Agricolaverkko

Agricolaverkon vintti


Turun Viikko-Sanomat 1823-1-52
AGRICOLA


[Viikkosanomat ]

-1-

Turun Viikko-Sanomat.


N:o 5.
1:senä Päiv. Helmikuussa, V. 1823.
Huomenna, Kynttilämessun Päivänä, saarnaa Turun Tuomiokirkon Suomal. Seurakunnassa Kirkkoherra Fridén Aamu-Saarnan, Kor. Mennander Ehtoo-Saarnan, Spinnhus'in Kirkossa Kor. Friberg, ja Linnan Kirkossa Linnan Saarnaaja Lundberg.
Rukouspäiväin-Textit Suuren-Ruhtinan Maasa Suomesa Vuonna 1823.
Ensimmäinen Rukouspäivä, se 2:en päivä Maaliskuusa.
Aamu-saarnan Texti : Salomonin Saarnaajan 12 Luk. 13 v.
Pelkää Jumalata, ja pidä hänen käskynsä, sillä sitä tulee kaikkein ihmisten tehdä.
Puolipäivä-saarnan Texti : Johanneksen Evang. k. 14 Luk. 21 v.
Jolla minun käskyni ovat ja ne kätkee, se rakastaa minua : mutta joka minua rakastaa, hän rakastetan minun Isäldäni : Ja minä tahdon händä rakastaa, ja ilmoitan itseni hänelle.
Ehtoo-saarnan Texti : Johanneksen Evang. kirjan 4 Luk. 24 v.
Jumala on Hengi : ja jotka händä rukoilevat, niiden pitä Hengesä ja Totuudesa händä rukoileman.
Toinen Rukouspäivä, se 6:des päivä Huhtikuusa.
Aamu-saarnan Texti : Michan 7 Luk. 18 v.
Kuka on senkaltainen Jumala kuin sinä olet, joka synnit annat andeksi ? <> hän menee ohitze perimisensä jäänytten rikoxia : ei hän pidä vihaa ijäti ; sillä hänellä on halu laupiuteen.

-2-

Puolipäivä-saarnan Texti : Johanneksen Evang. k. 3 Luk. 16 v.
Niin on Jumala mailmaa rakastanut, että hän andoi hänen ainoan Poikansa, että jokainen kuin uskoo hänen päällensä, ei pidä hukkuman, mutta ijankaikkisen elämän saaman.
Ehtoo-saarnan Texti : Pavalin Epistolan Ephesiläisille 1 Luk. 3 v.
Kiitetty olkon Jumala ja meidän Herran JEsuxen Christuxen Isä, joka meitä on siunannut kaikkinaisella hengellisellä siunauxella taivallisisa Christuxen kautta.
Kolmas Rukouspäivä, se 29:nes päivä Kesäkuusa.
Aamu-saarnan Texti : Michan 6 Luk. 8 v.
Se on sinulle sanottu ihminen, mikä hyvä on, ja mitä Herra sinulda vaatii, nimittäin, ettäs kätket Jumalan sanan, ja harjoitat rakkautta, ja olet nöyrä sinun Jumalas edesä.
Puolipäivä-saarnan Texti : Paval. Epist. Galatereille 5 Luk. 13 v.
Rakkat veljet, te olette vapauteen kutzutut, ainoasta karttakat ettet te salli sen vapauden lihalle tilaa anda, vaan palvelkat rakkaudesa toinen toistanne.
Ehtoo-saarnan Texti : Epistolan Hebrealaisille 10 Luk. 26, 27 v.
Jos me ehdollamme sitte syndiä teemme kuin me olemma totuden tundoon tulleet, niin ei meillä ole enä yhtän uhria syndein edestä : vaan hirmuinen duomion odotus, ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syöpä on.
Neljäs Rukouspäivä, se 19:nes päivä Lokakuusa.
Aamu-saarnan Texti : Jacobin Epistolan 1 Luk. 17 v.
Kaikkinainen hyvä ando ja kaikkinainen täydellinen lahja tulee ylhäldä valkeuden Isäldä, jonga tykönä ei ole muutosta, eikä valkeuden ja pimeyden vaihetusta.
Puolipäivä-saarnan Texti : Psaltarin Raamatun 8 Psalmin 5 v.
Mikä on ihminen, ettäs händä muistat ? eli ihmisen poika, ettäs händä etziskelet ?
Ehtoo-saarnan Texti : Psalt. Raam. 136 Psalm. 1 v.
Kiittäkät Herraa sillä hän on hyvä ; sillä hänen laupiudensa pysyy ijankaikkisesti.

-3-

Jerusalemin Templistä.
Koska Jumala Sionin vuorella oli antanut Israelin lapsille Lakinsa, käski Hän myös Moseksen toimittaa heille yhden majan, josa Lain taulut, liiton-arkki, pyhät maljat ja muut astiat säilytettämän piti, ja jonka ohesa heidän tuli määrätyillä ajoilla kokoontua Jumalansa palvelusta käyttämään, josta se myös kokous-majaksi kutsuttiin.
Tämä maja, sen jälkeen kuin se Raamatusa muotonsa puolesta kirjoitetaan *), oli rakennettu leveistä vaatet-kappaleista, jotka maahan lyötyjä, eli muulla tavalla pystytettyjä, kymmenen kyynnärän pituisia paaluja ja lautoja vastaan levitettiin, ja niitten sivuin ja palteisiin ummelletuista silmuksista hakain ja koukkuin kansa yhdistettiin ja toinen toiseen liitettiin.

-3a-

[ *) 2 Mos. Kirjan 25 Luk. ]

-3-

Majan ympärystö eli piha, jonka pituus idästä niin länteen oli 100 kyynnärää, ja leveys pohjasesta etelään 50 kyynnärä, suljettiin myös saman kaltaisilta, vaan puolta matalemmilta vaatet-levuilta.
Syy, jonka tähden Moses kokous-majan tällä tavalla teetti ja rakennutti, on pian nähtävä, koska tietään että kansa, matkustaesansa korvesa, kaipasi vahvaa asumapaikkaa.
Muuttaessansa yhdestä paikasta toiseen, siirtivät he myös, ja veivät myötänsä tämän heidän näin raketun kirkkonsa, joka vähin vaivoin osiinsa palotettiin, ja toisesa paikasa taas osapaloistansa helposti kokoon pantiin.
Israelin kansan tultua kaanaan maahan, josa heidän ei enään tavinnut vaeltaa sinne ja tänne, sai liiton-arkki pää asuinsiansa Gilgalisa, josa myös pyhä maja asetettiin, siksi että se, maan-jaon jälkeen, siirrettiin Silo'n kaupungiin, toista penikulmaa matkaa Jerusalemista pohjasta kohden.
Saulin aikana säilytettiin se Kirjathjearin, ja Davidin aikana Gibeonin kaupungeisa.
Tätä ennen oli jo Ylimmäisen Papin Elin aikana liiton-arkki eroitettu pyhästä majasta, ja kuljetettiin, niin kuin yksi voiton aset, leireisä, kansan sotiesa vihollisiansa vastaan, josta myös tapahtui että se kerran ryöstettiin Philistealaisilta, mutta seitsemän kuukauden perästä, tietäjäin neuon jälkeen, koska ryöstäjät kovalta taudilta vaivattiin, lahjain kansa lähetettiin takaperin Kirjathjeariin **), josa se säilytettiin siksi että David muutti sen Jerusalemiin, ensiksi Obed Edo min huoneeseen, ja sitten kuningaalliseen linnaansa Sionin kukkulalle, josa hän uuden majan sitä varten oli valmistaa antanut ; täältä antoi Salomo viimein kantaa liiton-arkin siihen häneltä raketun kuuluisan Jerusalemin Templin kuoriin, eli kaikkein Pyhimpään, Cherubimin siipein ala.

-3a-

[ **) 1 Sam. 6 : 8, 21. ]

-3-

Noudattaaksensa Isänsä viimeistä tahtoa, alkoi se viisas Salomo perustamaan <> tätä jaloa Herran huonetta vuoden 592 jälkeen Israelin kansan ulosvaellusta Egyptin orjuudesta.

-4-

- Sionin kukkulaa vastapäin korottaa itseensä, kaon puolella Jerusalemin kaupungia, Morian vuori, jonka hän tätä varten uloskatsoi ; vaan koska se oli aivan epätasainen, ja vielä se ohesa laveudensa puolesta ahtaampi, kuin että kaikki ne aivotut monet rakennukset siihen olisivat mahtuneet, antoi hän vuoren juuresta, Kidronin laksoa vastaan, nostaa vahvan kivipaaden eli muurin, jonka sisusta vuoren puolelta täytettiin lujalla sora maalla, ja koko mäki tasotettiin niin, että se saatii n yhdeksi, tarvetta vastaan ulottuvaiseksi, avaraksi lakeudeksi.
Tämä näin tasoitettu paikka, jonka vanhuuden tutkiat ja luvun laskiat ovat arvanneet 600 askelta pitkäksi ja yhtä leviäksi, jaettiin kahteen tarhaan eli pihaan, joista se äärimmäinen piiritti ja sisällänsä sulki sen sisämäisen, jonka keskustaan Templi perustettu oli ; niin että koska lännen puoliaisesta portista noustiin ylös Templiin, tultiin ensi ulkomaiseen ja siittä sisämäiseen pihaan, sen jälkeen Templin esihuoneseen, niin itse Templiin ja viimein kuoriin eli kaikkein Pyhimpään.
Esitarhan ympäristöt olivat suljetut aidoilla hakatuista kivistä ja Sedripuista *).

-4a-

[ *) 1 Kuning. K. 7 : 12. ]

-4-

Näisä pihoisa löytyi, ilman Templiä, monta muuta huonetta, joisa sekä uhraus astiat ja kappaleet tallitettiin, että myös Leviitaat heidän virkansa toimitusten alla oleskelivat ja asuivat **).

-4a-

[ **) Jerem. 35 : 2. 4. ]

-4-

- Sisämäisesä esitarhasa, joka myös Pappein pihaksi kutsuttiin, tavattiin seuraavat rakennukset, nimittäin : Uhri-Altari, 20 kyynnärää pitkä ja yhtä leviä, mutta 10 kyynnärää korkia, jonka päälle ne moninaiset uhrit kannettiin ja siinä poltettiin, ja jota varten se myös yltä ympärin oli vaskilevuilla peitetty : Se suuri Puhdistus Kattila, joka avaruudensa puolesta Raamatussa nimitetään vaskimereksi ***).

-4a-

[ ***) 2 Aika K. 4 : 2. ]

-4-

Yhdestä partaasta niin toiseen piti se 10 kyynnärää, ja sen sivut olivat syrjä kämmentä paksut, ja veti 300 Bathi nimistä mittaa.
Tämä avara astia seisoi 12 vaskesta valettuin härkäin päällä, joista 3 käänsivät päänsä pohjasta, 3 etelää, 3 läntee ja 3 itää päin.
Täsä kattilasa, jonka sivut ulkopuolelta olivat kaunistetut moninaisten eläväin kuvilla, pesivät Papit käsiänsä, jota vastaan uhri aseet ja muut kappaleet virutettiin ja puhdistettiin niisä 10:sä vähemmisä kattiloisa, joista 5 olivat, vaskesta valettuin alustimitten päällä, asetetut Templin pohjaisella ja 5 sen eteläisellä puolella.
( Loppu toisten. )
Präntätyt ja tavallisella ajalla ulosannettavat Turussa Frenckelliltä Poikinensa.

Agricolaverkon vintti