yhden osan erältänsä uudesta teetti.
Tämän syyn tähden kului kauvan aikaa, ennen kuin se kaikkiansa valmiiksi saatiin, ja tätä pitkää aikaa tarkoittivat Judalaiset, koska he vastaisivat Vapahtajalle, että Templiä silloin jo 46 ajastaikaa uudesta rakennettu oli *), ehkä ei se sittenkään vielä valmis ollut, sillä tämä työ päätyi vasta 18 vuotta sen jälkeen, Maanherran Albinuksen aikana, ja silloin tuli summatoin väen paljous autiaksi ja työttömäksi.

-3a-

[ *) Joh. 2 v. 20. ]

-3-

Viimein yllytti se ynsiä ja uppiniskainen Judaan kansa Ruomilaiset päällensä, ja ehkä Titus olisi suonut säilyttää Templiä, niin kuin kaunistukseksi Ruomin Valtakunnalle, ja yhdeksi muistomerkiksi siittä muinan kuuluisasta Judaan kansasta, tuli se kuitengin, ynnä Jerusalemin kaupungin kansa, poltetuksi ja juurin myöden hävitetyksi vuonna 70 jälkeen Christuksen syntymistä.
Tapaus.
Vuonna 1819 pääsi valkia puoliyön aikana, koska kaikki lepäisivät, vallallensa yhdesä vähäisesä kaupungisa Frankriikin eteläpuoliaisesa maasa.
Yksi leski viiden lapsen kansa asui toisesa huonet-kerrasa yhdestä rakennuksesta, jonka alimmainen osa jo paloi täydesä lieskasa.
Hädäsänsä oli hän temmannut lapset vuoteiltansa, ja piti kiiruhtaman niitten kansa pojes huoneesta, mutta ei he pääsneet enään minkään, sillä valkee oli jo syttynyt trappuin, ja sen kautta sulkenut heiltä tien.
Kelloen pauhinan, <> trumpuen paukkinan ja muun möyhyn alla kadulla, ei nähnyt eikä kuullut kuitengaan yksi mies muuta kuin äidin hädän huutoa : minun lapseni ! minun lapseni !

-4-

- Auttakaat minua, huutaa hän, tuomaan tänne tikapuut.
Ne tuodaan ja asetetaan seinää vastaan, mutta jokainen tahtoo estää häntä menemästä, sanoden : sinä joudut itse vaaraan ja et taida kuitengaan auttaa ; vaan yhtä hyvin kipee hän tikapuita myöden ja huutaa : äiti, lapset, turvatkat minuun, ripustakaat itsenne kaulani ympärin, Jumala on meidän kansamme - Mutta mikä lapsi piti ensin pelastettaman ? äiti ei taida valita ja nimittää, hän sanoo : kaikki tai ei yksikään.
Lapset taas huutavat : pelasta sinä itses ja anna meidän kuolla yhdesä.
- Nyt sieppaa mies äidin väkisin ja kantaa hänen alas.
Ilon ääni kuuluu kaikilta tahoilta, ainoastans vaimo on suuresa tuskasa ja huutaa taukoomata : minun lapseni ! minun lapseni !
Mies juoksee toistamiseen tikapuita myöden ylös, niin kuin siiviltä kannatettu, ja kertoo tätä neljästi.
Viidennellä erää peittää hän itsensä veteen kastetuilla vaatteilla, ja mennesä piirittää lieska jo häntä yltä ympärin ; mutta mikä hämmästys ! ei hän löydä enään yhtään lasta.
Nyt huudetaan niin kuin yhdestä suusta : auta itsees, Jumalan tähden, tikapuut palavat.
Hän tulee ja nappulat katkeevat hänen jalkainsa alla, mutta ilman lasta.
- Äiti huutaa taas : yhtä minä kaipaan, laita se tänne, taikka viskaa me kaikki tuleen.
Siinä samas kuuluu yksi haikia hädän ääni kolmannesta huonet kerrasta.
Se pikkainen poika polonen seisoo sielä avoimesa akkunasa.
Auta mies, sanoo äiti, muutoin palaa lapsi ylös.
- Hyppää poikaseni alas, Jumala on lasten suojelia ja Hänen Engelinsä kantavat sinua.
- Lapsi laskettaa itseensä sen tulisen lieskan läpitse, ja mies vastaanottaa sen pudotuksesa käsillänsä.
Ne pelastetut syleilevät häntä polvista, hän vaipuu heidän kansansa maahaan, ja kaikki kansa vuodattaa ilo-kyynäleitä.
Tarina.
Yksi Lääkäri oli perään lähätetty yhdeltä Herrasmieheltä, joka tapaturmaisesti oli vähäsen telannut itsensä.
Koska Lääkäri tuli ja näki sen mitättömän haavan, käski hän kohta palveliansa nopiasti juosta kotia, sieltä kiiruusti noutamaan yhtä vissiä plaasteria.
Herrasmies, tätä kuultuansa, peljästyi sangen ja sanoi, ei se niin vaarallinen haava mahda olla.
On todesti, vastasi Lääkäri, sillä jos hän ei ole nopsa jaloillensa ja juokse hyvin, niin minä pelkään että haava paranee ennen kuin hän kerkee takaperin.
Präntätyt ja tavallisella ajalla ulosannettavat Turussa Frenckelliltä Poikinensa.

Agricolaverkon vintti