hitera
Viestit: 83
Liittynyt: 12.04.06 12:12

Pro gradu: suomalaisten osakulttuurien identiteettityö

Tiedekunta: Humanistinen tiedekunta
Laitos: Historiatieteen laitos
Oppiaine: Suomen historia
Tekijä: PENTTILÄ,SAIJA
Tutkielman nimi: Identiteettien muutos - Suomalaisten osakulttuurien identiteettityö 1960-luvun modernisaatiossa
Sivumäärä: 107 s.
URL: http://tutkielmat.uta.fi/pdf/gradu01361.pdf

Tiivistelmä ja asiasanat:
1960-luvulle osui Suomessa monia yhteiskunnallisia muutoksia, jotka johtivat yhteiskunnan kokonaisvaltaiseen murrokseen. Kaupungistuminen, teknistyminen, hyvinvointivaltion rakentaminen ja keskiluokkaistuminen olivat kaikki jo vuosikymmeniä kestäneitä muutosprosesseja, mitkä kumuloituivat toisen maailmansodan jälkeiseen aikaan ja erityisesti 1960-luvulle. Tässä tutkielmassa käsitellään sitä, miten yhteiskunnan varsin nopea modernisoituminen kohdattiin eri kansanryhmissä ja erityisesti minkälaiseen identiteettityöhön näissä ryhmissä ryhdyttiin. Samalla olen hiukan tarkastellut ryhmien rajoja; muuttuiko yhteiskunnan ryhmäjako, kun yhteiskunta muuttui, ja jos, niin millä tavalla muutos ryhmien sisällä tuotettiin.

Olen määritellyt yhteiskunnalliset ryhmät osakulttuurin käsitteen kautta ja jakanut yhteiskunnan kolmeen keskeiseen osakulttuuriin: maalaisiin, keskiluokkaan ja työväkeen. Tehtyä identiteettityötä olen tavoitellut osakulttuurien keskeisistä sanomalehdistä, joiksi olen valinnut Maaseudun Tulevaisuuden, Opettajain lehden sekä Palkkatyöläisen. Lehdet ovat hyvin selvästi tuottaneet identiteettiä määrittämällä mistä osakulttuurissa puhutaan, mihin tehdään eroa ja myös heittämällä katseita osakulttuurin tulevaisuuteen, joiden kysymysten varaan myös tutkielmani rakentuu.

Saadakseni käsitystä kunkin osakulttuurin elämysmaailmasta kävin systemaattisesti läpi jokaisen valitsemallani aikavälillä ilmestyneen lehden. Luokittelin jokaisen artikkelin, uutisen ja ilmoituksen saadakseni kuvaa niistä aihealueista, joita lehden mukaan osakulttuuriin kuului. Tutkielman varsinainen analyysi koostuu kuitenkin pääkirjoituksiin ja kulttuuriuutisiin kohdistuneesta sisällönanalyysistä. Näistä olen pyrkinyt löytämään keskeisiä ”puheavaruuksia”, eli tavoittamaan sellaisia yhteiskunnassa tai osakulttuurissa käytyjä keskusteluja, mitkä jollain tavalla osallistuivat osakulttuuri-identiteetin määrittelyyn.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että osakulttuurit todella joutuivat 1960-luvulla melkoisen identiteettityön eteen. Osakulttuureihin vaikuttivat muutoksen eri osa-alueet, jolloin yhden osakulttuurin kohtaama muutos oli erilainen kuin toisen osakulttuurin, mutta kaikista kolmesta oli aistittavissa suomalaisen sielunmaiseman muuttuminen maalta kaupunkiin. Kaikista radikaalein ja siten myös pelottavin muutos oli maaseutukulttuurille, joka menetti hegemonisen asemansa kansakunnan kaapin päällä. Maaseudun tulevaisuudessa kuitenkin pyrittiin lieventämään muutosta ottamalla siihen erityisen positiivinen asenne. Suurimmat pelot koettiinkin avoimesti Palkkatyöläisessä, jossa huolehdittiin paitsi palkkatyön viimeinkin tapahtuvan ”vallankumouksen” onnistumisesta, myös sen seurauksista työväen kulttuurille. Uhkana oli ironisesti keskiluokkaistuminen ja oman kulttuurin näivettyminen. Keskiluokkaa edustaneet kansakouluopettajat selvisivät ainakin vielä 1960-luvulla suuren suurelta identiteettityöltä, sillä modernia edustava peruskoulu-uudistus uudisti kansakouluopettajien identiteetin rakentavasti ja sivistyneesti ilman väkivaltaista pakkoa, mikä olisi hyviin tapoihin perustuneelle kulttuurille ollut järkytys. Vaikka osakulttuurit säilyivät edelleen tunnistettavina, lähentyivät ne selvästi toisiaan sekä henkisesti että ulkoisesti. Monissa kohdin tapahtui myös selvää limittymistä, minkä seurauksena rajanveto eri ryhmien välille tuli entistä vaikeammaksi.

Asiasanat: 1960-luku, identiteetti, osakulttuuri

Palaa sivulle “Uudet historia-aiheiset mediat”